marrakleppe Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Hvis jeg kobler min bærbare pc (Acer TimelineX 3820TG) inn i receiveren (Onkyo SR-308) fungerer dette smertefritt når PC ikke er tilkoblet strøm, men dersom strømkabelen er koblet til, virker det som om receiveren ikke greier å motta lyden. Bildet sendes uten problem, men lyden kobles av og på. Dette gjelder x264 filer. Har prøvd å oppgradere både skjermdrivere (ATI Mobility Radeon HD 5650) og Bios'en, uten hell. Har noen en idé om hva som kan gjøres? Er det støy fra strømkabelen som påvirker lyden? Er det noen innstillinger som endres når strømkabelen kobles i, som gjør at lyden endres? Endret 9. oktober 2010 av marrakleppe Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Er receiver tilkoblet en jordet stikkontakt? Lenke til kommentar
marrakleppe Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Er receiver tilkoblet en jordet stikkontakt? Ja. Både PC og receiver. Hvilken betydning har dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Det blir det man kaller en jordsløyfe, og det kan gi forskjellige effekter. En vanlig effekt er 'brum' i lyden ved analog lydtilkobling. Med digital tilkobling kan det skje andre ting. Derfor anbefales optisk kabel når det er snakk om lyd, men med HDMI er jo ikke det et valg. Prøv å bryte jordforbindelsen til en av dem, f.eks med tape på stikkontakt. Lenke til kommentar
marrakleppe Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Har sett litt på innstillingene til skjermkortet nå. Det viser seg at dersom jeg velger "Powerplan" til "forlenge batterilevetid" i stedet for "optimalisere ytelse", så går hakkingen bort. Jeg kan velge begge deler uavhengig om strømmen er koblet til eller ikke. Begge tilfeller gir samme resultat. Altså topp ytelse = hakking i lyd, bedre batterilevetid = god lyd. Er det bare meg, eller er dette merkelig? Greier ikke å finne hva som forandres i PC'en når man endrer disse innstillingene. Kan det være at lyden degraderes? F.eks fra DTS til PLII? Edit: Med hakking mener at lyden faller ut og inn. Virker som om receiveren og PC'en ikke greier å kommunisere med hverandre. At receiveren ikke skjønner lydtypen PC'en sender. Endret 9. oktober 2010 av marrakleppe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå