Gå til innhold

Oppgraderig av spill-PC Max 8K Intel og GeForce

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere min PC som siste ble oppgradert for 3 år siden.

Nåværende setup:

Hovedkort: Gigabyte P35-DS3

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3000 MHz (OC til 3600 MHz)

Prosessorkjøler: Gigabyte G-Power 2 Pro Cooler (for LGA775)

Minne: Kingston DDR2-SDRAM PC2-5300 (333 MHz) 1024 MB x 2

Skjermkort: XFX FeForce 8800 GTS 320 MB

Harddisk: Samsung SP2504C 250 GB SATA-300

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB

DVD-rom: Aopen "ett eller annet"

Skjerm: Samsung SyncMaster 2443aw (kjører 1920x1200 oppløsning)

Kabinett: In-Win X711B Full Tower ATX Sølv Kabinett, Lcd Panel, USB 2.0 (fra 2005)

Mus: Logitech MX518

Tastatur: Saitek Eclipse

Hodetelefoner: Speed Link Medusa 5.1

Selve oppgraderingen blir av HK, CPU, GPU og RAM. Skal installere Windows 7 64-bit etter kjøpet.

Det blir en fretidsrettet PC som skal brukes primært til spilling.

Har kommet fram til disse komponentene:

Hovedkort:

ASUS P6X58D-E NOK 1 690

Prosessor:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 NOK 2 475

Skjermkort:

MSI GeForce GTX 460 1GB "HAWK" PhysX NOK 1 999

Minne:

Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 6GB CL8 NOK 1 150

Totalpris NOK 7 314

Budsjettet er opptil 8 000,-

Vil ha Intel i7 prosessor (har også sett på i7 930, men landet på 950) med mindre noen mener jeg ikke behøver det (ytelse vs. pris)

Vil ha GeForce for fremtidig 3D-spilling.

Har også sett på GeForce 470, men den bråker og er for varm. Virker som om 460 holder til mitt bruk. Mulig det blir SLI etterhvert.

Greit med overklokkingsmuligheter også. Har prøvd litt på mitt nåværende oppsett.

Ser oppsettet bra ut?

Bør noe endres?

Er prosessoren god nok? Har sett lite erfaringer av den.

Er det en bedre versjon av skjermkortet?

Klarer jeg meg med et rimeligere hovedkort? Sikkert greit å ha med USB 3.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor sterk er strømforsyningen din? Kan ikke se at du har skrevet den opp :p

Hva har du tenkt til å gjøre med kjøleren til CPU? Den du har nå passer ikke til 1366 socket, så det eneste du kommer til å ha er da stock kjøleren fra intel. Den er en dårlig kjøler, og hvis du går med ambisjoner om overklokking kan du bare glemme å oppnå nok kjøling med den. Selv på stock hastighet blir det nok varmt for den stakkars CPUen :p

Ser også at du har en 7200RPM systemdisk. Du vil oppleve en stor forbedring om du kjøper en god SSD som systemdisk, men da sprenger du fort busjettet ditt med 800kr+.

Ellers ser det bra ut. GTX460 1GB yter omtrent likt som 5850 (som jeg kjører i crossfire selv) så hvis du mener det holder for ditt bruk er det ingen vits i å kjøpe noe mer. Skulle du få behov senere kan du alltids kjøpe et til. GTX460 skalerer fantastisk bra i SLI, så det er ingen problem. Du har helt rett i at 470, som er et sterkere kort, er varmt og bråker fælt. En kompis jeg bor med har to stk, og de bråker som støvsugere når har spiller. viftene spinner på mellom 4000 og 5700 RPM, det høres :D

Håkon

Lenke til kommentar

Det her syntes jeg så veldig sterkt ut! Gode valg av komponenter.

950 er jo og for seg den samme CPUen som 930, bortsett fra at den klarer å kjøre høyere frekvenser på lavere volt, og dermed lavere temperaturer. I tillegg så har den vel en max multiplikator på 24, mens 930 ligger på 22.

Klokker du begge til 4Ghz, yter de dog likt, men kanskje 950 får litt lengre levetid. Det er alikevel snakk om en del års levetid i begge tilfeller så hvor mye det betyr er jo litt usikkert da, men du kan eventuelt spare noe hundrelapper. Forskjellen er ikke stor i hvertfall

Om du er fornøyd med harddiskene skal jeg ikke pushe på deg det, men en SSD er kanskje noe å tenke på.

Siste slumpen med penger ville jeg lagt i en god CPU kjøler.

Anbefalinger:

Cooler Master V10 - Den dyreste, og kanskje litt unødvendig. Den er også stor, MEN den kjøler som bare fy, og med en vifteprofil er den særdeles stillegående.

Noctua NH-D14 - Denne er også dyr, også stor, men kjøler også svææært godt, samtidig som den er stillegående.

En billigere anbefaling kan være Zalman CNPS10x - kjøler godt nok til en over middels klokk.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for gode og raske tilbakemeldinger :D

Hvor sterk er strømforsyningen din? Kan ikke se at du har skrevet den opp :p

Jeg måtte glemme noe :p

Jeg skrev den opp på tråden til "Toern".

OCZ 600W StealthXStream er min nåværende PSU. Som jeg har tenkt å beholde i mitt nye oppsett.

Regner med den holder? Kanskje jeg må kjøpe en ny ved SLI?

Endret av Code_66
Lenke til kommentar
Ser også at du har en 7200RPM systemdisk. Du vil oppleve en stor forbedring om du kjøper en god SSD som systemdisk, men da sprenger du fort busjettet ditt med 800kr+.

Ja, jeg har vært innom tanken på en SSD disk som systemdisk. Har sett video på YouTube, imponerende. Men det blir julegave muligens ;) Noen jeg bør styre unna, og hvilke er bra?

Kan det være lurt å kjøpe en ny HDD som erstatter de jeg har nå (250 GB og 500 GB)? Lurer nemlig på om de harddiskene jeg har nå er det som bråker mest i oppsettet mitt.

Vet ikke hvor mye en harddisk egentlig bråker.

Kan være skjermkortet også.

PC'en står på stua sammen PC'en til dama. Når jeg slår av PC'en min er det en lettelse for ørene. Hennes høres nesten ikke (i forhold til min).

Lenke til kommentar

Siste slumpen med penger ville jeg lagt i en god CPU kjøler.

Anbefalinger:

Cooler Master V10 - Den dyreste, og kanskje litt unødvendig. Den er også stor, MEN den kjøler som bare fy, og med en vifteprofil er den særdeles stillegående.

Noctua NH-D14 - Denne er også dyr, også stor, men kjøler også svææært godt, samtidig som den er stillegående.

En billigere anbefaling kan være Zalman CNPS10x - kjøler godt nok til en over middels klokk.

Lykke til :)

Liker Noctua NH-D14 CPU. Har en enkel 120mm Noctua vifte på baksiden av kabinettet fra før.

Regner med at den ikke tar bort i RAM'en jeg skal kjøpe. Hadde jeg f.eks. valgt Corsair Dominator ville vel hvilken som helst av de store kjølerene blitt vanskelig å installere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...