PanzerLoco Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hei og hopp! Hørte so mange som sa at ved å ha operativsystemet på en SSD disk ville oppstarten gå minst dobbelt så kjapt. Så eg kjøpte meg en SSD disk og har no installert Win XP på den, men oppstarten tar like lang tid, om ikkje lenger. Disken er av typen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601323 Det er den Win XP logoen og loadingen på den som virkelig tar tid, ca 1 min. Noken som har den minste anelse om kva det kan være? Noke programmering eller fjerninig is msconfig eg kan foreta meg? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) XP er ikke særlig SSD vennlig. Men det fins tweaks. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?43460-Making-XP-pro-SSD-friendly PS Ser at du kjøpte en 60GB, hvor mye ledig plass har du etter XP installasjonen? Endret 9. oktober 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
PanzerLoco Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Total size: 55,8 GB Freespace 52,6 Lenke til kommentar
PanzerLoco Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Men Win 7 er altså meir SSD vennlig? Dvs. Kjappere oppstart av både OS og programmer? Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Du kan få raskere start av OS, ved å kjøre BIOS i AHCI mode. Lenke til kommentar
PanzerLoco Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Kordan går eg fram for å kjøyre i AHCI mode? Noke spesielt eg må tenke på? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) For det første er det viktig, særlig med XP, at OS'et blir installert som en "clean" installering - altså installert på en helt fersk og fin SSD, fra scratch, og ikke flyttet over/klonet fra en annen snurredisk. Da løper man inn i noe som kalles alignement problemer. For det andre skal man være klar over at en SSD ikke vil være til mye hjelp ved oppstarten av maskinen, i noe som skjer før loading av OS. Altså det som BIOS tar seg av i starten, POST. AHCI gir bedre ytelse ved bruk av SSD. Hvis du har valget i BIOS. Du finner det bak "SATA mode" eller lignende i BIOS - man har gjerne valget mellom IDE, AHCI og RAID. Bios er forskjellige, og jeg kjenner ikke ditt BIOS. Igjen, og i hvertfall med XP, bør dette gjøres før en ren installering av OS'et. I tillegg er det bare å si at har du først hoppet over i den moderne verden, med SSD og greier, er det på tide å hive XP og installere Win 7 også . Win 7 er laget med tanke på at det kan installeres på SSD'er - XP er ikke. Ditt spesifikke problem, med at Win logoen bruker mest tid på å starte, kan tyde på noe skurr med Window's innhenting av drivere eller enheter på maskinen din - jeg er rimelig trygg på at dette forsvinner hvis du foretar en clean installering på en formatert SSD, med Win 7. Hvis du ikke finner valg mellom IDE/AHCI i BIOS'et ditt, er det ikke så farlig - det betyr bare litt redusert ytelse av SSD'en, men det blir likevel (eller skal være) en mye kjappere og mer snappy opplevelse enn en snurredisk. Endret 10. oktober 2010 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå