Gaarulf Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Litt usikker på hvor denne tråden skal plasseres hen, så det er bare å flytte den om nødvendig. Leste en artikkel i VG eller Dagbladet (tror det var VG Helg) der det var snakk om touchmobiler og større enheter som i løpet av kort til vil overta for tastaturet. Har lest flere slike fremtidsspådommer i det siste og det begynner å bekymre meg. Jeg kan se hvordan Touchskjermer blir mer og mer dagligdagse og det synes jeg er utelukkende positivt, særlig når det kommer til mobiler og mindre dingser. Men jeg kan ikke forestille meg at den tradisjonelle desktop-pcen vil bli borte i aller nærmeste fremtid. Jeg er veldig komfortabel med mitt fysiske QWERTY tastatur og mener at fysiske taster er bedre når ting kommer opp til en viss størrelse. Jeg ser gjerne mer touchskjermer med god kvalitet på små inputenheter (f.eks heiser, automater etc) men tror fremtidsspådommen om at man vil sitte med Microsoft-Surface lignende produkter er svada. Noen som har tanker rundt dette? Lenke til kommentar
Koonlani Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Touch til min data? Neppe, tror ikke det er noe særlig. Spesielt mht. gaming Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Mangen jeg kjenner (ink megselv) som har touch mobil, men skal gå tilbake til taster. Det er ren Gadget faktor, og lite praktisk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Om touch i dagens form erstatter tastatur på enheter der det skal skrives mye? Neppe. Om tastaturet før eller senere blir erstattet med en annen teknologi? Sannsynligvis. AtW Endret 10. oktober 2010 av ATWindsor Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg kan ikke akkurat se for meg at jeg skriver norskstiler på et touch-tastatur. Det synes jeg ikke er så praktisk da feilskrivingsmarginen er ganske stor, for min del ihvertfall. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Ser heller at tastatur blir erstattet med noe à la http://datahand.com/ Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hjemmedatamaskinen Sinclair ZX80 hadde touchtastatur i 1980. Intet nytt under solen ... http://en.wikipedia.org/wiki/ZX80 Men jeg håper at om ikke altfor mange år kan vi talestyre datamaskinen vår. Da kan vi jo operere den mens vi gjør noe helt annet samtidig. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hvorfor ikke tankestyring mens man først er i gang? Lenke til kommentar
Populært innlegg Icetears Skrevet 10. oktober 2010 Populært innlegg Del Skrevet 10. oktober 2010 Men jeg håper at om ikke altfor mange år kan vi talestyre datamaskinen vår. Da kan vi jo operere den mens vi gjør noe helt annet samtidig. Jeg synes jeg ser spillmulighetene her! "Høyre, hopp, dukk, SKYT FOR FAEN" 11 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Du kan talestyre datamaskinen nå hvis du vil det. Det er dog litt kronglete men det fungerer greit nok. Jeg har testet det i windows7 og det var ganske artig. Problemet er at softwaren enda ikke er intelligent nok. Dermed kan du ikke snakke med den slik man kan i Iron Man men må bruke ord som maskinen forstår. Istedenfor å kunne si: "Gi meg filen om markedsanalyse for Hedemark fra Juli i år." Så må man si: "Start-dokumenter-navn på mappe-navn på fil. Tale til tekst fungerer ganske greit. Så hvis du vil diktere din neste stiloppgave kan du fyre opp Start-Tilbehør-Hjelpemiddel. Windows talegjennkjenning. Fungerer kun på Engelsk enn så lenge. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hvorfor ikke tankestyring mens man først er i gang? Agreed, er ikke så langt unna heller. Et eksempel: Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hvorfor ikke tankestyring mens man først er i gang? Agreed, er ikke så langt unna heller. Et eksempel: Vi er nok et godt stykke unna å kunne lage tekst av folks tanker, det er vanskelig nok å gjøre det av folks tale. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Du kan talestyre datamaskinen nå hvis du vil det. Det er dog litt kronglete men det fungerer greit nok. Jeg har testet det i windows7 og det var ganske artig. Problemet er at softwaren enda ikke er intelligent nok. Dermed kan du ikke snakke med den slik man kan i Iron Man men må bruke ord som maskinen forstår. Istedenfor å kunne si: "Gi meg filen om markedsanalyse for Hedemark fra Juli i år." Så må man si: "Start-dokumenter-navn på mappe-navn på fil. Tale til tekst fungerer ganske greit. Så hvis du vil diktere din neste stiloppgave kan du fyre opp Start-Tilbehør-Hjelpemiddel. Windows talegjennkjenning. Fungerer kun på Engelsk enn så lenge. Joda, jeg må innrømme at jeg prøvd det jeg også, Mac OSX 10.1 tror jeg det var. Omtrent samme tungvindte brukergrensesnitt som det du ga eksempel på og kun på korrekt "dataengelsk". På Mac-en måtte maskinen tiltales med navn før hver kommando (min daværende het Tigern), for at den ikke skulle gjøre ting på egenhånd hvis jeg snakket med noen andre i rommet og kom til å si noe som minnet om en kommando. Jeg har også programmert inn talte varsler, f.eks varsler den meg om at klokka er "fem over halv" (åtte) på de fem ukedagene, da er det på tide å komme seg ut av døra for komme tidsnok på jobb. Men damestemmen i Mac-en er på engelsk, så teksten hun leser er egentlig "fehm over halve", da høres det faktisk ganske norsk ut. Men derfra til Iron-Man-talestyring er visstnok et laaangt stykke (i følge de som har greie på sånt). Ikke bare må den klare å tolke ulike språk, ulik uttale og ulike dialekter, men den må kunne oversette språksetningene til fornuftige datakommandoer. Og kunne gi forståelige tilbakemeldinger. NSB, Telenor og noen andre har prøvd å lage telefonmenyer med talestyring, og det har gitt mange snodige resultater for brukerne. Reiser til hytt og pine som dessuten ikke lar seg annulere. Og så videre. Så det kan hende dette vil forbli en ønskedrøm i enda flere tiår. Apple laget denne framtidsdrømmen i 1987, to år før den første brukbare Windowsversjonen 3.1 ble lansert i 1989. http://www.youtube.com/watch?v=HGYFEI6uLy0 Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Oi! Såpass mange svar, ja! Jeg kan se hvordan talestyring kan være en måte i fremtiden, men vil den være god nok til å ta over for tastaturet? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Hvorfor ikke tankestyring mens man først er i gang? Agreed, er ikke så langt unna heller. Et eksempel: Vi er nok et godt stykke unna å kunne lage tekst av folks tanker, det er vanskelig nok å gjøre det av folks tale. AtW Sletts ikke, kunne fint vært lagd i dag. Man kunne til og med brukt headsettet i ted videoen. Alt man trenger å gjøre er å differensiere mellom 29+noen få "hjernebølger" og voila du kan skrive ved å tenke. Problemet er at man må trenes opp til å kunne bruke det samt sikkert en god del trening hvis man skal kunne skrive effektivt. Det er noe folk flest ikke gidder. Det er et helt annen og mye vanskligere problem å gjøre sammenhengende tale om til tekst, enn det er å gjøre staving om til tekst. Edit. Det finnes faktisk allerede: http://www.emotiv.com/apps/applications/130/727 Gi det noen år så er teknologien kanskje hensiktsmessig å bruke for funksjonsfriske personer også. Endret 10. oktober 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg tror fysiske taster alltid vil bestå. Også når vi får tanke og talestyring. Spesielt rettet mot spilling vil jeg tro at ingenting kan erstatte et godt fysisk tastatur. Hovedgrunnen er at man kan kjenne seg frem til tastene og man vet når man trykker inn 1 tast, 2 taster, osv. Noe som vil være vanskelig med en touchflate. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hvorfor ikke tankestyring mens man først er i gang? Agreed, er ikke så langt unna heller. Et eksempel: Vi er nok et godt stykke unna å kunne lage tekst av folks tanker, det er vanskelig nok å gjøre det av folks tale. AtW Sletts ikke, kunne fint vært lagd i dag. Man kunne til og med brukt headsettet i ted videoen. Alt man trenger å gjøre er å differensiere mellom 29+noen få "hjernebølger" og voila du kan skrive ved å tenke. Problemet er at man må trenes opp til å kunne bruke det samt sikkert en god del trening hvis man skal kunne skrive effektivt. Det er noe folk flest ikke gidder. Det er et helt annen og mye vanskligere problem å gjøre sammenhengende tale om til tekst, enn det er å gjøre staving om til tekst. Edit. Det finnes faktisk allerede: http://www.emotiv.com/apps/applications/130/727 Gi det noen år så er teknologien kanskje hensiktsmessig å bruke for funksjonsfriske personer også. Når folk (og jeg) snakker om tankestyring i forbindelse med skriving, så er det ikke "gjør en spesiell tungvindt ting for å få til en enkelt bokstav" de snakker om. Dette er snakk om noe som skal erstatte tastatur, ikke et hjelpemiddel for sterkt handicappede, ergo må det være raskt. Ergo snakker man om ting som skriver ut rene setninger du tenker på i språkdelen av hjernen. AtW Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg tror fysiske taster alltid vil bestå. Også når vi får tanke og talestyring. Spesielt rettet mot spilling vil jeg tro at ingenting kan erstatte et godt fysisk tastatur. Hovedgrunnen er at man kan kjenne seg frem til tastene og man vet når man trykker inn 1 tast, 2 taster, osv. Noe som vil være vanskelig med en touchflate. Tror også at fysiske taster vil bestå i lang tid fortsatt (hvertfall 10-15 år), men alltid er veldig lenge. Hvis man ville gjøre noe med tastaturet så kunne man ha endret qwerty standaren først. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Når folk (og jeg) snakker om tankestyring i forbindelse med skriving, så er det ikke "gjør en spesiell tungvindt ting for å få til en enkelt bokstav" de snakker om. Dette er snakk om noe som skal erstatte tastatur, ikke et hjelpemiddel for sterkt handicappede, ergo må det være raskt. Ergo snakker man om ting som skriver ut rene setninger du tenker på i språkdelen av hjernen. AtW Når du skriver på tastaturet "staver" du ordene med (forhåpentligvis) ordlyden til bokstavene. Du tenker ikke et ord/stavelse og så skriver hendene dine det automatisk, da måtte du ha hatt en tast for hvert ord/stavelse. Hjernebølgen assosiert med ordlyden til bokstavene samt mellomrom, enter osv. kan man "mappe" til de korresponderende symbolene på datamaskinen. Dermed har du et tastatur i hjernen. Hva er det som er "gjør en spesiell tungvindt ting for å få til en enkelt bokstav" med det? Det er essensielt akkurat det samme som du gjør når du skriver på et tastatur. Ergo det kan erstatte tastaturet. Men det er ikke det samme som å skrive ut hele setninger man tenker på automatisk. - Noe du feilaktig mener er en logisk konsekvens av å skrive "raskt". Og man kunne fint i teorien skrevet like raskt/marginalt raskere med en slik teknologi en det man gjør på et tastatur. Det som er problemet med hjerne-datamaskin grensesnitt generelt er at man må lære opp hjernen til å bruke det, slikt tar tid. Grunnen at det er mye enklere å bruke et tastatur er at du allerede har lært deg å kontrollere finmotorikken i fingrene da du var barn. Folk flest har ikke tid/interesse av å lære seg slikt på nytt for å få samme funksjon som de har fra før, samt at det ikke vil være mye mer effektivt i praksis noe som er helt avhengig av hvor mye tid man er villig til å bruke til å mestre teknologien. Din opprinnelige kritikk av mitt innlegg var at du mente det var lenge igjen til man kunne gjøre tanker om til tekst. Noe man fint gjør i dag. I og med at tittelen på tråden er som den er, altså erstatning av tastaturet, hvordan skal jeg vite at du tenker på noe annet. Btw. Det er ganske arrogant å tro at alle tenker som deg selv eller at du vet hva alle andre tenker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Det er absolutt ingenting som tyder på at vi noensinne vil blir raskere med en slik simpel ekg-metodikk en vi er med et tastatur med tilsvarende treningsmengde, antatt at man er funksjonfrisk, å måle på det nivået er et ekstremt gorvt instrument, som er flere størrelsordner mindre komplisert og avansert i handlingsområde kontra hva vi kan gjøre med fingrene våre. Det som gjør det tungvint er at det er begrenset, tregt, slitsomt, større feilrate og tungvindt. Teknologien er rett og slett ikke egnet til å skrive raskt med. Det er som er hovedproblemet er at man ikke har den fjerneste mulighet til å måle hjerneaktivitet på noe annet enn et ekstremt overordnet og grovt nivå. Teknologien er fasinerende, uten tvil, men også sterkt begrenset. Jeg tenker ikke på noe annet, ekg-baserte ting som dette er det absolutt ingenting som tyder på vil erstatte tastatur på noen annen måte enn for funksjonshemning eller meget spesialiserte oppgaver der hendene brukes til andre ting feks. Ellers burde det være ganske klart at jeg snakker i kontekst av tråden, ikke alle mennesker i hele verden. Selvsagt kan jeg ikke vite med 100% sikkerthet hva folk tenker, men man skal lese posten med underlige briller om man helt alvorlig oppfatter det som budskapet. AtW Endret 10. oktober 2010 av ATWindsor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå