Gå til innhold

Sintel - The Durian Open Movie Project

Marsan

Anbefalte innlegg

Sintel er en kortfilm laget i 3d-programmet Blender. Filmen har vel blitt laget for å vise hvilket potensial en open source-programvare har å tilby og gjøre programvaren bedre. Bak filmen står Blender Fundation som største pådriver og bidragsyter. Blender kan lastes ned gratis.

Du kan laste ned filmen helt lovlig da den er lisensiert under Creative Commons

Link til nedlasting her: http://www.sintel.or...t/download.html

Hva synes DU om filmen?

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Siterer likegodt det jeg sa på det norske blenderforumet ;) :

Den visuelle opplevelsen var utrolig; fantastiske detaljer, farger, omgivelser og karakterer. Digget kampbevegelsene. Historien til denne animasjonsfilmen er som jeg har lest under sterk debatt, og filmen ender med flere åpne spørsmål enn svar. Den endte heller ikke med en komfortabel feel-good stemning, men med begynnelsen på en ny epoke. Det må ha vært vanskelig for utviklerne å få fortalt den komplekse historien inn i en kortfilm, og jeg er imponert over resultatet. Og ikke desto mindre med alfa-programvare, for å teste den framtidelig Blender 2.6 til det ytterste! :D

De mangler og spørsmål som stilles rundt plottet tror jeg kunne ha blitt besvart og utredet dersom Sintel-crewet hadde brukt mer penger og ressurser, og ikke minst tid! Men gjennom å forstå og tenke gjennom historien så kan man se svaret på diverse spørsmål som jeg har sett reise seg blant "the community", som f.eks. hvorfor Sintel begynte sin "hevntokt" og rollen til "The Gatekeeper". Det finnes flust av tegn, symboler og frampek (for ikke å snakke om påskeegg..) i filmen, og det gjør det så mye mer givende å se den på nytt og på nytt igjen! Ikke minst er det en åpen film, og den lærdommen, kunnskapen og awesomenessen som rett og slett gis er en fantastisk gave til blendersamfunnet! :D

Filmen kan og sees på youtube, i 4096p om ønskelig:

Anbefaler minst 1080p og fullskjerm for best opplevelse ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...