medlem-156941 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hei Skal oppgradere delar på PC-en min, og har funne dei delane eg trur eg skal ha, men passar dei bra sammen, og korleis vil det yte i forhold til et AMD-oppsett med Asus Formula IV og Phenom II 955? Hadde vore konge om nokon ville svare kjapt, sidan eg har tenkt å bestille i dag! Corsair HX 750W Corsair XMS3 CM 690 II Asus P7P55D Deluxe Intel Core i5-760 Og er det nokon som har tips til en CPU-kjøler, sånn at eg kan overklokke? Takk for svar! Lenke til kommentar
C64C Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 CORSAIR A70 er god. Test: http://www.hardware.no/artikler/corsair_a70/77954 Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Takk for svar, skal sjekke ut den Fleire synspunkt? Edit: Får den her plass i kabinettet? Endret 9. oktober 2010 av Mafle Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Du kan like gjerne spare noen hundrelapper og gå for Corsair H50. Setter du på en ekstra vifte på radiatoren yter den knallgodt. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 V8 passer, men da mister du den ene eller muligens begge sidepanelsviftene. Hvor høyt har du tenkt å klokke prosessoren? Jeg bruker en CM Hyper 212+ med en ekstra Scythe SlipStream 140mm (den har fester for 120mm) og den gjør en utmerket jobb med å kjøle min i5-750; riktignok går den på standardfrekvens for øyeblikket, men men. Jeg betalte 190 NOK for kjøleren og ~60 NOK for viften. Det følger med ekstra fester. Corsair A70 er god, men dyr i de aller fleste nettsjapper, ~600 NOK. Amentio skal ha 389 NOK for den, og det er en grei pris. Hvis du har en Amentio/Datakjeden-butikk i nærheten, kan du kjøpe på nett og velge "henting i butikk". Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Bur i en liten by på vestlandet, så det går nok ikkje Men korleis vil forskjellen vere vs et AMD-oppsett til samme pris? (ca. 6k) Lenke til kommentar
Lch Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Kommer an på hva du skal bruke den til og hvor drastisk du vil overklokke maskinen. En AMD Black Edition kommer uten multiplikatorlås, så der har du mer å gå på. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Det blir nok gaming for det meste, pluss litt surfing. Hadde vore kjekt om eg kunne ha overklokka til 4Ghz uten problem Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 For å overklokke en i5 til 4 GHz må du skru opp base clocken til 200 MHz fra 133 og øke spenningen til rundt 1.35-1.4V , det er ganske mye... Hvis du har mål om det, burde du nesten gå for Noctua NH-D14 eller tilsvarende god kjøler (samme størrelse og antall vifter). Det blir varmt på 4 GHz, du må ha god ventilasjon, og helst en vifte mer enn det som følger med CM 690 II. Hvorfor skal du overklokke en i5 750 opp til 4 GHz forresten? Har du en syk grafikkløsning som trenger det for å unngå en flaskehals? Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 ... Hvorfor skal du overklokke en i5 750 opp til 4 GHz forresten? Har du en syk grafikkløsning som trenger det for å unngå en flaskehals? Eller et cpu krevende spill? http://static.techspot.com/articles-info/305/bench/CPU.png Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Eller et cpu krevende spill? http://static.techspot.com/articles-info/305/bench/CPU.png Her har du vel tatt bildet ut av kontekst? Stock vil fortsatt være over "magiske" 25-30 fps i de aller fleste tilfeller. Strategispill trenger vel heller ikke så veldig med fps? Dessuten er dette et worst-case scenario i Starcraft II: Konklusjon av artikkelen Og spillet er totrådet, selv om det burde vært firetrådet. Og det er veldig avhengig av båndbredde mellom CPU og RAM, noe som gjør at LGA1366-i7> i5-750 > i5/i3-6/5xx > AM3 Phenom II Rett og slett pga båndbredde mellom CPU og RAM. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Eg må ikkje kunne overklokke til 4 GHz altså, men eg lurer på om det er best å gå for AMD eller Intel. Ser og at hovedkortet eg har funne ikkje er veldig nytt lenger. Er det fortsatt bra? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Ja, det er fortsatt et bra kort. Jeg har P7P55D selv og har satt opp en annen maskin med P7P55D-E (dette har USB 3.0 og en SATA 6Gbps-kontroller i tillegg). Du kan spare 200 NOK på å velge P7P55D-E, men da går du glipp av alt tilbehøret du får med deluxe-utgaven, blant annet en Turbo-V-fjernkontroll som høres litt tøff ut. Den gjør utelukkende ting du kan like enkelt gjøre i programvare, men men. Deluxe-utgaven støtter også SLi. Du kan gå til Asus og sammenligne kortene, hvis du ønsket der. Finn dem og bruk "Add To Compare List". Her er HW.no omtalen av P7P55D Deluxe: http://www.hardware.no/artikler/asus_p7p55d_deluxe/72882 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Det er fortsatt helt utmerket, de store produsentene av hovedkort har lansert revisjoner av de originale hovedkortene sine med SATA3- og USB3-spesifikasjoner. Disse grensesnittene er fortsatt ikke mainstream for å si det slik, og når det blir det er det nok på tide å oppdatere PCen uansett Klokke for klokke og kjerne for kjerne er Intel bedre enn AMD, forskjellen er dog ganske lav, og prisen er høyere for Intel enn AMD. Hvorfor du må ha Crosshair IV til et AMD-bygg er forbi meg. Et helt vanlig AM3-sokket hovedkort til 800 kr er helt utmerket til vanlig bruk utenom flere grafikkkort. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Hadde en kompis som synest Crosshair IV var bra Skal eg gå for det eg har lista opp då, eller bør eg velge eit billigare/nyare hovedkort? Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Eller et cpu krevende spill? http://static.techspot.com/articles-info/305/bench/CPU.png Her har du vel tatt bildet ut av kontekst? Stock vil fortsatt være over "magiske" 25-30 fps i de aller fleste tilfeller. Strategispill trenger vel heller ikke så veldig med fps? Dessuten er dette et worst-case scenario i Starcraft II: Konklusjon av artikkelen Og spillet er totrådet, selv om det burde vært firetrådet. Og det er veldig avhengig av båndbredde mellom CPU og RAM, noe som gjør at LGA1366-i7> i5-750 > i5/i3-6/5xx > AM3 Phenom II Rett og slett pga båndbredde mellom CPU og RAM. 25-30 holder ikke til strategi spill. Strategi spill krever osgå god presisjon. Musen kjører riktignok ikke samme fps som selve spillet, men flyt er også viktig. Ujevn fps er rett og slett slitsomt! Selv om minnebåndbredde er viktig, er det en grunn til at en overklokket phenom ii yter bedre enn en uklokket phenom ii, når man overklokker kjernene i phenom ii økes ikke minnebåndbredden. Og i strategi spill, er det når det er tyngst for maskinen det er viktigst at alt går som smurt. Endret 9. oktober 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Då tenker eg å bestille, men skal eg bestille P7P55D Deluxe eller skal eg velge eit nyare? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Har du bruk for USB 3.0 og/eller SATA 6Gbps? Du skriver ikke hva slags skjermkort du skal ha i maskinen, men kommer du til å trenge SLi? Trenger du USB3/SATA 6Gbps må du ha et kort i fra P7P55D-E-serien. Trenger du SLi i tillegg må du ha P7P55D-E Pro/Premium/Evo/Deluxe. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Åja, gløymde det Skal ha et HD 4890 i maskina, men veit ikkje om eg trenger usb 3 eller sata6. Kor stor er egentlig forskjellen mellom "vanlig" sata og sata6? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 SVJV klarer ingen enkeltdisker fylle den ekstra båndbredden SATA 6Gbps tilbyr, spesielt ikke snurredisker. Du må over på SSD for slike overføringshastigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå