Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

dataen slår seg av/restarter UTEN GRUNN!

Anbefalte innlegg

Hei...

har akkurat kjøptnytt hk,cpu kjøler og ram...

harhatt dette en stund men nå begynner dataen og slå seg av Helt uten grunn... dajeg slo på kabinetet restartet den. og når jeg tok hånden inn og kom borti en kabel så re startet den!

og noen ganger så lyser Mem OK rødt!

Det er kabelrot i dataen om det er viktig og vite det!

NB! jeg har ikke skrudd hket helt fast da jeg ikke hadde rett skrujern så hk'et bøyer seg om dette kan vere noe...

KAN DU HJELPE MEG`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]

harhatt dette en stund men nå begynner dataen og slå seg av Helt uten grunn... dajeg slo på kabinetet restartet den. og når jeg tok hånden inn og kom borti en kabel så re startet den!

Jeg regner med at du bruker Windows. Gå til kontrollpanelet og åpne System-innstillingene, velg så "Advanced" og "Startup and Recovery". Fjern haken foran "Automatically Restart".

Det er lite lurt å stikke hendene borti maskinvare som er i gang, og enda dummere å fikle med kabler tilkoblet en maskin som står på. Ikke gjør dette igjen.

og noen ganger så lyser Mem OK rødt!

Det er kabelrot i dataen om det er viktig og vite det!

MemOK lyser rødt i et sekund eller to hver gang du skrur på maskinen, hvis jeg ikke husker helt feil. Lyser det rødt over lengre perioder hver gang du starter maskinen på nytt, tyder det på at minnebrikkene dine ikke er helt kompatible med hovedkortet eller at innstillingene i BIOS er ikke helt gode.

NB! jeg har ikke skrudd hket helt fast da jeg ikke hadde rett skrujern så hk'et bøyer seg om dette kan vere noe...

Det kan være noe ja ... Jeg undrer meg over hvordan du har montert hovedkortet, og særlig at hovedkortet bøyer seg fordi du har feil skrujern?!

For å være brutalt ærlig, kontakt noen som kan litt om maskinvare og la haun se over maskinen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

jeg fikler ikke med kablene jeg tok såvitt borti... og jeg jeg vet at det løyser litt i starten... men når det lyser konstant til jeg trukker på noe (momok knappen) så er ikke dette vanlig...

kan litt om maskinvare selv... men dette her jeg ikke vert borti selv engang... men skal snart koble fra dataen og teste om det funket :D

Lenke til kommentar

Typiske feil er enten defekt PSU eller kortsluttning. Jeg har spesiellt være borti mange tilfeller der halvdefekte PSUer reagerer på støt (ikke elektriske støt altså, men at man dulter litt borti kabinettet).

Hvis du har en spare PSU bør du teste med denne. Alternativt tror jeg at jeg hadde demontert maskinen helt og startet den mens den ligger rett på bordet/hovedkortesken. Så lenge du ikke legger delene på en elektrisk ledende overflate så er dette helt trygt, og det er en fin måte å dobbeltsjekke at du ikke har noen kortsluttninger som kommer fra feilmontering (siden du ikke monter noe tross alt). Hvis da feilen plutselig forsvinner med samme PSUen så må du bare prøve å lese monteringsmanualen grundig og dobbeltsjekke at du gjør ting riktig. Husk spesiellt å bruke spacerene bak hovedkortet mellom det og kabinettets monsteringsvegg. Mange gjør den feilen og det lager selvfølgelig ofte kortsluttninger på baksiden av hovedkortet som lager alle mulige typer feil.

-Stigma

Lenke til kommentar

He-he, maskinen slår seg ikke av uten grunn, det går ikke ann.

Når det gjelder hva grunnen er hadde jeg begynt med å ta den helt fra hverandre, og sette den skikkelig sammen. Mest sansynlig er problemet en løs kontakt, men kan være uendelig mye siden det er helt tydelig at den ikke er satt riktig sammen fra begynnelsen. sjekk at du har avstandsstykker, alt må være skrudd skikkelig sammen, huk å sjekke at alle kontakter er godt i. sjekk at det er god kontakt med cpu og kjøler og så vidt et synlig lag pasta på.

Lykke til

Lenke til kommentar

He-he, maskinen slår seg ikke av uten grunn, det går ikke ann.

Når det gjelder hva grunnen er hadde jeg begynt med å ta den helt fra hverandre, og sette den skikkelig sammen. Mest sansynlig er problemet en løs kontakt, men kan være uendelig mye siden det er helt tydelig at den ikke er satt riktig sammen fra begynnelsen. sjekk at du har avstandsstykker, alt må være skrudd skikkelig sammen, huk å sjekke at alle kontakter er godt i. sjekk at det er god kontakt med cpu og kjøler og så vidt et synlig lag pasta på.

Lykke til

Han mangler flere avstandstykker, og derfor bøyer HK seg feks. Hvis han setter i RAM brikkene.

Lenke til kommentar

Det kommer tydelig frem av førstepost at du vet akkurat hva som er feil: deg.

Hvorfor du i det hele tatt spør om hjelp til HW-relatert feil som du er fullstendig klar over er feilmontert fremstår veldig rart for min del.

Det eneste logiske å gjøre kan du lese rett ut av førstepost:

- Slutt å denge på PCen din.

- Slutt å stappe inn lemmer i en påskrudd PC.

- Monter den skikkelig, bruk avstandsstykker mellom kabinett og HK. (Og benytt alle festepunkter HKet ditt støtter.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...