Gå til innhold

Vet noen hva boten er for å trekke teiner på søndag?

Anbefalte innlegg

Jeg er en nesten kvalmende lovlydig fyr, iallfall når det gjelder lovens intensjon. I sommer fisket jeg krabbe, og jeg fikk fire skikkelig store hummer i løpet av de ukene jeg var på hytta. Og jeg slapp dem alle sammen ut igjen! Helt sant! Jeg tok til og med film og bilder av da jeg slapp dem ut. Men jeg har mine særegenheter, jeg fisker som regel på for grunt vann, og med umerkede, skjulte teiner (det fins mange lure triks...). Men jeg syns ikke det er så ille, for lovens intensjon er jo å verne hummeren, og siden jeg bruker teiner med lovlige fluktåpninger (80 mm) og slipper ut hummeren igjen, burde jo iallfall intensjonen være oppfylt, om ikke lovens bokstav.

Siden det var så god hummerfangst i sommer, vil jeg prøve meg på hummer i slutten av måneden, når jeg skal på hytta og ta opp båten. Jeg blir der fra fredag til søndag, så det er litt dumt å bare ha teinene ute en eneste natt. Derfor tenkte jeg å trekke dem lørdag formiddag, og så sette dem rett uti igjen. Jeg bruker agn som kan brukes om igjen med en gang (blikkbokser med hull), så jeg slipper å agne noe om igjen. Og så lurer jeg meg ut søndag morgen og trekker dem for godt. Men i tilfelle jeg skulle bli tatt (anser vel det som svært lite sannsynlig, men likevel...) er det snakk om sånne bøter i 10 000-kronersklassen som man får for å ta med seg hummer i fredningstiden? Eller er dette bare snakk om symbolske småpenger for å bryte reglene som ble nedsatt i en lettere forskrudd bygdebok for Judea for noen tusen år siden? :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...