Gå til innhold

Hjelp til å velge nettverksløsning i nytt hus

Anbefalte innlegg

Hei!

Nytt hus under bygging, og tenker det er lurt å tilrettelegge for mest mulig kablet nettverk. Flere spørsmål melder seg, og håper at noen på forumet kan bidra med gode råd og svar. Beklager hvis noen spørsmål virker *rare* -jeg tar i mot alle rettelser som læring!

Huset er ett rekkehus over to etager på ca 100 m2, og det skal være lagt rør for fremtidig fiber til huset. Har ikke fått svar på hvilken leverandør, eller om det er bygget ut enda. (Vet ikke om dette har noe å si for mine valg inne i huset, men nevner det nå uansett)

Det blir levert "nøkkelferdig" -dvs jeg får ikke adgang til å gjøre noe selv under byggingen.... Skal i møte med elektrikeren til uka og håper jeg kan stille godt forberedt med litt hjelp herfra! Tilvalg på elektrikkerarbeid er grisedyrt, og tar derfor gjerne i mot tips til hva som MÅ/bør gjøres av elektriker, og hva jeg kan gjøre etter overtagelse "selv" (jeg har heldigvis tilgang til IT og EL-kyndige kompiser).

Her er det jeg tenker å ha tilkoblet nettverket:

- En eller to stasjonære kontorplasser

- Server til musikk/film/bilder/etc.

- Nettverksskriver

- TV/mediacenter

- PS3/xbox

- Hifi/squeezebox

- Div. laptoper

- Overvåkingskamera?

- Sikkert noe jeg har glemt...

Hva bør jeg kable, og hva kan/bør være trådløst?

Er det Gigabit-nett som anbefales kablet? Hvilken router/switch og kabel bør jeg velge? (Kom gjerne med konkrete produktanbefalinger og pris på forskjellige løsninger)

Det er i utgangspunktet lagt opp til 1 TV/nettverksuttak og 2 telefonuttak i hver etage. Holder det med 1 telefonuttak i huset, for så å benytte IP-telefon hvis jeg finner ut jeg vil ha fasttelefon? Jeg antar jeg må skifte ut telefonkabelen med nettverkskabel, eller er det bare å skifte kontakter i uttakene? (er det lett å trekke om selv eller bør det legges under bygging?)

Håper at noen tar seg tid til å svare, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av erfaring så er IP telefon noe drit så det ville jeg ikke tenkt på engang, alle jeg kjenner som har hatt det har gått over til vanlig telefon igjen :thumbup:

Telefonkabelen kommer (i 99% av tilfellene) inn sammen med kabelen til sikringskapet. Når du er i møte hos elektrikeren ville jeg spurt etter pris på et tele/data skap ved siden av sikringskapet (f.eks et tomt standard E-skap), og fått ferdigtrekte rør med cat5e nettverkskabler fra skapet og frem til punktene du vil ha, høre om de kan bare sette opp veggbokser med lokk på istedenfor kontakter? Så kan du sette kontakter der du føler du trenger, mye bedre med et lite lokk på veggen enn at du må spikre de utenpå veggen senere :whistle:

Greit at du kunne fått tomme rør til en billigere penge, men du sparer deg for utrolig mange mulige problem hvis de strekker rør med kabel i, da unngår du problemet med bøyer som kan være for krappe eller lange strekk som er vanskelig å komme gjennom.

Fordelene med et sånn skap er at du kan ha modem, nettverksharddisk, router og diverse inni den og bare patche ut til punktene ute i huset, lett å holde orden i tingene og lett å forandre på ting senere hvis du skulle ønske det. :thumbup:

Endret av grovetussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker!

Trekkes det ett og ett rør/kabel til hvert punkt, eller settes det bare av kontakter på veien/samme trekk? Og er det det samme for nettverk som for telefon?

Ser det finnes flere typer kabel: Cat5, Cat5e, Cat6... Hvilken passer til hjemmenett?

E-skap var forresten en god ide! Til server tenkte jeg å sette opp en gammel pc (med skjerm), hvordan blir det med varme i ett slikt skap, og kan en bygge inn en server der også? (med f.eks trekk av skjermkabel og usb til kontorplass)

Endret av bagdestein
Lenke til kommentar

Det trekkes et og et rør med kabel til hvert punkt, eller rør med 2 kabler i, for eksempel ved arbeids/kontorplassene, da har du en kabel til telefon og en til data (det er samme type kabel som blir brukt, cat5e). Skulle vel også hatt 2 eller flere til bak stereobenken til alt du skal ha der, eventuelt en switch.

Kan hende det varierer fra firma til firma hvilke leverandører og kabeltyper de bruker, men cat5e er mest brukt. Cat6 er mer brukt for lange strekk og større installasjoner (kontorlandskap, butikker osv), skjelden brukt i små leiligheter.

Det blir koblet i stjerne, i allefall sånn jeg hadde gjort det. Kan tegne en tegning, men du skjønner vel hvordan jeg mener? :whistle:

Det er selvsagt ikke sagt at du trenger alt dette, men det er sånn jeg ville gjort det hvis det var mitt hus. Og du gjør lurt i å tenke på dette på forhånd istedenfor å komme når huset er halvferdig med mye greier :):thumbup:

Lenke til kommentar

Kult!! Dette er et kjempeprosjekt som du bør kaste deg inn i "sammen" med elektrikeren.

Dvs - du MÅ pushe på og be om å få det ene og det andre installert med en gang, skjult i veggen!!

Etter erfaringer fra flere hus, så kan man ikke få nok kabler til og fra hvert rom!

Kabel vil alltid være bedre en trådløst. (i vår leve tid ihvertfall ;))

Så legg kabel CAT6 og skal de gå sammen med strøm etc, så bruk STP kabler så de er beskyttet mot påvirkninger/stråling etc..

cat5e brukes idag som standard og fungerer bra. 10/100 mbit nett er på vei ut og du trenger kabler som takler mer trafikk i høyere tempo.. (altså Gigabit nettverk)

Hemmeligheten er ihvertfall at du sier til elektrikeren å bruke STORE NOK TREKKE RØR i veggen. Gjerne overdimensjoner - fordi da kan du (eller en elektriker/hobbyfikser ;)) senere legge andre kabler der også.

(og det er mye enklere å trekke kabler over kanter/rundt hjørner etc..)

Jeg ville anbefalt å ikke spare på det - nå som elektrikkeren er der, kast ut 10000-20000 til og få det fikset nå! Og legge kabel utenpå vegg er mye mindre pent etter min mening.

...det samme gjelder stikkontakter på veggen. Man får ikke nok av de heller ;-) Dog bør det se pent og estetisk ut.

/ Stig Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...