Gå til innhold

PC til skole, gaming, Photoshop, enkel gaming, musikkredigering og film - ca 6000kr

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lyst til å kjøpe en ny PC nå. Den skal være stasjonær, og bør helst koste 6000kr eller mindre.

Skal brukes til det jeg nevnte i emnetittelen: skolebruk, annet standardbruk (internett, musikk, film osv), Photoshop, musikkredigering i Cubase osv. Ser for meg å bestille en egenkonfigurert ferdigpakke fra enten Komplett eller Multicom (eller en liknende butikk).

Skjerm kjøper jeg separat, og mus og tastatur har jeg tror jeg. Hvis ikke så finner jeg sikkert dette billig et sted.

Enkle krav: stor harddisk (gjerne 1 TB), skjermkort som takler dagens spill helt ok (trenger ikke det beste av det beste akkurat, og det får jeg ikke til denne prisen heller), 4GB ram, grei prosessor osv. Trenger jeg 4-kjernes prosessor?

Noen tips for hva slags komponenter jeg bør gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne duger kanskje?

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=599233

Eller denne:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10588521;c:100585;fl:0

Med oppgradert:

- Prosessor (640)

- Skjermkort

- Gamingkabinett

- PSU

- USB 3.0

Dette kommer da på ca 6600kr med skjerm, noe jeg ser på som et godt tilbud? Hvordan er AMD kontra Intel nå til dags?

Endret av Konnis
Lenke til kommentar

i3/i5 med to kjerner er omtrent som en trekjernes AMD, de er fryktelig overpriset og egentlig ikke verdt det for annet enn lavere varmeprodusering.

Begge maskinene du har linka til er mer kontorpcer enn noe annet, du får ikke spilt mye på dem hvertfall. GT 240 er for svakt til å vurderes til spilling i noen særlig grad i høyere oppløsninger. Det samme gjelder GT 320. Du bør minst skaffe deg HD 5670 fra ATI eller GTS 450 fra nVidia i dag.

Kompletts velg-selv fra 4800 kr

Her har du rom til å utvide litt etter hva du trenger selv, vil påstå at du kan spare litt ved å bygge selv, men det er opp til deg.

Lenke til kommentar

Har innsett at jeg ikke gamer stort i det hele tatt (har PS3 til slikt :!:), så tror jeg greier meg med GT240. Leste et sted at det stiller ca. likt med det jeg har nå (som jeg fant ut et 9600 GT mobile), så satser på at det går greit til lett gaming som Age of Empires II, Empire Earth, BFME I & II, Generals osv. (blir kanskje litt knot med full HD-skjerm kontra 1280x800 som jeg har nå, though?)

Hvis jeg ønsker det kan jeg jo også bare kjøpe et bedre skjermkort senere. Hvis vi utelukker gaming fra det jeg ønsker fra en PC; duger Multicom sin variant greit da? Har egentlig en slags skepsis mot AMD-prosessorer, men uten grunnlag. Duger X4 645, eller er det ikke vits i å kjøpe ny PC i dag med en såpass "svak" prosessor i forhold til mye annet man får tak i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...