Gulvflisen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hei, har tenkt å kjøpe en moped, og lurer litt på hva jeg burde se etter.. Har lyst på en moped som går over 45km/t originalt, og skal ikke ha en trimmet en, og den skal være plombert (100% lovlig å kjøre). Har sett på en Yamaha DT 50 88-modell, men lønner det seg å kjøpe den? Tenker litt på at den er gammel, og har ikke så lyst til å skru så alt for mye. Kom gjerne med forslag, har også sett på MT5 og TSX, men de er rett og slett umulige å finne utrimmet og originale. Scooter er IKKE ett alternativ . Har tenkt å bruke maks 8000kr. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 de mopedene som går over 45kmt orginalt er ikke lovlige, eller, mest sannsynlig så viser speedemeteret litt feil, vil tippe min moped viste rundt 20-30kmt for mye ved 100kmt i min tid. skal du ha en moped som er lovlig å kjøre og ikke vil ha scooter så kjøp en derbi. de er de eneste som går an å kjøre utrimmet, da plomberingen er gjort på en litt lurere måte. jeg var slik anti-scooter mann selv, men jeg vil likevel anbefale scooter, de går mye bedre både orginalt og trimmet. et tips er å prøve både girmoped og scooter for tro meg, en plombert moped går så dårlig at du akselererer kjappere med trøsykkel opp til 45kmt. Lenke til kommentar
Gulvflisen Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) de mopedene som går over 45kmt orginalt er ikke lovlige, eller, mest sannsynlig så viser speedemeteret litt feil, vil tippe min moped viste rundt 20-30kmt for mye ved 100kmt i min tid. skal du ha en moped som er lovlig å kjøre og ikke vil ha scooter så kjøp en derbi. de er de eneste som går an å kjøre utrimmet, da plomberingen er gjort på en litt lurere måte. jeg var slik anti-scooter mann selv, men jeg vil likevel anbefale scooter, de går mye bedre både orginalt og trimmet. et tips er å prøve både girmoped og scooter for tro meg, en plombert moped går så dårlig at du akselererer kjappere med trøsykkel opp til 45kmt. Takker for svar. Er ikke de eldre mopedene som går over 45km/t lovlige da? Lovlige å kjøre, så lenge man ikke kjører fortere enn 45km/t? Bruker selv en utrimmet og plombert moped, automat, og den akselererer kjempebra, det har vel noe med at den er en 96-modell og har automatgir, men likevell. Gjør ikke så mye om akselerasjonen er treg, så lenge den kan kjøre litt over 45km/t. Syns det er farligt så kjøre så tregt som 45km/t. Er det ikke sant at eldre mopeder er plombert bedre enn nye, og da akselerer de bedre, og har litt høyere toppfart? Endret 10. oktober 2010 av Gulvflisen Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 eldre mopeder kan vel gå 50kmt tror jeg. speedometeret på mopeder er som oftest litt feil i utgangspunktet, så selv om speedo viser 60, så er det nok ikke så mye over 45 ihvertfall. gamle mopeder går dårligere i utgangspunktet, ofte er det portene i sylinderen som ikke er optimale, slik at man må ha trimsylinder for å få litt fart i disse. nyere mopeder går gjerne rundt 70-80kmt med effektanlegg, fordi disse er plombert i eksosanlegget i stedet for portene i sylinderen. om mopeden går 45 eller 55kmt gjør ikke noen forskjell i trafikken. når du kjører bil så er det ikke så stor forskjell på de hastighetene, i tillegg så har mange bilister en tendens til å kjøre forbi mopeder uansett og om det er en slik "mopedkontroll" og mopeden din går noe særlig fortere enn 45kmt (de har vel en viss feilmargin på den måleren sin) så blir du avskiltet og bøtelagt. mye greiere å enten kjøre helt originalt, eller ha på en større sylinder slik at du kan ha en marsjfart på 80-90. jeg hadde selv en godt trimmet nyere moped, men i dag ville jeg heller kjøpt en scooter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 DT50 er enkel og grei og det er lekende lett å få tak i så og si alt av reservedeler. Går ofte litt dårligere enn TSX i toppfart men har god trekkraft og er populære som "skaumopeder". MT5 er også populære og har også veldig god deletilgang. Dog er TSX, DT/DTR og tilsvarende mopeder ettertrakta og ligger ofte høyt i pris. På den annen side kan man ofte få god pris for de når man skal selge hvis de er i god stand. Lenke til kommentar
Gulvflisen Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 DT50 er enkel og grei og det er lekende lett å få tak i så og si alt av reservedeler. Går ofte litt dårligere enn TSX i toppfart men har god trekkraft og er populære som "skaumopeder". MT5 er også populære og har også veldig god deletilgang. Dog er TSX, DT/DTR og tilsvarende mopeder ettertrakta og ligger ofte høyt i pris. På den annen side kan man ofte få god pris for de når man skal selge hvis de er i god stand. Så hva ville du ha valgt mellom en 88-modell DT 50 original som trenger litt puss og en 97-modell MT5 som har vært trimma (følger med originaldeler, men ikke sylinder). Og hvordan er det å få tak i en sylinder for en MT5? Går mopeden dårligere hvis man setter på originaldelene på en trimmet en? eldre mopeder kan vel gå 50kmt tror jeg. speedometeret på mopeder er som oftest litt feil i utgangspunktet, så selv om speedo viser 60, så er det nok ikke så mye over 45 ihvertfall. gamle mopeder går dårligere i utgangspunktet, ofte er det portene i sylinderen som ikke er optimale, slik at man må ha trimsylinder for å få litt fart i disse. nyere mopeder går gjerne rundt 70-80kmt med effektanlegg, fordi disse er plombert i eksosanlegget i stedet for portene i sylinderen. om mopeden går 45 eller 55kmt gjør ikke noen forskjell i trafikken. når du kjører bil så er det ikke så stor forskjell på de hastighetene, i tillegg så har mange bilister en tendens til å kjøre forbi mopeder uansett og om det er en slik "mopedkontroll" og mopeden din går noe særlig fortere enn 45kmt (de har vel en viss feilmargin på den måleren sin) så blir du avskiltet og bøtelagt. mye greiere å enten kjøre helt originalt, eller ha på en større sylinder slik at du kan ha en marsjfart på 80-90. jeg hadde selv en godt trimmet nyere moped, men i dag ville jeg heller kjøpt en scooter. Fint svar Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg personlig ville gått for en DT men vet mange heller ville tatt MT5-en. Usikker på hvordan det er å få tak i originalsylinder til MT5-en. Mulig du må lete i utlandet. Nye originale er oftest svinedyre. Setter du på originaldelene, inkl. sylinder, bør den gå som den skal med mindre noe er veldig galt. Lenke til kommentar
Gulvflisen Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg personlig ville gått for en DT men vet mange heller ville tatt MT5-en. Usikker på hvordan det er å få tak i originalsylinder til MT5-en. Mulig du må lete i utlandet. Nye originale er oftest svinedyre. Setter du på originaldelene, inkl. sylinder, bør den gå som den skal med mindre noe er veldig galt. Da blir det DT 50-en da? Kommer litt an på hvordan tilstanden på den er, fordi han som selger sa den trenger puss og stell Enig med den? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Du får se på standen den er i først. Mulig du kan prute en del hvis det er mye feil og du ikke har noe imot å skru. Jeg fikk halvert prisen på en DTR en gang da jeg viste om nesten alle svakhetene ved denne mopeden. Lenke til kommentar
Gulvflisen Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Du får se på standen den er i først. Mulig du kan prute en del hvis det er mye feil og du ikke har noe imot å skru. Jeg fikk halvert prisen på en DTR en gang da jeg viste om nesten alle svakhetene ved denne mopeden. Hehe, hvis alt ser ut til å fungere utmerket, men er litt bulkete og ripete, hva ville du ha gitt maks for den? Den var visst solgt, da får jeg lete videre da Endret 10. oktober 2010 av Gulvflisen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå