Pb123 Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Hei, dette er min forsterker.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320267 Jeg setter pris på om noen kan finne brae høytaler elementer og alt annet jeg treng til å bygge høytaler til en rimelig pris, skal begynne med et nytt bygge prosjekt.. Jeg vet det er lettere å bare kjøpe nye høytalere, men vil prøve å bygge.. Takker for svar! Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Om du aldri har bygd noe før er det aller aller lureste å gå for et ferdig kit hvor du kun trenger å bygge kabinett, lodde delefilter og montere alt sammen. Hva er budsjettet ditt, hvor store skal høyttalerne være og hva slags lyd liker du? Lenke til kommentar
Pb123 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Jeg tenker på å bygge 2 store front høytalere, jeg tenker rundt 4000 skal vell holde Aldri bygd før. Jeg liker mye bass, skal brukes til film og musikk. Takker for svar epifant Endret 9. oktober 2010 av Pb123 Lenke til kommentar
galskab Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 dynaBel selger byggesett og seperate elementer . Her finner du byggesettene deres. 1 Lenke til kommentar
Pb123 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 dynaBel selger byggesett og seperate elementer . Her finner du byggesettene deres. Takk! Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Ingen av dynaBel sine byggesett er myntet direkte på dine ønsker, men et oppsett med et par Geb stativhøyttalere og en Phobos sub bør du komme så nærme som mulig ihvertfall. Totalprisen blir 3 831,- pluss kostnader til kabinett. Ljudias byggesett er nok mer i din gate, men jeg har virkelig ikke lyst til å anbefale noen av dem. Høyttalere med to 15-tommere i hver kasse til 2 300,- per par er i mine øyne et digert tegn på elendig kvalitet, både konstruksjons- og lydmessig... Endret 9. oktober 2010 av epifant 2 Lenke til kommentar
Pb123 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Har du noen linker til hva som er bra ? vist jeg har en 8-16 ohms forsterken, kan jeg vell ikke ha 4 ohm ? Endret 9. oktober 2010 av Pb123 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Ble gående å tenke på dette, og kom faktisk frem til noe jeg tror kan bli bra Det er tre ting å tenke på: - pris - evne til å spille bass - evne til å spille høyt. Å få til to av tre punkter er som regel ikke noe problem, så lenge man kan ofre ett av punktene. Ljudia-kitene prøver å få til alle tre, og blir nødt til å ofre kvalitet. Ved å ofre den aller dypeste bassen er det mye enklere å få til resten. Lavfrekvent bass har uansett sine egne utfordringer som løses langt bedre med en separat sub (eller aller helst flere). Derfor tror jeg et par Eminence Beta 10CX til 809,- per stykk kan være et godt valg til de øverste frekvensene. Dette er såkalt koaksiale elementer, som betyr at diskanten er montert "inni" basshøyttaleren. Finner man en bra kasseløsning og et ålreit delefilter til disse kan man få noen gode hovedhøyttalere. Det bør absolutt la seg gjøre uten for mye problemer. Da har vi to alternativer for resten: A) Utvide med nok en 10-tommer per kasse, f.eks. Eminence Beta 10 som er en ren basshøyttaler, koster 644,- per stykk og går innenfor budsjettet, eller B) En 18-tommer (f.eks. dynaBel PA1880 til 1498,-, rett som det er på tilbud til 998,-) som gir mer trøkk og nivå nedover i frekvens, men trenger egen forsterker som vil sprenge budsjettet. Endret 9. oktober 2010 av epifant 1 Lenke til kommentar
Pb123 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Har kjøpt en 12'' active subwoofer, så bass lyden blir ikke noe problem lenger Endret 9. oktober 2010 av Pb123 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Aldri si aldri Men om du mener den delen er på plass ville jeg nok gått for en Beta 10CX og en Beta 10 i hver kasse. Skal se om jeg kan finne filter- og kasseforslag til CX-elementet, den andre kan sikkert spille opp til 250hz eller noe slikt, så du får bra med membranareale og nivå i midbassen Endret 9. oktober 2010 av epifant 2 Lenke til kommentar
Pb123 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Aldri si aldri Men om du mener den delen er på plass ville jeg nok gått for en Beta 10CX og en Beta 10 i hver kasse. Skal se om jeg kan finne filter- og kasseforslag til CX-elementet, den andre kan sikkert spille opp til 250hz eller noe slikt, så du for bra med membranareale og nivå i midbassen Herlig (Y) Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Både gode og dårlige nyheter... - Den gode nyheten er at Beta 10CX ser ut til å være et populært element. Jeg fant flere konstruksjoner som så interessante ut, blant annet en gulvstående og en bitteliten som ikke er stort større enn selve elementet. Den store gir mer nivå nedover i bassen, mens den lille passer helt ypperlig til å settes som "small" på hjemmekinoforsterkeren, da blir de delt ved 80hz. - Den dårlige nyheten er at det ikke følger med diskantelement slik jeg først trodde. Eminence EPT50 koster ikke mer enn 236,- per stykk, men det blir anbefalt andre diskanter; f.eks. P.audio D415S som ikke står oppført på Ljudias nettsider. Mulig de kan skaffe på forespørsel. Endret 9. oktober 2010 av epifant 1 Lenke til kommentar
Pb123 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Finnes det ikke noen lignende diskanter som P.audio D415S på Ljudias sin nettside som kan fungere bra ? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Det er mulig D440 kunne vært et alternativ. Med to Beta 10CX, to D440, frakt, delefilter og kostnader til kasse vil du nok bruke opp budsjettet, så noen ekstra Beta 10-ere blir det nok ikke penger til er jeg redd, med mindre du er villig til å strekke budsjettet litt. Uansett får du høyttalere som vil spille HØYT med selv en liten forsterker og låte mindre presset enn "vanlige" høyttalere med 6-tommer Endret 9. oktober 2010 av epifant 1 Lenke til kommentar
Pb123 Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Uansett får du høyttalere som vil spille HØYT med selv en liten forsterker og låte mindre presset enn "vanlige" høyttalere med 6-tommer Stilig, litt over 4000 gjør ikke noe Lenke til kommentar
epifant Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Da ville jeg brukt kassevolumet fra den gulvstående konstruksjonen til basselementet og kassevolumet fra den bittelille til CX-elementet. Så kan man heller trikse og mikse litt med dimensjonene på kassa slik at diskantelementet kommer omtrent i ørehøyde. Når man endrer størrelsen på "baffelen", altså frontplata på en høyttaler vil også frekvensresponsen endre seg fordi frontplata er med på å forsterke enkelte frekvenser, så det vil bli litt "feil" å bygge sammen to konstruksjoner på denne måten. Men i dette tilfellet tror jeg det er likegreit å bare overse det. 1 Lenke til kommentar
Pb123 Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 altså denne http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct235_en.htm + http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=322_388_517_521&products_id=13244 ? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Ikke helt. Du vil trenge følgende: - 2 stk. Eminence Beta 10CX fra Evenstad - 2 stk. Eminence Beta 10 fra Evenstad - 2 stk. P.Audio D440 fra Ljudia - Delefilterkomponentene listet her: http://www.jobst-audio.de/Entwicklungen/lbm-10cx/lbm-10cx.htm - pluss noen ekstra for delefilter til Beta 10ene. Skal undersøke litt nærmere imorgen om D440 kan erstatte 415s uten modifikasjoner i delefilteret. 1 Lenke til kommentar
Pb123 Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Okei, tusen takk for all hjelpa Lenke til kommentar
epifant Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Nå roter jeg tydeligvis, det var ingen delefilterliste på siden jeg linket til. Jeg prøver å sy sammen noe fornuftig i morra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå