Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om sykemeldingsperiode - gradert/aktiv - hva regnes i den totale sykepengeperiodens lengde?


myhken

Anbefalte innlegg

Hei, sitter å prøver å finne ut dette på NAV.no og andre steder, men tenkte å poste her for kanskje noen rekker å svare før jeg finner det...

 

Man har i dag rett på sykepenger i 52 uker, etter det må man f.eks over på AAP. Den er jo grei.

 

Dette er scenario 1:

 

Personen har 100% fast jobb.

En blir 100% sykemeldt 1.januar - sykemeldingperioden går da ut siste uke i desember.

 

Men så kommer spørsmålene:

 

1. Man er ikke 100% sykemeldt hele perioden. Man er f.eks 80% en måned, 60% en måned osv. Skal ikke den tiden man da er på jobb legges til i den totale sykepengeperiodens lengde?

 

Legges ikke tiden man er gradert tilbake på utløpsdatoen? Så i februar når en jobber 20%, så legges en dag per uke til tiden, to dager når man jobber 40% etc? Eller spiller det ingen rolle om man egentlig er 100% sykemeldt eller gradert?

 

Om man f.eks er 100% tilbake på jobb etter f.eks 1 måned med sykemelding, hvor lenge må det gå før man kan bli sykemeldt igjen uten at den skal telle med i den første sykemeldingsperioden? Er det dager, uker eller måneder?

 

En jeg kjenner har vært noe sykemeldt i perioder. En måned her, en måned der, noe 100%, noe gradert, noe aktivt. Fikk plutselig et brev på at nå var det 1 måned igjen av sykemeldingsperioden. Denne personen har ikke vært 100% sykemeldt i mange måneder, max 1 til en og en halv i perioder. Mest gradert sykemeldt.

 

Betyr dette at denne personen har vært tilbake på jobb i for kort periode mellom hver sykemelding, og at NAV har regnet fra den første sykemeldingen til nå? Og hvor langt opphold måtte personen ha hatt mellom to sykemeldinger før NAV "nullstiller" seg og begynner å telle på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fant jeg endelig det jeg var ute etter, i Folketrygdloven paragraf 8-12.

 

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147869.cms

 

Slik jeg tolker den, må man være helt frisk (eller ikke være syk utover arbeidsgiver perioden) i 26 uker før man starter på nytt.

Så har jeg vært sykemeldt en måned (januar) så frisk i 4 måneder (feb-mai) så blir syk en måned igjen i juni. Så har jeg brukt opp et halvt år av de 52 ukene.

 

Om jeg da igjen blir sykemeldt før det har gått nye 26 uker, så telles dette også inn.

Er man gradert sykemeldt eller aktiv, så telles det på lik linje som om man er 100% hjemme, i forhold til beregningen av sykepengeperioden.

 

Men om jeg etter en måned sykemelding i juni er helt frisk (i alle fall ikke sykemeldt utover arbeidsgiver perioden) i 26 uker, for å så bli syk igjen, så starter man på en ny periode på 52 uker? Eller kommer da tre års regelen inn, og man teller antall dager i den første perioden, og trekker dem fra i den nye, og det man da har igjen er tiden til sykepengeperioden går ut?

 

Og hva telles da med, de faktiske dagene man var sykemeldt (i mitt eksempel to måneder), eller hele perioden (6 måneder), siden man ikke var 26 uker frisk i mellom to sykemeldings perioder?

 

Noen juss eksperter der ute som kan bekrefte at jeg tolker §8-12 riktig? Det er første og andre ledd jeg tar utgangspunkt i.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

En dag på sykepenger er en dag på sykepenger, uansett gradering. Har du mottatt sykepenger i 248 dager har du brukt opp sykepengeretten din uansett om du var 100%, 50%, eller 20% sykemeldt.

 

Fra første dag du er 100% frisk må du unngå å få sykepenger fra det offentlige i 26 uker. Denne grensen er absolutt, og hard.

 

Når man skal se på hvor mange sykepengedager du har hatt ser man bort fra sykepengedager som er mer enn 3 år tilbake i tid, selv om du ikke har vært 26 uker frisk.

 

Det som telles med er perioden du er sykemeldt. Hvis du er 20% sykemeldt i en uke "trekkes" du for fem dager (trygden yter sykepenger for fem dager i uken), uavhengig av om du går tidligere alle fire dagene eller om du tar en hel dag.

Lenke til kommentar

Men jeg skjønner ikke helt den tre års regelen. For hva betyr den i praksis?

 

Greit så har jeg vært frisk i 26 uker, men hva skjer da:

 

1. Om jeg har vært syk i 248 dager før jeg ble frisk, og er frisk i 27 uker. Det er jo lenge til det har gått tre år, kan jeg ikke bli syk de neste tre årene da?

 

2. Teller de da faktiske dager man har vært sykemeldt, eller perioder jeg som jeg forklarte over...altså man er syk i 4 uker, frisk i 8 uker, syk i fire uker. Teller det som 16 uker, eller kun 8 uker? (som man faktisk var syk)

Lenke til kommentar

Du misforstår treårsregelen. Når man skal fastslå hvor mange av de 248 dagene du har brukt skal man aldri regne lenger tilbake enn 3 år. Og hvis du har vært frisk i 26 uker sammenhengende skal man ikke regne lenger tilbake enn til den 26ukersperioden.

 

Man teller periodene du har vært sykemeldt (og mottatt sykepenger fra trygden). I ditt eksempel vil man regne som følger:

 

Du har vært syk i 4+4 uker (40 stønadsdager), med en friskmeldingsperiode på mindre enn 26 uker imellom. Arbeidsgiverperioden var de første 16 kalenderdagene (hvis vi sier perioden starter på en mandag vil det si de første 12 stønadsdagene er AG-perioden - 16 kalenderdager minus 4 helgedager). Altså har du "brukt" 28 dager av kvota på 248 (40 stønadsdager syk minus 12 stønadsdager AG-periode) og har igjen 220 dager som du kan bruke innen de neste tre årene eller inntil du er frisk i 26 uker.

 

I praksis blir denne beregningen litt forskjøvet fordi det begynner å løpe ny arbeidsgiverperiode etter 16 dagers friskmelding. I tillegg vil du ikke få sykepenger i perioder der du tar ut lovbestemt ferie eller permisjon.

Lenke til kommentar

Ok, da skjønte jeg litt mer.

 

Men om man ikke har en periode på minst 26 uker i mellom ulike sykemeldings perioder, så sliter man, for da teller alt i en sammenhengende sykepengeperiode, uavhengig av hvor mange faktiske sykedager du har brukt?

 

Grunnen til at jeg spør, er fordi en bekjent har fått beskjed om at sykepengeperioden går ut om en måned, men personen har ikke vært syk 248 dager de siste tre årene (bare jobbet to år på samme sted). Men det har vært en periode på f.eks fire uker her, og fire uker der, i en blanding av aktiv, gradert og full sykemelding. I alle fall siste året. Og hvis man skal trekke fra de 16 dagene (ja vi er en IA bedrift) mellom hver gang man er syk, så lenge det er lengre enn 16 dager mellom hver gang, så kommer personen absolutt ikke opp i 248 dager.

Lenke til kommentar

Hvor lenge man har jobbet på samme sted spiller ingen rolle - trygden bryr seg ikke om du har byttet arbeidsgiver.

 

Alle dager i en sykemeldingsperiode teller med (minus arbeidsgiverperiode), uavhengig av om du har vært syk den spesifikke dagen eller ikke. Gradert eller full sykemelding er irrelevant. Aktiv sykemelding regnes også som sykemeldingsperiode.

 

Denne personen bør kontakte sitt NAV-kontor og be om å få en utskrift av sykepengehistorikken sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...