digeridoo Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hei Advarsel - wall of text approaching. Kortversjonen er - jeg har problemer med skjermkortet, tror jeg, hvordan finner jeg ut om det er hardwarefeil? Jeg prøvde å søke litt rundt etter lignende problem men fant pent lite. Jeg har problemer med kræsj mens jeg spiller, jeg får ikke blåskjerm, men dataen bare fryser seg og blir typisk svart, har vel forekommet andre farger og, hvis det er musikk på går denne gjerne 4-5 sekundersloop. Det virker litt uregelmessig når dette skjer, men nå sist da jeg spilte Civ5 så kræsjet det. Andre dager kan jeg spille i timesvis uten at kræsj forekommer. Det er verdt å nevne at jeg til tider ikke klarer å starte PC-en opp med en gang etter et slikt kræsj forekommer, den henger av og til på en av de første "dos"-sidene, _før_ opptelling av ram (mener jeg å huske). Så tar jeg en reset, da starter den alltid opp, og det kan godt hende jeg kan spille i timesvis etter dette uten at noe skjer. Jeg har skrudd ned på videoinnstillingene uten at det ser ut til å funke nevneverdig. Jeg må finne ut hva det er som skjer her, og jeg tenkte at her er det kanskje gode tips å få. Jeg har prøvd å lett etter diagnostics programmer som kan finne ut om det er noe feil på skjermkortet, men disse påpeker ingenting. Jeg hører at en av viftene går uregelmessig til tider, og den kan typisk også gå slik like før kræsjet forekommer, jeg er ikke 100 % sikker på at det er skjermkortvifta, da det er litt vanskelig å høre - om det er viktig å finne ut av kan jeg det. Jeg har prøvd å monitorere temperaturen når jeg gjør noe "heftig" grafikk-messig, men den ligger maks rundt 60-65 grader, og såvidt jeg har forstått er ikke det nevneverdig høyt. Jeg sjekket windows action center nå etter sist kræsj, og det stod at det var problemer med hardware, stod at det var noe sånt som 26 kræsj logget på ATI hardware eller noe i den duren, da meldingen ble arkivert forsvant detaljene i den beskjeden som jeg ikke finner igjen. Men nei windows hadde ingen løsninger annet enn å oppdatere drivere som jeg har gjort, og lete på manufacturer's hjemmeside, og der klarer jeg ikke å finne noe heller. Jeg har ikke prøvd å reinstallere drivere, om det kan være en løsning? Datamaskinspesifikasjoner er : (hentet denne info fra piriform speccy) Prosessor: Intel i7 Core 920 2.67GHz, 1366 LGA Hovedkort: EVGA Model 132-BL-E758 Ram: DDR3 6144 mb 530 mhz Skjermkort: XFX ATI Radeon HD 4800 Harddisk: SSD 80 gb - Hitachi 500 gb - Samsung 1TB Kan fikse produsenter om det er nødvendig, men komponentene er bestilt fra forskjellige leverandører *sigh*. Er det noen som har en idé om hvor jeg kan starte for å finne ut av dette? mvh Vegard Lenke til kommentar
War Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Nyeste driver , krasj? prøv en eldre driver. Det er standard løsning. Så må du poste PSU, hvor mange watt den har/merke. Forlite ampere/watt gir slike resulteter. Du kan også laste ned OCCT og kjøre benchmark der for å belaste pcen for å så se om det samme skjer. Evt 3dmark vantage / 3dmark 06. Kan du ta et bilde oppi pcen? Sjekke kontakter ol. Lenke til kommentar
digeridoo Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Nyeste driver , krasj? prøv en eldre driver. Det er standard løsning. Vel, det har vært slik helt siden jeg kjøpte kortet i januar, det har jeg kanskje ikke fortalt. Så må du poste PSU, hvor mange watt den har/merke. Forlite ampere/watt gir slike resulteter. Det er en 750W Corsair (sier det deg nok?). Jeg brukte egentlig oppsettet fra en PC her inne på forumet, men det var ingen produsenter som hadde Intel harddisk, så jeg kjøpte vel kingston-merke. Skjermkortet har vel jeg kjøpt utenom dog, og gjerne kabinettet. Du kan også laste ned OCCT og kjøre benchmark der for å belaste pcen for å så se om det samme skjer. Evt 3dmark vantage / 3dmark 06. Ja jeg lastet ned dette OCCT, det samme skjedde, det stod at testen skulle kjøre 1 time, jeg valgt full screen. Vifta gikk derimot ikke like uregelmessig som før, men den kræsjet etter en 5-10 minutter. Kan du ta et bilde oppi pcen? Sjekke kontakter ol. Jeg har sjekket kontakter, omtrent nappet ut og inn alt som er der nede. Jeg skal prøve å få tatt et bilde og lagt ut her om det hjelper - gammel nokia mrmmf.. mvh Vegard Lenke til kommentar
War Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Har du en sånn PSu , samt har husket alle kontakter som 12v til cpu /pci-e ol så skal det være i boks. Da ville jeg ha testet skjermkortet i en annens pc , før jeg hadde sett på minnespenninger ol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå