Gå til innhold

AmigaOne - Noen som har eller skal få?

Anbefalte innlegg

Virker moro med ny Amiga hardware, 800Mhz G3 PowerPC :) og innebygd 68060 støtte.

Er det noen som har fått denne maskinen eller har planer om å få seg en?

Er det bare Windows og Linux som gjelder i disse dager :cry:

Tror Amiga kommer til å lykkes godt med den nye maskinen, med et så flott OS, bør det vel gå ganske bra, håper Amiga i hvertfall kan bli så stor som Mac er nå om ikke så altfor lang tid :wink:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har kikket litt på den maskinen... hadde det ikke vært for at jeg er jævlig blakk om dagen skulle jeg ha bestilt en! Kunne virkelig tenke meg å sett meg litt inn i AmigaOS 4! Hørte snakk at de skulle utvikle en versjon for x86-plattformen, men ut ifra den infoen jeg finner på sidene deres, ser det ikke slik ut - hadde vært tøft da :yes:

Lenke til kommentar
Virker moro med ny Amiga hardware, 800Mhz G3 PowerPC :) og innebygd 68060 støtte.

Er det noen som har fått denne maskinen eller har planer om å få seg en?

Er det bare Windows og Linux som gjelder i disse dager  :cry:  

Tror Amiga kommer til å lykkes godt med den nye maskinen, med et så flott OS, bør det vel gå ganske bra, håper Amiga i hvertfall kan bli så stor som Mac er nå om ikke så altfor lang tid  :wink:

er det en ren spillemaskin...800mhz var jo ikke så mye..

har ikke hørt om amiga på flere år nå..

tror jeg var borti en amiga 32bits for noen år siden.

Lenke til kommentar

Amiga holder på å gjennoppstå, nytt operativ system og masse greier er på vei. Mener jeg så en A1 på enten 1,3 eller 1,5 ghz, har lett og lest i hele natt. Var vist 133 SD RAM som kunne brukes.

Amiga One tar vist alt av tidligere programmer og spill til A500, A600, A1200 osv. og du kan bygge og styre som med PC om du vil. Koster ca. 8000,- for den beste jeg fant og det var hovedkort prosessor (800 mhz) og fullversjon av det nye operativ systemet kommer når det er ferdigprogramert (mulig prisen har gått noe ned ettersom den webshopen var lite oppdatert) Fant også kjempemange av de gode gamle Amiga spillene på CD på noen webshops.

Er allerede planlagt Amiga Two ettersom programmene og sånnt etter det nye OS'et får flere nye programmer som blir mere krevende, da kommer det sikkert ut ganske fort.

Skal bare finne ut hva jeg skal ha så bestiller jeg no :D

Lenke til kommentar

Hvis dere tar en titt på sider som:

www.amiga.org

www.amigaworld.net

www.amiga.com

Der finner dere en del info om den nye Amiga'en.

Ja, det har vært mange utsettelser, men nå skjer det ting, det er mange, bare les på forumene som har fått AmigaOne maskinen, men det nye OS'et er ikke helt klart enda, men den 28. Juni var det "OS4 on Tour" i Göteborg i Sverige og det var et av stedene det nye OS'et ble vist frem.

Det nye OS'et skal være klart innen få måneder, men les heller på de sidene så finner dere mer informasjon.

Dere kan også se intervjuet med Alan Redhouse fra Eyetech som ble holdt i AmiGBG i Göteborg for noen måneder siden, som produserer de nye hovedkortene her:

http://paula.tidstrand.com/

Den nye Amiga'en er en bra maskin for de som vil ha en rask og kraftig og samtidig kan den kjøre Debian Linux PPC.

Lenke til kommentar

Det må jeg si hørtes lovende ut, blir det en maskin lignende Pc, hvor man kan bytte ut komponenter og slikt selv, bygge din egen PC/amiga, og ett bra OS, tror jeg nok ikke man skal se bort ifra knallsuksess på amiga fronten igjen.

De bør vel også spytte ut nye spill, og hvis de blir like lett å utvikle som i gamle dager, og med dagens teknologi bør det bli bra, minst like bra som dagens WindowsPc spill.

Blir det virklig bra, så tar det meg ikke 5øre å si baj baj til Windows Pc røkklet.

Jeg har tro på Amiga, de har gjort det før, og håper de klarer å gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
jeg tror neppe amigan kommer til å danke ut pc-en med det første slik den en gang gjorde. Du får nok mer for pengene med en pc men Om amiga hadde danka ut pc på lyd og grafikk igjen et sikkelig komback.. det hade vert morro. :woot:

Poenget med den nye maskinen er ikke å danke ut PC'en, men at de som liker Amiga får tilgang til ny hardware og at det finnes et alternativ til PC og MAC. AmigaOS er et operativsystem som både går fort å lære seg, stabilt, funker fint som server, oppetid på flere år og er et veldig fleksibelt system.

De vil ikke danke ut verken PC eller Mac, men målet er å få Amiga'en tilbake på banen igjen som en god maskin som den en gang var, jeg tror ikke maskinen vil dø ut, den hadde en så stor innflytelse på dataverdenen og er fremdeles i bruk, beste du får nå er f.eks. en Amiga 4000 m. Cyberstorm PPC 233MHz, er vel planlagt en SharkPPC m. G3G4 1Ghz, men dette er EKSTREMT dyrt og da er AmigaOne et godt alternativ for de som fortstatt ønsker å bruke Amiga.

Du får nok mer for pengene hvis du kjøper PC, men AmigaOne vil gå ned i pris, men de fleste som kjøper ønsker et alternativ til PC og det er jo moro å ikke ha det samme som alle andre.

Litt kjedelig å sitte der med sitt Chieftec tower m. Amd Athlon XP CPU og Windows XP m. Counter Strike installert :-?

Lenke til kommentar
Hvordan ser den ut??? Noen som har en link eller??

Amiga trodde de var helt borte jeg... (Men så vet jeg jo ikka ALT :lol::lol::lol: )

Du får enten levert i vanlig PC kasse klar til bruk, eller du kan få hovedkort + CPU og OS til å montere i PC kasse selv, det er ikke som med gammel Amigaene som bare var keyboard med diskettstasjon i (desverre, de var jo noe kompakte og fine - ihvertfall A600)

Lenke til kommentar
Har kikket litt på den maskinen... hadde det ikke vært for at jeg er sinnsvakt blakk om dagen skulle jeg ha bestilt en! Kunne virkelig tenke meg å sett meg litt inn i AmigaOS 4! Hørte snakk at de skulle utvikle en versjon for x86-plattformen, men ut ifra den infoen jeg finner på sidene deres, ser det ikke slik ut - hadde vært tøft da :yes:

AmigaOS4 kommer nok ikke på x86! derimot finnes det en open source AmigaOS clone som kjører på blant annet x86! denne er enda ikke helt klar for end users men er meget lovendes! du kan finne informasjon om denne her www.aros.org selv AmigaOS3.9/4 har lånt Code fra dem! samme har de som lager MorphOS (en annen AmigaOS clone som kjører på PPC hardware denne er designet av ex Amiga folk husker du/dere f eks Phase5 som laget Blizzard osv accelerator korta til Amiga så er det samme folka som har designet denne maskina mer info kan fåes på Pegasosppc.com faktisk har jeg selv en slik som jeg bruker til MorphOS og beta testing av AROS PPC versjon).

Lenke til kommentar

jeg har søkt etter amiga spesifikasjoner men jeg finner ikke der det står om cpu arkitekturen. er det motorola som lager preosessoren? eller amiga selv eller...

Og hvordan er den annerledes fra x86?

og bare for å få litt perspektiv på alt...Jeg leste noe om at gui koden blei stjelt fra amiga. en grafikk kode eller noe. men hva var denne koden? hva var det som gjordet at amiga hadde bedre grafikk og lyd?

og hva er ppp og/eller ppc og 68060 støtte fro noe?

fint om noen gir meg litt mer kunnskap slik at jeg skjønner det jeg leser om amiga.

Lenke til kommentar
jeg har søkt etter amiga spesifikasjoner men jeg finner ikke der det står om cpu arkitekturen. er det motorola som lager preosessoren? eller amiga selv eller...

Og hvordan er den annerledes fra x86?

og bare for å få litt perspektiv på alt...Jeg leste noe om at gui koden blei stjelt fra amiga. en grafikk kode eller noe. men hva var denne koden? hva var det som gjordet at amiga hadde bedre grafikk og lyd?

og hva er ppp og/eller ppc og 68060 støtte fro noe?

fint om noen gir meg litt mer kunnskap slik at jeg skjønner det jeg leser om amiga.

De eldre amiga'ene bruker 68k prosessor (i likhet med Mac), de nye maskinene AmigaOne bruker PowerPC Prosessorer, samme som Mac bruker nå. Det som var spesielt med Amiga var at maskinen hadde chipset i hardware som var spesiallaget for OS'et og det var en av faktorene som gjorde arkitekturen så effektiv, og mange funksjoner og hardware var svært forut for sin tid, Amiga hadde jo bra lydkort i 1985, noe først i 90-årene kom det et til PC som kunne måle seg, samt at det var pre-emptive multi-tasking i AmigaOS 1.0 fra 1985, noe først kom til PC med Windows 95. Samt hardwaren var veldig fleksibel, Amiga kunne lese både PC og Mac disketter, men de andre kunne ikke lese hverandres diskett formater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...