Gå til innhold

Hvordan kan jeg få månebilder bedre enn dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være at du må få opp lukkerhastigheten litt. Månen forflytter ser faktisk ganske så kjapt over himmelen, så bevegelsesuskarphet kan være et problem. Selv brukte jeg opp mot 1/200 her om dagen. Det ble kurrant. Jeg regner med at f8 er det største du kan ha med en 2x telekonverter, så lukkerhastighet kan kanskje bli noe lav. Du bruker selvsagt stativ?

Men bildet du har tatt nå er jo bare halvferdig. Ved etterbehandling kan du fjerne det meste av iso-støyen og mye av luminancestøyen (hvit støy på norsk?) på bildet. Og det kan nok oppskarpes noe.

 

For folk som lurer på kamerainnstillinger, så ligger all slik data for det meste i bildefilen. Har man Firefox eller Chrome så kan man laste ned plug-ins som viser dette. Med IExplorer eller de andre nettleserne vet jeg ikke.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Kan være at du må få opp lukkerhastigheten litt. Månen forflytter ser faktisk ganske så kjapt over himmelen, så bevegelsesuskarphet kan være et problem.

Månen lyser så kraftig og beveger seg så sakte at lukkertid er ikke et problem i det henseendet. Dårlig stativ og utløserteknikk er nok mer sannsynlig, og kan jo kompenseres med raskere lukkertid. Med LANG-tele kan man få bevegelsesuskarphet fra utstyret selv på "raske" lukkertider

Bruk kameras base-iso for å unngå støy, bruk stativ og fjernkontroll/timer/delay for å unngå bevegelsesuskarphet fra utstyret. Selv med 400mm og 2x-converter har ikke jeg vært under 1/125 sekund på månebilder, og når man med den lukkertiden kan "fryse" en person som går i vanlig gangfart forbi kamera, skal månen være lett match!

Lenke til kommentar

Kan være at du må få opp lukkerhastigheten litt. Månen forflytter ser faktisk ganske så kjapt over himmelen, så bevegelsesuskarphet kan være et problem. Selv brukte jeg opp mot 1/200 her om dagen. Det ble kurrant. Jeg regner med at f8 er det største du kan ha med en 2x telekonverter, så lukkerhastighet kan kanskje bli noe lav. Du bruker selvsagt stativ?

Men bildet du har tatt nå er jo bare halvferdig. Ved etterbehandling kan du fjerne det meste av iso-støyen og mye av luminancestøyen (hvit støy på norsk?) på bildet. Og det kan nok oppskarpes noe.

 

For folk som lurer på kamerainnstillinger, så ligger all slik data for det meste i bildefilen. Har man Firefox eller Chrome så kan man laste ned plug-ins som viser dette. Med IExplorer eller de andre nettleserne vet jeg ikke.

 

Hvis du får orginal bildet Raw kan du prøve å etterbehandle det ,fjerne hvit støy,iso støy osv eller kansje forklare meg hvordan jeg gjør akkurat det

Lenke til kommentar

Det beste er å prøve slikt selv. Er mange gode program for slikt der ute, men jeg foretrekker Adobe Lightroom. Er avansert, men likevel innledningsvis enkelt å bruke. Last ned en prøveversjon HER, og sett i gang å lek deg. Er masse tutorials der ute også. Bare google "lightroom tutorials".

 

Jeg var litt utsikker på lukkerhastighet. Har bare tatt bilder av månen én gang. Jeg ble bare da så paff over hvor raskt den faktisk beveget seg. 1/125 lukkerhastighet er nok mer enn nok ja. Da er det kanskje mulighet til å senke iso'en noe. Selv brukte jeg iso 100, 1/200, f5.6 med mitt 7D og 70-300 linse. Iso 800 er jo ikke noe problem på 7D. Men om man ikke trenger det, så er det jo unødvendig kvalitetsforingelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...