Gå til innhold

Problemer med å importere .CR2 filer til Lightroom 3

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et stadig voksende problem med importering fra kamera (canon 1000d) til Lightroom 3, med at en feilmelding dukker opp. Jeg får ikke importert .CR2 filer til Lightroom 3 noe som er grådig irriterende. I nødtilfeller blir canons medfølgende programvare DPP RAW brukt, men jeg liker å forholde meg til et program for å blant annet spare plass.

Etter litt søking på nettet ser jeg at enkelte også har samme probleme og det blir nevnt noe om at overføringsverktøyet som blir brukt kan være skadet. Jeg overfører med usb kabel fra kamera til pc.

Noen som kan hjelpe?

På forhånd takk!

Endret av Paisley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å overføre filene med en kortleser isteden. 1000D er jo støttet av LR3 så det skal ikek være problemet. Men hvis du får åpnet filene i DPP og ikke i LR tyder det på at filene er OK. Du kan eventuelt prøve å reinstallere LR.

Lenke til kommentar

Enkelt: Oppdater Lightroom til nyeste versjon.

Lightroom er allerede oppdatert til 3,2 og til Camera RAW 6,2 som vel er det nyeste?

Prøv å overføre filene med en kortleser isteden. 1000D er jo støttet av LR3 så det skal ikek være problemet. Men hvis du får åpnet filene i DPP og ikke i LR tyder det på at filene er OK. Du kan eventuelt prøve å reinstallere LR.

Filene er garantert ikke ødelagt, og jeg skal prøve en kortleser når jeg får kjøpt det. Jeg har prøvd med fire-fem usb ledinger og alle gir samme feilmelding. Reinstallere LR har jeg også prøvd.

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

Lightroom er allerede oppdatert til 3,2 og til Camera RAW 6,2 som vel er det nyeste?

Filene er garantert ikke ødelagt, og jeg skal prøve en kortleser når jeg får kjøpt det. Jeg har prøvd med fire-fem usb ledinger og alle gir samme feilmelding. Reinstallere LR har jeg også prøvd.

Hmm - 3.2 skulle være det nyeste, ja.

Er det vanlig RAW eller sRAW?

Og - du overfører først filene til maskinen, ikke sant? Isteden for å åpne dem der de ligger i kameraet eller noe?

Når du så har overført filene til maskinen- hva skjer om du forsøker å åpne de samme filene med DPP?

Lenke til kommentar

Det er vanlig RAW jeg har. Jeg velger alltid alternativet " copy as DNG" og da lagres bildene i lightroom katalogen som også er lagret på datamaskinen.

Om jeg i DPP Raw importerer de samme filene kan jeg fint gjøre endringer, ikke noe problem.

Skal prøve å reinstallere Lightroom igjen og se om jeg får noe effekt av det :)

Lenke til kommentar

Det er vanlig RAW jeg har. Jeg velger alltid alternativet " copy as DNG" og da lagres bildene i lightroom katalogen som også er lagret på datamaskinen.

Om jeg i DPP Raw importerer de samme filene kan jeg fint gjøre endringer, ikke noe problem.

Skal prøve å reinstallere Lightroom igjen og se om jeg får noe effekt av det :)

Det virker jo som du har prøvd det meste, men (hvis du ikke gjør det allerede) kan du prøve å kopiere filene til disken først og så importere dem i LR derfra.

Prøv import uten DNG-konvertering - uten at jeg kan se noen god grunn til at det skulle gjøre noen forskjell

Du kan også teste med DNG-konverter og se om den godtar filene.

Jeg kan godt teste en fil hvsis du legger ut et eksempel. Har ikke 1000D selv.

Lenke til kommentar

Hei!

Beklager sen update, men har feriert med begrenset tilgang til internett.

Har reinstallert Lightroom et par ganger, etter å ha installert os på macen på nytt, og det ser ut til å hjelpe. Skal ha en shoot til uken, og da får vi se om det fungerer 100% sikkert. Har kun prøvd å importere et par enkeltbilder som har fungert.

Kommer tilbake om det ikke fungerte :)

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...