kyrsjo Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Hjemmedatamaskinen Sinclair ZX80 hadde touchtastatur i 1980. Intet nytt under solen ... http://en.wikipedia.org/wiki/ZX80 Men jeg håper at om ikke altfor mange år kan vi talestyre datamaskinen vår. Da kan vi jo operere den mens vi gjør noe helt annet samtidig. ZX80'n hadde nå membran-keyboard, som er ganske annerledes å bruke. Jeg har ikke noe særlig lyst på talestyring (prøvde det første gang for ~15 år siden) - rett og slett fordi jeg ikke vil sitte å skravle til pc'n - jeg setter pris på at det er en "stille aktivitet" Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Vi er nok et godt stykke unna å kunne lage tekst av folks tanker, det er vanskelig nok å gjøre det av folks tale. AtW Det er gjort vellykkede forsøk på aper der man har fysisk har borret enn port inn i kraniet. Det er da mulig å registrere bevegelse og overføre det digitalt. Burde ikke være så vanskelig å gjøre enkle ting som å flytte og klikke med musen da. Desverre har nok ikke denne forskningen begynt på mennesker ennå. Jeg så dette i et program om proteser og slikt for bevegelseshemmede. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Vi er nok et godt stykke unna å kunne lage tekst av folks tanker, det er vanskelig nok å gjøre det av folks tale. AtW Det er gjort vellykkede forsøk på aper der man har fysisk har borret enn port inn i kraniet. Det er da mulig å registrere bevegelse og overføre det digitalt. Burde ikke være så vanskelig å gjøre enkle ting som å flytte og klikke med musen da. Desverre har nok ikke denne forskningen begynt på mennesker ennå. Jeg så dette i et program om proteser og slikt for bevegelseshemmede. Enkle aktivteter kan man nok få til, men metodene som brukes er som nevnt ekstremt grovkornet. Vi er ekstremt langt fra noe som er i nræheten av "tankelesning" på noe som helst slags måte. AtW Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Tankelesing er nok et stykke unna men tankestyring har blitt gjennomført allerede. Kevin Warwick, 'verdens første cyborg', har gjort mye interessant. Elektroder implantert i armen hans har latt ham styre en robotarm og motta sensorinput fra samme armen. Mindre drastisk og mer praktisk enn ekg-maskiner og kraniehull. Spranget til å ha en 'tastaturbrikke' implantert et sted synes ikke så langt. Det blir nok ikke hyllevare med det første men jeg vil nesten bli overrasket om ikke denslags blir alment tilgjengelig for bedrestilte om et tiår eller to. http://en.wikipedia.org/wiki/Kevin_Warwick#Project_Cyborg Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Men jeg håper at om ikke altfor mange år kan vi talestyre datamaskinen vår. Da kan vi jo operere den mens vi gjør noe helt annet samtidig. Jeg synes jeg ser spillmulighetene her! "Høyre, hopp, dukk, SKYT FOR FAEN" "for faen is not recognized as a internal or external command, application will now exit" Endret 13. oktober 2010 av Gabbe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå