Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angåande utleigekontrakt

kizzykazz

Anbefalte innlegg

Hei,

har ei kontrakt på ei leilegheit som seier at eg har 3 års leigeavtale, og at eg ikkje kan seie opp kontrakta. For at eg skal komme meg ut frå leilegheita så må eg framleige den. Har spurt huseigar om dette, og han seier at kontrakta (som alle husleigekontrakter) byggjer på husleigekontrakta, men at den ikkje kan seiast opp - den må framleigast.

Har prøvd å lese litt her: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-5 - men eg blei ikkje klokare..

Håpar på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

har ei kontrakt på ei leilegheit som seier at eg har 3 års leigeavtale, og at eg ikkje kan seie opp kontrakta. For at eg skal komme meg ut frå leilegheita så må eg framleige den. Har spurt huseigar om dette, og han seier at kontrakta (som alle husleigekontrakter) byggjer på husleigekontrakta, men at den ikkje kan seiast opp - den må framleigast.

Har prøvd å lese litt her: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-5 - men eg blei ikkje klokare..

Håpar på svar.

Dette er en tidsbestemt avtale. Det finner du i følgende paragraf.

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (i kraft 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...