miXer Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hei. Jeg har Ubuntu 10.10, og en Dell Studio 15 laptop, med skjermkort: ATI Mobility Radeon HD 5000 Series, og jeg har aktivert/installert de proprietere driverne. Jeg prøver å koble min eksterne skjerm(Benq T2210HDA) til laptopen min, og vil da ha oppsettet slik at når jeg setter i den eksterne, så skal den interne skjermen skru seg av og maks oppløsning komme på den eksterne. Likeså vil jeg at når jeg drar ut den eksterne, så skal den interne skru seg på igjen. Dette lar seg ikke gjøre. Jeg må inn i 'System -> Preferences -> Monitors' hver gang for å sette de forskjellige settingene. Jeg har en key-combo: Fn-F1, men denne fungerer ikke i Ubuntu, fungerer smerte fritt i W7. W7 har en fantastisk løsning på dette, hvor du kan trykke på Win+P for å velge om du vil ha: 'Latop, Begge, Dual screen, Projector'. Og denne blir husket. Dette opplever jeg ikke i Ubuntu. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
miXer Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Hei.. Jeg funnet ut av det selv. Måtte ty til xrandr. Så har nå laget et bash script som er linket til Fn+F1 knappene mine, som toggler mellom internal, external og internal+external+mirrored. 1 Lenke til kommentar
Noble Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hei.. Jeg funnet ut av det selv. Måtte ty til xrandr. Så har nå laget et bash script som er linket til Fn+F1 knappene mine, som toggler mellom internal, external og internal+external+mirrored. Lyst til å poste scriptet ditt? Lenke til kommentar
miXer Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 Her er scriptet. #!/bin/bash # outputs and sizes INTERNAL="LVDS" INTERNAL_SIZE=$(xrandr | grep -A1 "$INTERNAL" | grep " ") INTERNAL_SIZE=${INTERNAL_SIZE:3:12} VGA="CRT2" VGA_SIZE=$(xrandr | grep -A1 "$VGA" | grep " ") VGA_SIZE=${VGA_SIZE:3:12} # file containing loop number TOGGLE_SCREENS_TXT="/home/brukernavn/Documents/toggle_screens.txt" FILE=$(cat $TOGGLE_SCREENS_TXT) if [ "$VGA_SIZE" != "" ]; then if [ "$FILE" == "0" ]; then xrandr --output $INTERNAL --mode $INTERNAL_SIZE --output $VGA --off echo "1" > $TOGGLE_SCREENS_TXT elif [ "$FILE" == "1" ]; then xrandr --output $INTERNAL --off --output $VGA --mode $VGA_SIZE echo "2" > $TOGGLE_SCREENS_TXT elif [ "$FILE" == "2" ]; then xrandr --output $INTERNAL --auto --output $VGA --auto echo "0" > $TOGGLE_SCREENS_TXT fi else xrandr --output $INTERNAL --mode $INTERNAL_SIZE --output $VGA --off echo "1" > $TOGGLE_SCREENS_TXT fi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå