Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Irritabel Tykktarm?

Gjest Knuta

Anbefalte innlegg

Heisann. Har i et års tid hatt det mildt sagt jævlig med magen min. Dette vil si diare veldig ofte, småvondt/ekkelt i magen, litt oppblåst mage, etc etc. Magen har så å si styrt store deler av livet mitt (om ikke alt), som f.eks at jeg ikke klarer ta buss så altfor langt, da begynner det å 'bobble' opp i magen min (skjer som oftest på plasser der jeg vet at jeg ikke har noen do i nærheten, eller hos venner etc hvor det er litt ekkelt å drite så hele huset lukter.), og må også takke nei til å bli med venner etc ut på byen, fest, finne på ting osv. Er også kvalm store deler av tiden jeg er våken. Har i det siste nå også blitt litt smådeppa, men det er ingen stor sak ettersom jeg klarer å tenke positivt nok til å få det til å forsvinne.

Uansett, har vært til lege et par ganger, og de har ikke funnet ut noe ennå, legen min sa det kanskje kunne være irritasjon, eller forstyrrelse. Skal nå snart få en slange ned i magesekken for å sjekke. Idag leste jeg litt rundtomkring på nettet og fant selv ut at det kanskje kunne være irritabel tykktarm, ettersom symptomene på det er veldig likt slik jeg har det. Hvis det er irritabel tykktarm jeg har, må jeg gå slik resten av livet? Da kommer jeg jo for sure til å havne med sprøyta i arma dopa ned på heroin ellerno til slutt.

Når jeg trener regelmessig i perioder, så blir heller ikke magen min noe bedre slik det gjør hos noen, men det som gjør magen min 100% normal, er når jeg røyker hasj.

Kjenner det ganske fort etter en joint, en bong, ellerno, at magen min roer seg helt ned, og slapper av. Magen holder seg da helt normal så å si i et par timer til rusen slipper, og litt etter det.

Noen her som har noen tanker om dette, erfaring eller lignende med irritabel tykktarm? Hvordan dere klarer dere ut dagen med dette?

Jeg hadde jo store tanker om å klare å få en god karriere, o.l. Men med irritabel tykktarm blir det vel NAV resten av livet (hvertfall til cannabis blir legalisert). Kjempekult.

Er 20 år btw.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg tror jeg har dette selv, er 16 år. Fikk mage problemer for ca et år siden i en periode hvor jeg var deprimert. Har tatt blodprøver og sånt, men ikke noe galt i dem. Tok Gastroskopi forige uke, og alt så greit ut, bortsett fra en liten magekatar. Får prøvene han tok fra magen min om 2-3 uker og tviler egentlig på at de finner noe. Magen min er ganske grei når jeg f.eks sitter her på rommet mitt alene, men når jeg f.eks er på skolen går magen rett til helvette, får litt vondt, den lager lyder, jeg må på do. Var borte mye av 10 klasse pga dette. Alt var bra i sommer ferien, men da jeg begynte på vg1 nå, gikk alt til helvette. Har lest litt rundt på nettet nå og er ganske sikker på at jeg har irritabel tarm. Det kan vist komme når man er stresset og deprimert. Var jo da jeg fikk det. Er i samme sitvasjon som deg og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er ikke så mye på skolen for tiden og går hos BUP 1 gang i uka. Var helt fin i sommerferien, men når dette kom tilbake så ble jeg deprimert igjen. Prøvde å ta livet mitt en gang, men faila. Får hvertfall behandling hos BUP nå. Bare dumt at et selvmordsforsøk måtte til får at jeg skulle få en psykolog der. Livet har mildt sagt gått til helvette pga dette.

Noen andre som har dette?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har svelgt slangen tidligere har du ikke testa deg skikkelig for glutenallergi. Blodprøven er ikke god nok.

Kom deg gjennom standard utredning også får man se. Irritabel tarm er noe man ikke vet hva skyldes, men psyken spiller sannsynligvis en rolle. Ihvertfall hos en del av pasinetene. At du blir bedre av å røyke hasj kan vel peke i retning av dette..

Lenke til kommentar
Gjest kirenaj

Heisann. Har i et års tid hatt det mildt sagt jævlig med magen min. Dette vil si diare veldig ofte, småvondt/ekkelt i magen, litt oppblåst mage, etc etc. Magen har så å si styrt store deler av livet mitt (om ikke alt), som f.eks at jeg ikke klarer ta buss så altfor langt, da begynner det å 'bobble' opp i magen min (skjer som oftest på plasser der jeg vet at jeg ikke har noen do i nærheten, eller hos venner etc hvor det er litt ekkelt å drite så hele huset lukter.), og må også takke nei til å bli med venner etc ut på byen, fest, finne på ting osv. Er også kvalm store deler av tiden jeg er våken. Har i det siste nå også blitt litt smådeppa, men det er ingen stor sak ettersom jeg klarer å tenke positivt nok til å få det til å forsvinne.

Uansett, har vært til lege et par ganger, og de har ikke funnet ut noe ennå, legen min sa det kanskje kunne være irritasjon, eller forstyrrelse. Skal nå snart få en slange ned i magesekken for å sjekke. Idag leste jeg litt rundtomkring på nettet og fant selv ut at det kanskje kunne være irritabel tykktarm, ettersom symptomene på det er veldig likt slik jeg har det. Hvis det er irritabel tykktarm jeg har, må jeg gå slik resten av livet? Da kommer jeg jo for sure til å havne med sprøyta i arma dopa ned på heroin ellerno til slutt.

Når jeg trener regelmessig i perioder, så blir heller ikke magen min noe bedre slik det gjør hos noen, men det som gjør magen min 100% normal, er når jeg røyker hasj.

Kjenner det ganske fort etter en joint, en bong, ellerno, at magen min roer seg helt ned, og slapper av. Magen holder seg da helt normal så å si i et par timer til rusen slipper, og litt etter det.

Noen her som har noen tanker om dette, erfaring eller lignende med irritabel tykktarm? Hvordan dere klarer dere ut dagen med dette?

Jeg hadde jo store tanker om å klare å få en god karriere, o.l. Men med irritabel tykktarm blir det vel NAV resten av livet (hvertfall til cannabis blir legalisert). Kjempekult.

Er 20 år btw.

Hei

På deg så høres det ut som om det er livets undergang og få irritabel tykktarm, men det er det ikke.

Jeg er selv 41 år og har vært plaget med dette i 8-9 år. Var selv igjennom alt av undersøkelser den gang. Tilstanden min har blusset opp igjen nå, så nå skal jeg igjennom en ny runde med undersøkelser. Poenget er at dette er noe som kan komme og gå, men det er ikke farlig. Du kan leve et opptimalt liv med jobb o.l. bare du tar litt forhåndsregler med ditt levesett. Da tenker jeg mest på hva du spiser og drikker, for det er mye man ikke tåler når man har irritabel tykktarm. Skriv dagbok om hva du spiser og drikker og du vil etterhvert finne ut hva du ikke tåler. Jeg selv tåler f.eks. ikke mørkt kjøtt, en del grønnsaker (kål o.l. er bannlyst), kullsyreholdige drikker og mye melk ........og noe mer.

Få i deg fiber og spis lite og ofte, det er alfa og omega.

Stress øker plagene også for mye trening, så tren moderat som å gå turer o.l.

Som sagt kan man ha gode dager og noen vonde dager, men finn ut av levesettet ditt og du vil få mange fler gode dager. Lykke til...........

Lenke til kommentar

Jo, det er i ganske mye, men langt i fra alt. Egg, kjøtt, fisk, kylling, enkelte grønnsaker, salat, osv inneholder ikke nevneverdig mye karbohydrater. Bare prøv et par dager, se om det er noen forskjell. Den eneste måten å løse slike mageproblemer er ved eliminasjon.

Lenke til kommentar

Ulcerøs kolitt eller morbus crohn kan vel kanskje ikke utelukkes.

Første jeg også tenkte på. Til TS: Jeg har hatt irriterende tykktarm hele livet, og står nå på venteliste til operasjon for å få hele fjernet. Symptomene du lister opp minner meg veldig om Ulcerøs Collitt, men som Sufficator sier så kan ikke Chrons heller utelukkes. Dette innebærer at både tykktarm OG tynntarm er infisert.

Endret av Status™
Lenke til kommentar

Takk for svar, kan jo prøve, men tror egentlig det er psyken som fucker opp magen. Noen som vet om det er mulig å bli kvitt irritabel tarm?

Jeg har ulcerøs kolitt, og psyken, altså stress, "nye situasjoner" osv, styrer veldig hvordan magen min er. Med andre ord, symptomene til ulcerøs kolitt, crohns og irritabel tykktarm kan være veldig like.

Irritabel tykktarm er ikke noe man blir kvitt, men er gjerne noe som kommer og går litt. Hvis du er inne i en dårlig periode, trenger du ikke være redd for at det kommer til å være sånn resten av livet. Det finnes jo også medikamenter, for de dårlige periodene.

Du skal være glad hvis du har irritabel tykktarm, da det er ganske ufarlig. Ulcerøs kolitt fører f.eks. til økt risiko for tykktarmskreft.

Lenke til kommentar

Det er vel nå to måneder siden jeg fikk vite det. Foreløpig virker det som om medisinen virker bra på meg, så hverdagen min fungerer egentlig ganske så bra, selv om de planene jeg i utgangspunktet hadde gikk rett i vasken.

Men du er ikke like heldig skjønner jeg? Hvor gammel er du nå?

Lenke til kommentar

Det er vel nå to måneder siden jeg fikk vite det. Foreløpig virker det som om medisinen virker bra på meg, så hverdagen min fungerer egentlig ganske så bra, selv om de planene jeg i utgangspunktet hadde gikk rett i vasken.

Men du er ikke like heldig skjønner jeg? Hvor gammel er du nå?

Jeg bikker snart 20. Har tatt et friår fra studier for å bli ferdig med dette en gang for alle. Så lenge du fungerer sånn noen lunde greit i hverdagen, noe jeg også gjør, så virker kanskje operasjon fjernt for deg nå. For alt jeg vet så kan det hende du er mye dårligere enn meg, men jeg gjør dette for å fjerne kreftrisikoen. Å gå med et betent organ i over 18 år er ikke gunstig i lengden, selv om jeg er ganske nervøs for at alt skjærer seg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...