Gå til innhold

Kjøpsråd, Canon EOS 550D vs. Olympus PEN E-P1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har funnet ut at jeg skal kjøpe meg et speilrefleks kamera.

Jeg har sett litt på Canon EOS 550D og Olympus PEN E-P1.

Sånn jeg har lest meg fram til er Olympusen et spilreflekskamera uten speil, og litt mindre enn vanlige speilreflekskameraer.

Så da lurer jeg på, kan disse to samenlignes? eller er det store forskjeller?

Hva ville du ha valgt?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er to forskjellige sjangre - skal du ha speilrefleks eller et mindre kamera. Hvilken klasse kamera du vil ha er det deg selv som skal svare på. Gidder du å ta det med deg? Liker du å betjene det?

Foreslår å dra i butikken og klå. Klå på små speilløse systemkameraer - Olympus PEN, Panasonic GF1, Panasonic GH2, Sony NEX-5 med mer. Klå på speilreflekser - Nikon D5000, Canon 550D, Sony, Pentax (..)

Se hva som ligger best i hånden og hva du kunne tenke deg å bruke og lære mer om fotografering med. Det er forskjeller, men alle er bra. :)

Lenke til kommentar

Hei.

EOS 550D er også et lite speilreflekskamera. Men det ser du ikke før du setter det ved sidan av et xxD eller xD, eller andre semiproff/proff kameraer.

Tror forresten ikke disse speilløse har søker.

Personlig blir jeg aldri komfortabel med å holde kameraet ut fra kroppen, men jeg mener du kan kjøpe dette som ekstrautstyr til noen av modellene.

P-e

Lenke til kommentar

Finn ut om du:

1) vil titte i hullet når du fotograferer, eller vil titte på skjermen

2) vil ha utstyret smått og lett, eller om du uansett skal slepe med deg en stor bag full av greier

3) kommer til å fotografere ting som beveger seg fort veldig mye, eller ting som står stille eller beveger seg sakte

4) vektlegger å velge det som flest mennesker har valgt, eller om du vil velge selv og kan leve med at andre synes du har valgt galt

5) synes det er greit å se fotonerd ut

så kan vi sikkert hjelpe. Systemene med speil har noen ytelsesfordeler, men det er ikke gitt at disse er til glede i det hele tatt for enkelte mennesker.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

3) kommer du til å fotografere ting som beveger seg fort veldig mye, eller ting som står stille eller beveger seg sakte

Bra du nevnte det, Kommer nok til fotografere en del ting i bevegelse ja!

Hvilket kamera anbefaler dere da?

Lenke til kommentar

Ja, kameraene med speil har enn så lenge en fordel i hastigheten, og en optisk søker gjør det litt lettere å følge ting med søkeren, selv om du ser langt dårligere hva som skjer utenfor bildet. Det finnes kameraer uten speil men med innebygget søker også, som Samsung NX10 eller Panasonic GH2, og noen av de små som ikke har kan feste en på som tilbehør, men de optiske er nok best ennå.

Det finnes forøvrig en god del andre kameraer enn 550D å velge i, se på Sony, Nikon, Olympus og Pentax også.

Lenke til kommentar

Det holder med et kit-objektiv til å begynne med. Hvis hobbyen utvikler seg finner du nok ut om du får lyst på flere objektiv og eventuelt hvilken type.

Det som kan være kjekt å kjøpe i første omgang er minnekort, veske og stativ.

PS. ikke la deg lure til å kjøpe UV-filter. Det trengs ikke, men selgere er generelt veldig pågående for å fortelle at du trenger det.

Lenke til kommentar

er ikke et uv-filter kjekt å ha som beskyttelse? koster jo ikke store pengen

Et UV-filter som ikke koster store pengene gir plagsom flare og forringer bildekvaliteten. Skal du først ha UV-filter - kjøp et skikkelig et. Om du trenger et i det hele tatt er en annen sak.

Var for et par uker siden på besøk hos en litt fotointeressert venn - spurte hvorfor han brukte UV-filter, og ikke heller brukte solblender i steden. Nevnte at UV-filter kunne gi flare. Han filmet så et kvarter senere første fødselsdagen til sønnen sin - og så på klippet gjenskinn fra alle lysene på kaken. Han droppet filteret og filmet igjen - ingen gjenskinn. Han bannet dyrt og hellig på at det filteret ikke kom på igjen. Det var et filter som ikke var av de dyreste, da.

Lenke til kommentar

Dersom uhellet virkelig skulle være ute og du har et UV-filter montert på objektivet ditt vil dette knuse. Det knuste glasset fra filteret vil føre til riper i frontelementet på objektivet ditt. Gjerne riper som er mer skadelidende for bilder enn om objektivets frontelement selv hadde tatt av for støtet og fått et lite hakk.

Det mest hensiktsmessige er å alltid bruke solblender, som ved siden av å hindre strølys i stor grad hindrer spisse gjenstander i å treffe frontelementet på objektivet ditt.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Kommer fra Pentaxleiren og vil jo absolutt prøve å få over en nyankommet potensiell Pentaxianer sånn at det er sagt.

(Dette gjelder da speilrefleks...)

Jeg må bare få påpeke noen av fordelene med Pentax, sånn for de som ikke er noe særlig oppdatert på grunner til ene eller andre valget;

*Pentax har innebygd bildestabilisator i kameraet. Som er unikt. Dette har ikke konkurrentene.

For deg betyr dette at du lettere kan ta bilder i svak belysning uten å måtte få kornete bilder pga støy som følge av høy ISO. Det slipper du med lysterk optikk til hvilke som helst av fabrikantene men får en gratisfordel ved at du ikke trenger like lyssterk optikk med en gang.

*Pentax har èn, snart mest sansynlig to modeller i innstegssegmentet som er noe av det beste for pengene for tiden. K-x og snart K-r (fås som forhåndsbestilling men er ikke behørlig testet av de store mediene).

*Pentax har objektiver fra 1975 som alle passer ditt fremtidige speilreflekskamera uten at du trenger noen adapter. Skal du har eldre optikk trenger du en slik og du har dermed tilgang til veeeeeldig mange gamle objektiver som også kan være fullt på høyde med dagens produserte.

Selvfølgelig er det bakdeler og fordeler for alle merker; den største og klareste for Pentax` del er at ikke der er like mye brukte kameraer og ekstrautstyr etter den digitale revolusjon. Som følge av lavere markedsandel etter Canikon overtok mesteparten av markedet.

Men også der er det oppveiende "positiviteter" (fritt etter Jokke) som f.eks mye mer og flere brukte manuellfokus/manuellstyrte slike.

Mitt favorittobjektiv etter 3 år med ivrig hobbyfotografering er fra tidlig åttitall og kostet meg 200 kroner. SMC-A 50mm f/1.7

En annen fordel med Pentax K-x er at de gangene man må bruke høy ISO (som du enten vet eller snart vet hva er) lager sensoren i dette kameraet utrolig lite støy og sammenlignet med f.eks nærmeste konkurrent Canon EOS 550D er det overlegent (I tillegg til at det tar 4.7 bilder i sekundet som du ser her

mot Canons 3.7.

Som en bonus.

Ja du får bare opplyse deg selv litt og les nøye, grundig før du velger merke og modell. Det er kjipt å innse om 3 måneder at du burde valgt noe annet :roll:

Lykke til.

Lenke til kommentar

*Pentax har innebygd bildestabilisator i kameraet. Som er unikt. Dette har ikke konkurrentene.

For deg betyr dette at du lettere kan ta bilder i svak belysning uten å måtte få kornete bilder pga støy som følge av høy ISO. Det slipper du med lysterk optikk til hvilke som helst av fabrikantene men får en gratisfordel ved at du ikke trenger like lyssterk optikk med en gang.

Sony og Olympus har også stabilisering i huset. Det er bare Canon og Nikon (og Panasonic) som ikke har det.

Lenke til kommentar

Kommer fra Pentaxleiren og vil jo absolutt prøve å få over en nyankommet potensiell Pentaxianer sånn at det er sagt.

(Dette gjelder da speilrefleks...)

Jeg må bare få påpeke noen av fordelene med Pentax, sånn for de som ikke er noe særlig oppdatert på grunner til ene eller andre valget;

*Pentax har èn, snart mest sansynlig to modeller i innstegssegmentet som er noe av det beste for pengene for tiden. K-x og snart K-r (fås som forhåndsbestilling men er ikke behørlig testet av de store mediene).

*Pentax har objektiver fra 1975 som alle passer ditt fremtidige speilreflekskamera uten at du trenger noen adapter. Skal du har eldre optikk trenger du en slik og du har dermed tilgang til veeeeeldig mange gamle objektiver som også kan være fullt på høyde med dagens produserte.

Selvfølgelig er det bakdeler og fordeler for alle merker; den største og klareste for Pentax` del er at ikke der er like mye brukte kameraer og ekstrautstyr etter den digitale revolusjon. Som følge av lavere markedsandel etter Canikon overtok mesteparten av markedet.

Men også der er det oppveiende "positiviteter" (fritt etter Jokke) som f.eks mye mer og flere brukte manuellfokus/manuellstyrte slike.

Mitt favorittobjektiv etter 3 år med ivrig hobbyfotografering er fra tidlig åttitall og kostet meg 200 kroner. SMC-A 50mm f/1.7

En annen fordel med Pentax K-x er at de gangene man må bruke høy ISO (som du enten vet eller snart vet hva er) lager sensoren i dette kameraet utrolig lite støy og sammenlignet med f.eks nærmeste konkurrent Canon EOS 550D er det overlegent (I tillegg til at det tar 4.7 bilder i sekundet som du ser her

mot Canons 3.7.

Som en bonus.

Ja du får bare opplyse deg selv litt og les nøye, grundig før du velger merke og modell. Det er kjipt å innse om 3 måneder at du burde valgt noe annet :roll:

Lykke til.

Ansatt i Pentax du? hehe, neida bare tuller.

- Canon/Nikon har bildestabilisering i objektivene som gjør at man ser effekten gjennom den optiske søkeren, dette kan du ikke med pentax eller sony. Dette gir fotografen en betryggelse og man ser det som blir tatt bildet av. På en annen side blir disse objektivene ofte noe dyrere.

Etter det jeg har hørt har også pentax gode og solide kamerahus med værtetting selv i billige modeller.

- Både Canon og Nikon har et enormt utvalg av brukt optikk på brukmarkedet. I motsetning til blant annet sony og Pentax.

Velg det kameramerket som du føler passer best for deg. Reis i en butikk å prøv ut. Alle kameraprodusentene har forskjellige løsninger men det er du som må bestemme hva du vil ha. Alle moderne speilrefleks er bra kameraer. Det er umulig å gjøre et dårlig valg.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
*Pentax har innebygd bildestabilisator i kameraet. Som er unikt. Dette har ikke konkurrentene. For deg betyr dette at du lettere kan ta bilder i svak belysning uten å måtte få kornete bilder pga støy som følge av høy ISO. Det slipper du med lysterk optikk til hvilke som helst av fabrikantene men får en gratisfordel ved at du ikke trenger like lyssterk optikk med en gang.
Sony og Olympus har også stabilisering i huset. Det er bare Canon og Nikon (og Panasonic) som ikke har det.

Jeg skulle til å påpeke det samme, men listen over hvilke merker som ikke har sensorstabilisering er mye lengre. Det er kun Sony, Olympus og Pentax som har speilrefleks med sensorstabilisering. Tidligere hadde Samsung også et par modeller.

- Canon/Nikon har bildestabilisering i objektivene som gjør at man ser effekten gjennom den optiske søkeren, dette kan du ikke med pentax eller sony. Dette gir fotografen en betryggelse og man ser det som blir tatt bildet av. På en annen side blir disse objektivene ofte noe dyrere.

Etter det jeg har hørt har også pentax gode og solide kamerahus med værtetting selv i billige modeller.

Noen ser det som en ulempe, andre som en fordel. Canon/Nikon sine stabilisatorer kan ikke kompensere for roll bevegelse og heller ikke rette opp skjeve horisonter ved å rotere sensoren. Canon/Nikon-brukerne må også se langt etter lyssterk fastoptikk i normalområdet med stabilisering. Det samme gjelder vidvinkler. Hvor upraktisk er det ikke for en eiendomsfotograf å sette opp stativ på et trangt baderom når man bare trenger å slå på stabilisatoren? 50mm/1,5, 30mm/1,4, 10-20mm osv stabilisert! Canon/Nikon-gjengen må ty til 2-4 trinn høyere ISO eller stativ. Også er det mulig å skaffe objektivstabilisering til Pentax også, men utvalget er mindre enn for Canon/Nikon fordi behovet er langt mindre. Et par eksempler er Sigma 18-125mm f/3,8-5,6 OS pg Sigma 70-200 f/2,8 OS.

- Både Canon og Nikon har et enormt utvalg av brukt optikk på brukmarkedet. I motsetning til blant annet sony og Pentax.

Utvalget for Pentax er også godt, men ikke på foto.no. Foto.no har i alle år hatt slagside av Canon/Nikon-brukere. Men av en eller annen grunn finner man sjeldent kupp på Canon/Nikon-optikk. Jeg kan jo bare nevne noen av kuppene jeg har gjort i det siste til Pentax:

Sigma 70-200 f/2,8 macro II nyoverhalt 3700 kr

Chinon 125mm f/2,8 180 kr

Og noen kupp jeg ikke har slått til på:

? 28mm f/2,8 macro 350 kr

Soligor 300mm f/4 600 kr

Pentax 500mm f/4,5 5000 kr

Utfordring nr 1: Prøv å finn tilsvarende kupp for Canon/Nikon-kameraer.

Utfordring nr 2: Prøv å finn tilsvarende kupp med stabilisering for Canon/Nikon-kameraer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Utfordring: Prøv å finn tilsvarende kupp for Canon/Nikon-kameraer.

Sigma 24mm f/2.8 macro m/autofokus til Canon for 300.-

Ikke mange dager siden en Canon 70-200 f/2.8 ble solgt for 6K og et 7D hus med 17-55 f/2.8 for 10K.

Hvor stor betydning er det og bruke stabilisering på stor blender og/eller kort brennvidde ?

Kan også nevne at alle dine "kupp" også kan benyttes på Canon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...