Gå til innhold

veldig bra artikkel om WOW


Anbefalte innlegg

Skal innrømme at jeg kanskje er den enkleste i verden å trolle. Jeg sluker alt for så å gulpe det opp i munnen på trollet igjen :(

 

Men jeg klarte ikke å stoppe meg selv når det gjaldt Pycnopodia, før nå.

 

Avslutter min deltagelse med dette:

 

Pycnopodia, du antar alt for mye om andre folk.

When you assume, you make an ass out of u and me.

 

Hvis du virkelig tror på alt du sier her inne, så tar jeg gjerne en liten diskusjon på PM for å "show you the light". :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal innrømme at jeg kanskje er den enkleste i verden å trolle. Jeg sluker alt for så å gulpe det opp i munnen på trollet igjen :(

 

Men jeg klarte ikke å stoppe meg selv når det gjaldt Pycnopodia, før nå.

 

Avslutter min deltagelse med dette:

 

Pycnopodia, du antar alt for mye om andre folk.

When you assume, you make an ass out of u and me.

 

Hvis du virkelig tror på alt du sier her inne, så tar jeg gjerne en liten diskusjon på PM for å "show you the light". :)

 

Er ikke sikker på hva du mener jeg antar, men her er litt av hva jeg baserer mine synspunkt på:

 

"Fagmiljøene som jobber mot spilleavhengighet slår nå alarm om rollespill på Internett, som for eksempel «World of Warcraft» og norske «Age of Conan». Denne gruppen spillere har økt de siste årene. Særlig får unge menn og gutter problemer."

 

"Han får støtte av Hans Olav Fekjær, som regnes som en av psykiaterne i landet som har mest erfaring når det gjelder spillavhengighet.

 

– Jeg tror det er meget sannsynlig at vi vil få flere slike tilfeller dersom dette ikke tas på alvor, sier Fekjær, som mener det er nødvendig å heve kunnskapen om denne typen avhengighet så raskt som mulig. "

 

"Med bakgrunn i den eksplosive veksten henvendelser i 2007, startet Hjelpelinjen å kategorisere hvilke type spill dette gjelder. I all hovedsak er det simulasjonsspill, og for andre halvår 2007 var dette over 80 prosent. «World of Warcraft» nevnes eksplisitt i statistikkene for 2007 og 2008. "

 

"Fungerende leder Trond Aspeland sier at avhengighet til spill uten penger ikke klassifiseres som avhengighet, og at disse problemene dermed ikke tas like seriøst.

 

– Dette blir bagatellisert, men det er åpenbart dypt alvorlig for dem som tar kontakt med oss. Flere foreldre ringer inn om barn som sliter med depresjonsproblemer og det avdekkes symptomer som kan minne om psykiske lidelser, sier han. "

 

Kilde: Dagsavisen.no

 

Lill Haugland byr på litt innsikt om hva som gjør wow vanedannende:

 

"Lill Haugland (23) har følt presset fra de internettbaserte spillene på kroppen. Spillingen gikk ut over skolegangen, og til slutt også på helsen løs."

 

"Hvis gruppen består av 25 personer, og man må være 25 for å løse en oppgave, kan man ikke gå å legge seg tidlig fordi man er trøtt. Flere ganger ble jeg sittende og spille selv om jeg ikke hadde lyst. Men dersom man svikter gruppen, vil man oppleve å bli frosset ut senere. Denne avhengigheten til gruppen bidrar til at du kan bli så hektet at du slutter å bry deg om andre ting, sier Haugland."

 

Og hun har også noen visdomsord rettet mot de som spiller for mye:

 

"Pass på å delta på aktiviteter ute sammen med venner eller familie. Jeg mener det er helt i orden å spille disse spillene, men alt med måte. Ikke la spillingen få eie deg så mye at du begynner å kutte ut vennene dine i det virkelige liv, sier Haugland."

 

Kilde: Dagsavisen.no

 

 

En anonym eks-wow-spiller forteller sin historie:

 

"Jeg spilte aktivt derfra til rundt august i år. Da var det nok. Jeg, min kjæreste og mine foreldre sto sammen om å få slutt på galskapen.

 

På denne tidsperioden på nesten to år har karakter-utgangspunktet mitt fra grunnskolen nesten blitt halvert. Eneste karakter uten merkbart svinn er engelskkarakteren. Fraværet på skolen har vært ekstremt, og formen meget redusert. Alt takket være mine tresifrede dager i fantasiverdenen Azeroth."

 

"Hadde jeg fått velge om igjen, hadde jeg aldri kjøpt den pappboksen, den skjebnesvangre dagen i september 2005."

 

Kilde: Dagbladet.no

 

 

 

Dersom psykologene og ekspertene på avhengighet tar feil må du gjerne korrigere dem og vise dem hvordan ting henger sammen. Du kan gjerne argumentere for at wow er et helt vanlig spill og ikke noe forskjellig fra Guitar Hero eller Singstar - men da kan du like gjerne røyke og insistere på at tobakk ikke er usunt eller helseskadelig.

 

 

Antagelser er første trinn mot tabber og feiltagelser, ingen tvil om det og i min bok er det å anta nesten like ille som å lyve. Har jeg antatt noe som helst må du gjerne informere om hva jeg har antatt - det var sikkert ikke meningen.

Lenke til kommentar

Regnet med du ville bli målløs når jeg endelig linket til kilder Pokey, det er egentlig ganske vanvittig hvor MYE negativ omtale MMORPG-spill inkludert wow klarer å skape.

 

All denne negativiteten kommer fra en plass - det oppstår ikke spontant. Det er ikke problemet men resultatet av problemet, eneste måten å gjøre noe med det er å gjøre noe med selve problemet.

 

Inntil videre er det beste wow-spillere kan gjøre å ganske enkelt ikke spille for mye, da føler de seg heller ikke truffet av nolife-stempelet resten av wow-spillerene har fortjent.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det vi gjør. Folk som spiller nå og da føler seg som tapere bare de nevner att de gamer litt.

 

Har du gode karakterer på skolen/bra jobb og tar vare på deg selv og de rundt deg så er det ikke mange som bryr seg om du bruker litt tid på dataspill, hvis de gjør det så sier det noe om de.

 

Dessuten trenger ingen å vite alt du gjør på fritiden - at du bringer opp temaet gaming kan indikere at du ikke har så mange andre interesser?

 

En kan slippe unna faktisk med å bruke vanvittig mye tid på dataspill men en slipper ikke unna med å bruke all tiden på dataspill eller å prioritere feil. Å skippe begravelse til bror/søster eller andre nære for å spille wow er et eksempel på feilprioritering som neppe vil komme i god jord hos de som ikke er like hektet.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Pycnopodia.

 

Du har spilte WoW før. Jeg aner ikke om du gjør det fortsatt. Hvis du sluttet på grunn av noe "OMG LIVET MITT ER ØDELAGT FML"-greier ville du nevnt det i postene dine, med en eller annen dramatisk undertone som fortalte hvordan du mistet alt sosialt liv etc. Hvis det ikke var av den grunnen, eller at du ikke har sluttet i det hele tatt, sitter du og sier at du selv ikke har noe liv og at du er en asosial feit nerdetaper.

 

Med andre ord: obvious troll osv.

 

edit: Du postet en mening, ikke en kilde. Lær deg forskjellen hvis du skal bli noe god til dette.

Endret av Pokey
Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det vi gjør. Folk som spiller nå og da føler seg som tapere bare de nevner att de gamer litt.

Pff. Jeg føler meg ikke som en taper når jeg sier at jeg spiller WoW. Synes derimot det er dritkult å fortelle det til folk, siden alle blir så overrasket og aldri i verden hadde trodd det om meg. Ser jo ikke ut som en stereotyp WoW-nerd tongue.gif

Lenke til kommentar

Pycnopodia.

 

Du har spilte WoW før. Jeg aner ikke om du gjør det fortsatt. Hvis du sluttet på grunn av noe "OMG LIVET MITT ER ØDELAGT FML"-greier ville du nevnt det i postene dine, med en eller annen dramatisk undertone som fortalte hvordan du mistet alt sosialt liv etc. Hvis det ikke var av den grunnen, eller at du ikke har sluttet i det hele tatt, sitter du og sier at du selv ikke har noe liv og at du er en asosial feit nerdetaper.

 

edit: Du postet en mening, ikke en kilde. Lær deg forskjellen hvis du skal bli noe god til dette.

 

Jeg benytter gjerne fagfolk sine meninger som kilder dersom de er basert på fakta og relevante bevis. Men du trenger ikke å gjøre det, det er nok av røykere som nekter å innse at tobakk kan være helseskadelig. Du kan fint lure deg selv på den måten men alle andre gjennomskuer det selv om de etterhvert blir lei av å mase. Altså du kan tro akkurat hva du vil og fortsette med å diskreditere alle beviser som ikke går i favør av din uvane.

 

Ellers har jeg ikke sluttet å spille wow. Du må gjerne sitere meg på at jeg har sagt jeg "ikke har noe liv og er en asosial feit nerdetaper", jeg tror du forveksler meg med en annen.

 

Lotielin, Forundrer meg ikke om du er flink til å få andre interessert i wow, når de ser levende bevis/eksempel på at det går ann å spille wow uten å se ut som en taper tar det litt livet av mange av fordommene og mytene om wow-spillere. Jeg kan strekke meg til å si at mange eller kanskje ganske mange spillere burde ta seg en tur ut, men det er og nok av dem som ikke passer inn i noen av de negative stereotypene.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Jaja, hvis du fortsatt skal leke denne leken.

 

Det jeg ba om kilder til var ikke bekreftelse av at folk kan ta skade av spilling, det vet vi alle fra før av. Det jeg boldet ut og siterte var der du skrev at de aller fleste tar skade av WoW, og at det er de færreste som finner en balansegang mellom RL og spill.

Lenke til kommentar

Det må du gjerne sitere meg på også, jeg tror du har misforstått.

 

Wow-spillere generelt spiller mer enn andre spillere, det betyr at mange - ikke alle - men mange wow-spillere spiller over gjennomsnitt mye. Dette er årsaken til negativiteten som oppstår, som for eksempel artikkelen på pondus.no, det innebærer ikke automatisk at negativiteten er berettighet men det forklarer hvor den kommer fra.

 

Det betyr også at du selv kan spille wow uten at det går utover andre ting. Ingen har sagt noe annet, poenget er at det er lettere for at det går utover andre ting når du spiller wow enn når du spiller kabal og minesveiper. Hvis du ikke lar spillet gå utover andre ting så er det fine greier, men du må likevel leve med at spillet er stemplet som nerde-spill grunnet de så mange andre som spiller for mye.

 

Med for mye menes så mye at man får problemer i livet.

Lenke til kommentar

Ikke vri deg unna. Du sa

Du vil selvsagt kunne finne de som mestrer balansegang på en uhyre sjelden måte og som kombinerer raiding med jobb, skole og alt mulig annet men det er også helt urelevant for hele poenget er at en ganske stor flokk ikke mestrer denne balansegangen og dermed gjør seg fortjent til den krasse tilbakemeldingen fra forfatteren i artikkelen.

 

Som betyr at du mener:

De som balanserer raiding og RL er har funnet en sjelden balansegang.

De fleste som raider klarer ikke balansere RL og WoW.

De fleste som raider har problemer i RL forårsaket av WoW.

 

-----

 

Det vil jeg ha kilder på, fordi det at over halvparten av de som spiller WoW får problemer i RL på grunn av det høres ut som noe mektig bullshit.

Endret av Pokey
Lenke til kommentar

Ikke vri deg unna. Du sa

Du vil selvsagt kunne finne de som mestrer balansegang på en uhyre sjelden måte og som kombinerer raiding med jobb, skole og alt mulig annet men det er også helt urelevant for hele poenget er at en ganske stor flokk ikke mestrer denne balansegangen og dermed gjør seg fortjent til den krasse tilbakemeldingen fra forfatteren i artikkelen.

 

Som betyr at du mener:

De som balanserer raiding og RL er har funnet en sjelden balansegang.

De fleste som raider klarer ikke balansere RL og WoW.

De fleste som raider har problemer i RL forårsaket av WoW.

 

-----

 

Det vil jeg ha kilder på, fordi det at over halvparten av de som spiller WoW får problemer i RL på grunn av det høres ut som noe mektig bullshit.

 

Det du leste:

"De som balanserer raiding og RL er har funnet en sjelden balansegang.

De fleste som raider klarer ikke balansere RL og WoW.

De fleste som raider har problemer i RL forårsaket av WoW."

 

Det som du ikke oppfattet:

"kombinerer raiding med jobb, skole og alt mulig annet"

 

Forklaring av hva det betyr:

Raiding, jobb, skole og andre ting (for eksempel trening og sosialt liv) tar mye tid. Dersom du går på skole og samtidig jobber kveldsskift har du lite tid til overs til andre ting som raiding, trening og sosialt liv. Mange tråkker skjevt og klarer ikke å balansere/prioritere så mange ting på en gang og spiller mer enn hva de burde"

 

Grunnen til at du misforstår ser ut til å være at du antar at alle raidere har hendene fulle med jobb, skole og andre ting.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Ikke vri deg unna. Du sa

Du vil selvsagt kunne finne de som mestrer balansegang på en uhyre sjelden måte og som kombinerer raiding med jobb, skole og alt mulig annet men det er også helt urelevant for hele poenget er at en ganske stor flokk ikke mestrer denne balansegangen og dermed gjør seg fortjent til den krasse tilbakemeldingen fra forfatteren i artikkelen.

 

Som betyr at du mener:

De som balanserer raiding og RL er har funnet en sjelden balansegang.

De fleste som raider klarer ikke balansere RL og WoW.

De fleste som raider har problemer i RL forårsaket av WoW.

 

-----

 

Det vil jeg ha kilder på, fordi det at over halvparten av de som spiller WoW får problemer i RL på grunn av det høres ut som noe mektig bullshit.

 

Det du leste:

"De som balanserer raiding og RL er har funnet en sjelden balansegang.

De fleste som raider klarer ikke balansere RL og WoW.

De fleste som raider har problemer i RL forårsaket av WoW."

 

Det som du ikke oppfattet:

"kombinerer raiding med jobb, skole og alt mulig annet"

 

Forklaring av hva det betyr:

Raiding, jobb, skole og andre ting (for eksempel trening og sosialt liv) tar mye tid. Dersom du går på skole og samtidig jobber kveldsskift har du lite tid til overs til andre ting som raiding, trening og sosialt liv. Mange tråkker skjevt og klarer ikke å balansere/prioritere så mange ting på en gang og spiller mer enn hva de burde"

 

Grunnen til at du misforstår ser ut til å være at du antar at alle raidere har hendene fulle med jobb, skole og andre ting.

RL er da jobb, skole og alt mulig annet.

God dag mann økseskaft.

Lenke til kommentar

Dekkes ikke "veldig mye annet" under "alt mulig annet"?

 

Joda, men ordet "kan" betyr noe også.

 

RL kan bety hva som helst utenfor spillet, det blir da en misforståelse av proporsjoner å lese "skole, jobb og alt mulig annet" og tolke det som "alt og ingenting, smått og stort utenfor spillet".

 

Hvis du tror det er like enkelt å ikke spille for mye for en raider som kun har skole å tenke på som en raider som har skole, jobb (på kveldstid) og trening å timeplanen så må du gjerne tro det.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...