Gå til innhold

trenger erfaringer fra trans-sibiriske samt tips til reising i asia!

Anbefalte innlegg

Hei. ensom tjueåring skal ut å reise om ca en måneds tid. Idèen er fantastisk, komme meg til moskva, trans-sibiriske til beijing, så buss/tog gjennom asia. men er det kanskje galskap? Jeg har aldri reist alene, og jo nærmere jeg kommer reisedato, jo kaldere blir føttene. Er sosialt oppegående og glad i å treffe folk, men har aldri prøvd denne typen sosialisering.

Først og fremst håper jeg erfarne backpackere kan gi meg noen visdomsord for å roe nervene. Om noen har reist jernbanen og vet hvordan det er på den sosialt er det også veldig ønsket. Vil jeg klare å komme meg fra Beijing til singapore med buss og tog med bare engelsk og kart? Isåfall hvor lang tid må jeg regne? Jeg er kjempesulten på info og har planer om å overfalle bibliotekets reiseavdeling neste uke. Men mest interessert er jeg i å høre fra dere, kjære brukere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har reist med jernbane i Russland, men det er noen år siden. Dog har jeg ikke reist spesielt langt (Moskva - Danilov tur/retur), og litt med lokaltog og T-bane i Moskva (elektrischa uttaltes det). Det er en helt grei sak, det er sovekupéer på togene, og sengene var (i 1998 og 2000) helt greie etter hva jeg husker. Har ikke brukt sete på langdistanse tog, men setene i lokaltogene kan best sammenlignes med en betongklosse trekt med skinn, hvor ryggen din er 90 grader i forhold til gulvet.

Russere flest er ganske greie folk å ha med å gjøre, møter du en som kan litt engelsk er du mer eller mindre berget. Det er mange som reiser langt og alene med tog i Russland, så potensialet for å få en reisekamerat er absolutt til stede.

Bare vær obs på at det finnes uærlige folk der også, så vær kritisk.

Du bør lære deg kyrillisk skrift/bokstaver før du drar til Russland, da er det noe lettere å lese stedsnavn osv. Å snakke engelsk i Russland er nesten dødfødt, de fleste over 30/40 år snakker bare russisk, men de kan lese latinske bokstaver. I tillegg var det i alle fall slik at det stort sett var eldre mennesker som jobbet på togstasjoner o.l. Men ikke utelukkende. Ta med ordbok, og lag noen lapper som forklarer hva du vil. Du kommer langt med det, enda bedre er det om du lærer deg noe nyttige ord og setninger.

Jeg regner med at du har ordnet med visum pr. nå. Det kan fort ta litt tid, og så vidt jeg husker må du stort sett vise fram pass uansett hvor du skal reise med tog osv. Det er heller ikke uhørt at dem prøver å lure deg for penger ("bestikkelser") med å si ting som at visumet ditt ikke er gyldig for sted X og lignende ting. Og for all del, ikke veksle valuta på gata. Når jeg var der, så brukte vekslere å lure inn hviterussiske rubler, som så ganske like ut i en bunke men er helt verdiløse i forhold til russiske rubler. Hvordan det står til nå vet jeg ikke, kursene på rubel vs. dollar kan endre seg ganske dramatisk i løpet av et år.

God reise!.

Lenke til kommentar

Kyrillisk er kjekt å kunne, og du trenger phrasebooks for russisk, mongolsk (der stopper du formodentlig?) og kinesisk. Resten ordner seg, du kommer deg alltids til Singapore. Seat61 har alle detaljer om togene etc.

Mistenker at Moskva -> Beijing kan føles litt ensomt alene om det er få vestlige turister på toget, engelskkunnskapen blant en del russere er nokså begrenset; høyere klasse gir generelt flere vestlige, naturlig nok. Om du ikke har kjøpt billetter allerede, sørg for å stoppe i Ulan Bator. Byen i seg selv er et høl av de sjeldne, så kom deg fortest mulig ut på landet. Irkutsk er også et naturlig stopp, Baikal-innsjøen er verdt å få med når man først er i de trakter.

Annet? Bare spør. Reiste Moskva -> Hong Kong med tog i sommer, så det siste strekket ditt vet jeg fint lite om.

Lenke til kommentar

Visum er ikke noe stress i det hele tatt. Vanlig behandlingstid er 1 uke, men du kan få visum på dagen eller dagen etter om man betaler det dobbelte. De er dog ganske nøye på å gå igjennom alt av dokumentasjon så å ha togbillettene klare på forhånd kan være en god ide samtidig som du viser at du har returbillett ut fra Beijing eller et annet sted i Kina/Russland så de vet at du ikke har tenkt å bli i Russland i evigheter. Nå skal jeg for første gang til Russland i slutten av måneden så kan egentlig kun svare på det med visum. Det er flere tjenester som formidler russiske togbilletter på engelsk, men de tar vel en høy pris.

Lenke til kommentar

Russisk visum er relativt kurant, men skal man ha russisk, mongolsk, kinesisk og kanskje et par andre tar det fort tid.

Hehe ja det er sant. Alle skal jo ha originalpasset. Men om man vil kan man unnagjøre dette på en ukes tid om man punger ut. Nå trenger man ikke visum på forhånd til verken Thailand, Malaysia og Singapore. Tror Vietnam også utsteder visum på grensa.

Endret av William_S
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for svar. viste seg å være vanskeligere enn forventet å få visum. Måtte ut med 1500,- i ekspressgebyr, da passet måtte fysisk sendes bl.a til sverige der mongolias ambasade befinner seg.

Visum er midlertidig ikke det jeg tenker mest på. Trenger tips og triks for å reise på egenhånd om noen har det. Først og fremst - er det noen som har gode erfaringer med WWOOF? økologiske gårder som gir reisende kost&losji mot at en arbeider litt hver dag på gården.

Noen som har anbefalinger for hosteller i Beijing?

Lenke til kommentar

Drum Tower Hostel er ålreit, og rasende billig om jeg ikke husker helt feil. Husk å kjøpe pannekaker til frokost fra mannen ca halvveis til metrostasjonen -- fabelaktig gode, og det til to kroner!

I Beijing ender man uansett med å bruke metro en del (evt taxi), så det viktigste er at nabolaget er ålreit, Drum Tower ligger like ved noen av de få gjenværende hutongene med en antydning av opprinnelighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...