Brad Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Har nettop startet på Vg1 almenn fag. Var utrolig lei av skolen når jeg gikk ut av 10.klasse, og skjønner ikke helt hvorfor jeg valgte å starte på 3 nye år. Problemet er at jeg ikke har noe motivasjon som helst. Gjør ingen ting, og når jeg først prøver så får jeg det som regel ikke til. Føler at hver dag er en kamp. Har vurdert en stund å ta 2 året i utlandet. Vil tro det vil hjelpe på motivasjonen å bo et varmere sted og oppleve nye ting. Har sett litt på Den Norske skole i Costa Blanca (tror jeg det var) og syntes det virker interessant. Følger jo samme skoleplan som her i Norge, men tror jeg ville trives bedre i utlandet. Er egentlig ganske lei av alt generelt, og trenger å oppleve noe nytt. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hva har du tenkt å bli etter skolen er ferdig da? Er vel lite vits å fortsette med noe du ser så mørkt på, da er vel noe praktisk rettet antagelig mer egnet. Lenke til kommentar
Brad Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Har faktisk ikke peiling i det hele tatt. Bare går på skolen fordi jeg "må", vet ikke hvordan foreldrene mine skulle taklet det om jeg valgte å bare droppe ut. Vet liksom ikke hva jeg skulle gjort om jeg ikke hadde gått på skole eller. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Har faktisk ikke peiling i det hele tatt. Bare går på skolen fordi jeg "må", vet ikke hvordan foreldrene mine skulle taklet det om jeg valgte å bare droppe ut. Vet liksom ikke hva jeg skulle gjort om jeg ikke hadde gått på skole eller. Så du vet ikke hvilke type yrke du kunne tenkt deg? viktig å tenke ut hva man har lyst til det er vertfall mitt tips Endret 10. oktober 2010 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Minamo Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Om du finner motivasjonen eller ikke, sà kan ett àr i utlandet hjelpe pà for at det gàr lettere. Miljöet pà Den norske skolen i Costa Blanca er hcertfall veldig bra, og opplegget pâ skolen er bra. Jeg hadde ikke motivasjonsproblemer nàr jeg gikk pà vgs, men da jeg var ferdig me de tre àrene fölte jeg at jeg sto igjen med ingenting. Hva skulle jeg gjöre videre? Det jeg gjorde da, var â ta meg et friàr, ikke at det hjalp sà mye. Men i löpet av det friàret var jeg i Spania, og jeg undersökte mye om forskjellige yrker jeg var interessert i. Jeg kom da fram til et yrke som interesserer meg og som jeg utdanner meg mot nâ. Det jeg mener à si er at om du tenker deg om, og sóker litt rundt, sà vil du etterhvert finne fram til et yrke som passer deg. Vil du fortsette à bo i Norge resten av livet? Er du interessert i à läre deg et nytt spràk? Noe mà du kunne finne som kan motivere deg Om du er interessert i à ta ett àr pà skolen her i Costa Blanca har skolen avtaler med familier (spanske og norske), hvor du betaler for kost og losji og bor hos dem. Er det ellers noe du lurer pà er det bare à spörre PS: Beklager elendig tegnsetting, men sitter nâ pà et spansk tastatur! Lenke til kommentar
Brad Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Takk for svar! Har du selv gått på skolen der? Har alltid hatt lyst til å bo i utlandet. Har tenkt å ta et år etter videregående i Orlando, og jobbe i Disney World. Føler liksom at jeg er lei av "Norge". De lange vinterene og lave temperaturene gjør meg bare deppa, og jeg vet egentlig ikke hva jeg gjør i det hele tatt. Har lyst til å oppleve nye ting og ander kulturer, og tror et år i utlandet på skole hadde hjulpet mye. Lenke til kommentar
Minamo Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har ikke gått på skolen selv, men har en lillebror som går der nå. Da jeg hadde friår var jeg leksehjelp for flere på skolen, og det er ofte sosiale arrangementer for hele familien, så jeg har vært mye der Har også snakket mye med tidligere elever, og føler jeg har sett skolen litt fra innsiden. Det er ingenting som stopper deg fra å ta ett år i utlandet. Om du har muligheten, grip den! Man får utrolig mye utav et år i utlandet. Du lærer deg (gjerne) et nytt språk, du blir kjent med nye kulturer, og du lærer gjerne en del om deg selv. Anbefaler deg å sjekke opp om mulighetene du har og gjør det du har lyst til! Du har ingenting å tape på det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Dropp skole for noen år til du er motivert. Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 ellers er jo språkskole et alternativ.. mye å velge mellom! hør også med utdanningsrådgiveren på skolen din ang utplassering i utlandet. her må man gå på en vidregående skole for å få plass på en utenlandsk skole da. vet ikke om det kun går i 3vgs. men hør med skolen din! Lenke til kommentar
Brad Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Har lenge tenkt på å ta et friår eller to, men ser ikke for meg hva jeg skulle gjort da. Sovet til 1 hver dag og spilt dataspill, hater å jobbe og kunne ikke tenkt meg det eller. Vil bare bort fra dette landet. Eneste som hindrer meg er kjæresten min som jeg har hatt i 2år, som jeg er sterkt knyttet til. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Friår kan også være skadlig da du fort blir lat og ikke gidder gjøre noe. Og har du penger til å ta et friår? Er i samme situasjon selv.Har gått arbeidsledig veldig lenge og det er ikke sunt. Du mister all energi og bare sitter hjemme. Er ikke gratis å drive dank vet du. Du skal jo tross alt leve også. Det er viktig å holde hjulene i gang. Det med motivasjon er veldig vansklig. Det skal jeg være den første til å innrømme, men det er desverre ikke noe andre kan hjelpe med heller siden det er du som må forandre deg. Men en liten dytt kan hjelpe. SÅ det er veldig viktig å finne noe som du er litt interessert i. Lenke til kommentar
Tubiz Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Du orker ikke skole, du orker ikke jobb. Virker som du har en del å vende deg til da! 1 Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hadde ikke jeg hatt et klart mål, altså hva jeg vil drive med videre, ville jeg ALDRI hatt motivasjon nok til å jobbe. Jeg ville tatt et friår for å finne ut hva du vil jobbe med etter studier, hva du vil bli. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Er nok flere som føler det slik ja. Desverre en del foreldre som også er slitne av den forrige generasjonen og kansje ikke har fulgt opp helt og fått holdningene som trengs inn i barna sine. Da blir det fort en del latskap og motivasjonsproblemer. Holdningsarbeid er tøft. Jeg skulle gjerne sett det var en pille man tok som fjernet all latskap men det er det jo ikke. 1 Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Kansje du skulle finne noen og snakke med, hvis du sliter Ikke dropp skolen, da ingen ting bedre. Lenke til kommentar
salvatore- Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) ikke ta friår fra skolen. Tar du friår blir det mye vanskeligere og komme inn i skolegangen igjen, og du blir hengene etter i utdanningen iforhold til venner og bekjente, noe som igjen kan være synd. Prøv heller å finn roten til selve problemet. Hvorfor er du lei av skole? Hvorfor er du sliten av å lese skolebøker? Hva får deg til å tro at det hjelper med et år med hard jobbing? Noe som faktisk er mer slitsomt enn skole. Dra til legen, be han ta en blodprøve. Kanskje du har for lavt blodsukker. Hvis ikke skjekk om du får i deg nok vitaminer, husk frokost, lunsj, middag hver dag, og kanskje en proteinbar eller noe sånt. Roten til problemet er ofte den beste, og den enkelste og lureste løsningen Grunnen til at jeg sier det er fordi jeg har lært av mine egne feil. Tok friår i 2klasse på videregående, begynte å jobbe og duften av pengene smakte for godt til at jeg ville gå tilbake på skolebenken Endret 13. oktober 2010 av salvatore- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå