olgafiero Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Jeg har en aldeles komplisert sak som jeg lurer på om noen kansje kan hjelpe med. En veldig god venninne av meg er i store problemer og har per dags dato studentvisum. Selv er hun amerikansk og har vokst opp hos sin bestemor. Hennes foreldre har hatt store problemer bl.a. grunnet fars kriminelle bakgrunn. Per dags dato sitter far i fengsel i Norge og mor er bosatt i Norge, begge er norske. I en alder av 6-7 ble hun sendt til Norge for å bo hos sin mor. Hun startet skolen og fullførte 1-10 klasse som en hvilken som helst elev. Da hun var ferdig med skolen dukket flere problemer opp, bl.a. nektet far for å være faren hennes, og hun ble dermed tvunget tilbake til USA. Her fullførte hun to bachleor studier, men jobbet på seg både gjeld og mange problemer. I en alder av 19 flyttet hun tilbake til Norge til sin familie. Hennes mor har idag ikke plass til henne hjemme hos seg, og det resulterte i at hun ble plassert hos venner av familien. Hun er nå elev på universitet i Norge og har studentvisum. Problemet hennes ligger idag hovedsakelig i økonomi. Som kjent har hun ikke lov å jobbe mere enn 20 timer per uke. Noe som gjør det vanskelig å klare seg i Norge, og da spesiellt som student. Hun lever idag med samboer, men bidrar ikke selv med noen inntekt. I tillegg har forholdet hennes slått sprekker for lengst og hadde det vært en mulighet hadde hun flyttet ut for lengst. Det er flere baller i luften og UDI har fått flere søknader, men det meste avslås grunnet hennes amerikanske statsborgerskap. Hun får i tillegg beskjed om at hun ikke kan få norsk statsborgerskap grunnet hennes år som student i USA. Jeg mener denne saken er såpass komplisert at det må mere til enn bare en søknad her. Hun snakker norsk uten feil og er jevnt over skoleflink. Og nå har saken drøyd så mye at med hennes bakgrunn begynner hun nå å få psykiske problemer. Selv står jeg ganske alene da jeg selv har inntrykk av at det kun er meg hun snakker med. Er det noen som har noen ideer til hva som kan gjøres ? Noen ideer til hvordan hun kan tjene penger nok til å klare seg selv ? Eventuellt stipender eler studielån på særskilte premisser ? Jeg vil ha seriøse svar. Av erfaring fra forumer rundt om kommer det masse tull. Spar meg for det er dere greie! Endret 9. oktober 2010 av Hårek Flyttet tråden til Juss Lenke til kommentar
mortalisk Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg har ikke hørt om at man bare kan jobbe 20 timer i uken. Hvilken regel er det? Er det slik at hun vil bli kastet ut av landet når hun er ferdig å studere? Er det mulig å få opphold hvis man har jobb? Det finnes masse stipender og legater man kan søke om. Søk på google, så finner dere masse. Søk på alt som er relevant. Kanskje søke her http://www.utdanningsmagasinet.no/Legathaandboken Lenke til kommentar
olgafiero Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Jeg har ikke hørt om at man bare kan jobbe 20 timer i uken. Hvilken regel er det? Er det slik at hun vil bli kastet ut av landet når hun er ferdig å studere? Er det mulig å få opphold hvis man har jobb? Det finnes masse stipender og legater man kan søke om. Søk på google, så finner dere masse. Søk på alt som er relevant. Kanskje søke her http://www.utdanningsmagasinet.no/Legathaandboken Studentvisum tillater ikke arbeid utover 20 timer per uke eller mnd. Husker ikke helt for hånd. Men utover dette må det søkes arbeidstillatelse. Visstnok! Hun er student på studentvisum. Om hun ikke skulle komme inn på studie neste semester eller slutte skolen gjelder ikke lengre visumet hennes. Så ja, hun blir sendt hjem. Men nå er det vel sånn at så lenge det venter henne en personlig konkurs så kan hun vel i grunn ikke sendes hjem så vidt jeg vet. Når det gjelder legathpndboken, er det universitetet som hjelper med dette ? Det går jo ann å trykke seg vill blandt alt, og en rådgiver hadde kansje vært på sin plass ? Endret 8. oktober 2010 av olgafiero Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Hun dro fra USA til Norge med store økonomiske problemer og to bachleor grader? Kunne hun ikke få seg jobb før hun til videre studier for å få orden på økonomien? Lenke til kommentar
olgafiero Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Hun dro fra USA til Norge med store økonomiske problemer og to bachleor grader? Kunne hun ikke få seg jobb før hun til videre studier for å få orden på økonomien? Vel etter det jeg vet er det vel det hun ikke ønsker, og flykter fra. I tillegg ønsker hun en videre utdanning men får ikke gjort det i USA. Alternativet er vel McDonalds "clerk" i 20 år for å bli kvitt gjelden sin. Samtidig har hun heller ikke fått de jobbene hun søkte på før hun kom hit, og her er det ikke nok med gradene sine for å få en jobb. Ei eneste stor klyse alt dette desverre. Og såklart at hun ikke har arbeidstilatelse i første fall. Endret 8. oktober 2010 av olgafiero Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Hun dro fra USA til Norge med store økonomiske problemer og to bachleor grader? Kunne hun ikke få seg jobb før hun til videre studier for å få orden på økonomien? Vel etter det jeg vet er det vel det hun ikke ønsker, og flykter fra. I tillegg ønsker hun en videre utdanning men får ikke gjort det i USA. Alternativet er vel McDonalds "clerk" i 20 år for å bli kvitt gjelden sin. Samtidig har hun heller ikke fått de jobbene hun søkte på før hun kom hit, og her er det ikke nok med gradene sine for å få en jobb. Ei eneste stor klyse alt dette desverre. Og såklart at hun ikke har arbeidstilatelse i første fall. Hun har satt seg selv i en floke. Du har allerede sagt at hun ikke kan få oppholdstillatelse og hun har kastet bort mye tid og penger på å ta 2 bachlorgrader som ikke fører noe sted. Hvis hun ønsker å bli i Norge, foreslår jeg at hun jobber svart i tilegg til de 20 timene. Samtidig mens hun tar deltid på et universitet i Norge. Dette vil gi ca 200-250K kroner i året, som burde holde med 40-50 timer i uken arbeid. Politiet i Norge er ubrukelig uansett så de vil aldri finne ut. Og sørg for at hun studerer noe som vil gi henne en jobb etterpå. Det andre muligheten er å dra hjem. Ta første jobb som gir best lønn, og vent til jobbsituasjonen blir bedre. Da kan hun søke seg til noe bedre. Endret 8. oktober 2010 av Camlon Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Å foreslå svart arbeid for personer som er her på studentvisum er direkte dumt. Utlendingsmyndighetene (altså ikke bare politiet) holder godt øye med studenter, og jeg tror det siste hun vil er å få beskjed om å pakke sakene sine og dra tilbake til USA. "Laila Navrud"-unnskyldningen med "jeg skjønte jo ikke..." fungerer ikke for alle. Er en av foreldrene norsk statsborger? Hvilke språkmuligheter har hun? Hva slags utdannelse er det hun har fra USA? Det spiller ingen rolle om en personlig konkurs venter henne - Kongeriket Norge tar ikke ansvar for hennes økonomiske ve og vel i USA. Den enkleste muligheten for henne er nok å få noen andre til å finansiere livsoppholdet hennes. Med andre ord, ny samboer. Alternativt må hun finne en jobb med såpass høy årsinntekt at den kan finansiere noe av oppholdsgrunnlaget hennes. 20 timer i uka er en 50% stilling, med en bachelorgrad kan man f.eks. i min etat få en startlønn på 175k med det. Men det lyses ikke ut 50%-stillinger lenger omtrent. Atter alternativt må hun finne en arbeidsgiver som vil ha henne og gå den lange veien om å få en ordinær arbeidstillatelse. Endret 9. oktober 2010 av krikkert Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Si meg, har hun i følge deg fullført to bachelorgrader før hun fylte 19? Eller hva er det nå slags utdannelse hun har? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Å foreslå svart arbeid for personer som er her på studentvisum er direkte dumt. Utlendingsmyndighetene (altså ikke bare politiet) holder godt øye med studenter, og jeg tror det siste hun vil er å få beskjed om å pakke sakene sine og dra tilbake til USA. "Laila Navrud"-unnskyldningen med "jeg skjønte jo ikke..." fungerer ikke for alle Faktumet er at hvis hun ikke får nok penger så må hun pakke sakene sine å dra uansett. Og det er like ulovelig å bli i Norge ulovelig som å jobbe svart. Og politiet/utlendingsmyndigheten i Norge holder ikke godt øye med folk, og det er enkelt å drive med svart arbeid. Politiet i Norge klarer ikke en gang å ta saker hvor det er kjente gjerningsmenn. Hvordan tror du de da skal finne ut at hun jobber svart? Noen ganger må man være litt kynisk, bryte noen idiotiske lover sånn at man kan klare seg i livet. Ihvertfall, hadde jeg vært henne og likt Norge bedre enn USA, så ville jeg ha jobbet svart om jeg ikke kan få tak i nok penger. Alternativet er jo å dra tilbake til USA. Den enkleste muligheten for henne er nok å få noen andre til å finansiere livsoppholdet hennes. Med andre ord, ny samboer. Alternativt må hun finne en jobb med såpass høy årsinntekt at den kan finansiere noe av oppholdsgrunnlaget hennes. 20 timer i uka er en 50% stilling, med en bachelorgrad kan man f.eks. i min etat få en startlønn på 175k med det. Men det lyses ikke ut 50%-stillinger lenger omtrent. Det går ikke ann å bare finne en ny samboer som skal betale. Hadde jeg blitt sammen med en jente og hun begynte å snakke om penger etter et par måneder ville jeg ha slått opp, fordi jeg ville tro at jenta er en golddigger. Og sannsynligvis er de bachlorgradene hennes ganske ubrukelige. Altså, hun kan ikke bare få seg en høytlønnet jobb, spesielt når hun ikke er norsk statsborger. Jeg er ganske sikker på at hvis hun kunne finne seg en jobb med høyere lønn, så ville hun allerede ha gjort det. Endret 9. oktober 2010 av Camlon Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Å foreslå svart arbeid for personer som er her på studentvisum er direkte dumt. Utlendingsmyndighetene (altså ikke bare politiet) holder godt øye med studenter, og jeg tror det siste hun vil er å få beskjed om å pakke sakene sine og dra tilbake til USA. "Laila Navrud"-unnskyldningen med "jeg skjønte jo ikke..." fungerer ikke for alle Faktumet er at hvis hun ikke får nok penger så må hun pakke sakene sine å dra uansett. Og det er like ulovelig å bli i Norge ulovelig som å jobbe svart. "False dichotomy". Slå det opp. Og politiet/utlendingsmyndigheten i Norge holder ikke godt øye med folk, og det er enkelt å drive med svart arbeid. Politiet i Norge klarer ikke en gang å ta saker hvor det er kjente gjerningsmenn. Hvordan tror du de da skal finne ut at hun jobber svart? Noen ganger må man være litt kynisk, bryte noen idiotiske lover sånn at man kan klare seg i livet. Ihvertfall, hadde jeg vært henne og likt Norge bedre enn USA, så ville jeg ha jobbet svart om jeg ikke kan få tak i nok penger. Alternativet er jo å dra tilbake til USA. Nå blander du sammen flere forskjellige gjøremål, nemlig politiet som straffelovens håndhever med politiet som forvaltningsmyndighet. Politiets utlendingsmessige gjøremål er bedre finansiert. Hvordan vi, det offentlige finner ut at hun jobber svart? Tja... Vi har våre metoder. "Follow the money", f.eks. Det er Skatteetaten som ikke finner ut av svart arbeid. Resten av oss gjør en relativt kurant jobb for det som skjer på våre områder - selv om vi ofte bare finner ut av det i etterkant. Du må gjerne være dum for din egen del - men oppfordre ikke andre til å være det. Den enkleste muligheten for henne er nok å få noen andre til å finansiere livsoppholdet hennes. Med andre ord, ny samboer. Alternativt må hun finne en jobb med såpass høy årsinntekt at den kan finansiere noe av oppholdsgrunnlaget hennes. 20 timer i uka er en 50% stilling, med en bachelorgrad kan man f.eks. i min etat få en startlønn på 175k med det. Men det lyses ikke ut 50%-stillinger lenger omtrent. Det går ikke ann å bare finne en ny samboer som skal betale. Hadde jeg blitt sammen med en jente og hun begynte å snakke om penger etter et par måneder ville jeg ha slått opp, fordi jeg ville tro at jenta er en golddigger. Det er bare snakk om å finne seg en desperat nok mann. Du er ikke desperat nok. Og sannsynligvis er de bachlorgradene hennes ganske ubrukelige. Altså, hun kan ikke bare få seg en høytlønnet jobb, spesielt når hun ikke er norsk statsborger. Jeg er ganske sikker på at hvis hun kunne finne seg en jobb med høyere lønn, så ville hun allerede ha gjort det. Statsborgerskap har veldig lite med jobbmuligheter å gjøre - språkkunnskap og kulturkunnskap bidrar i mye høyere grad. Om bachelorgradene hennes er ubrukelige eller ikke kommer an på hva slags grader det er snakk om. Finnes mye ubrukelig utdannelse i Norge også, men vi gir da vitterlig dem jobb... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Nå blander du sammen flere forskjellige gjøremål, nemlig politiet som straffelovens håndhever med politiet som forvaltningsmyndighet. Politiets utlendingsmessige gjøremål er bedre finansiert. Hvordan vi, det offentlige finner ut at hun jobber svart? Tja... Vi har våre metoder. "Follow the money", f.eks. Det er Skatteetaten som ikke finner ut av svart arbeid. Resten av oss gjør en relativt kurant jobb for det som skjer på våre områder - selv om vi ofte bare finner ut av det i etterkant. Du må gjerne være dum for din egen del - men oppfordre ikke andre til å være det. Men nå er det mange internasjonale studenter som jobber svart og som ikke blir tatt. Og hvordan skal de følge pengene. F.eks. jobber man som vaskehjelp, kan man tjene ca 1000 kroner per dag. Man blir betalt med kontanter. Hvordan skal staten finne ut? Jeg har ikke sagt at man skal ta en normal jobb hvor man blir betalt i lønn, og så prøve å jobbe svart. Det er idiotisk. Men alternativet er ikke å bli i Norge, men alternativet er å dra hjem til USA og finne seg en jobb på Burger King. BTW: Hva mener du med vi, jobber du for utlendingsmyndighetene? Det er bare snakk om å finne seg en desperat nok mann. Du er ikke desperat nok. Det er fryktlig uetisk å bli sammen med en desperat gutt man ikke liker, bare for å tjene pengene hans. Jeg ville heller dratt hjem, enn å gjøre noe slikt. Statsborgerskap har veldig lite med jobbmuligheter å gjøre - språkkunnskap og kulturkunnskap bidrar i mye høyere grad. Om bachelorgradene hennes er ubrukelige eller ikke kommer an på hva slags grader det er snakk om. Finnes mye ubrukelig utdannelse i Norge også, men vi gir da vitterlig dem jobb... Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Norge. Men er det ikke sånn at norske arbeidsgivere ofte diskriminerer mot utdanninger utenfor skandinavia? I tilegg så kan det skape noen problemer, hvis den personen ikke får oppholdstillatelse. Og jeg tror ikke alle med bachlorgrad i Norge får høytlønnede jobber. Det er ikke sånn her, og ihvertfall ikke i USA. "False dichotomy". Slå det opp. Um.. alternativene dine har vært. 1. Finn en høytlønnet jobb. Jeg antar at hvis det var bare å finne en høytlønnet jobb så ville hun ha gjort det allerede. 2. Bli samboer med en rik taper, lur han til å gi penger og slå opp når hun får finnsene i orden. Endret 9. oktober 2010 av Camlon Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Nå blander du sammen flere forskjellige gjøremål, nemlig politiet som straffelovens håndhever med politiet som forvaltningsmyndighet. Politiets utlendingsmessige gjøremål er bedre finansiert. Hvordan vi, det offentlige finner ut at hun jobber svart? Tja... Vi har våre metoder. "Follow the money", f.eks. Det er Skatteetaten som ikke finner ut av svart arbeid. Resten av oss gjør en relativt kurant jobb for det som skjer på våre områder - selv om vi ofte bare finner ut av det i etterkant. Du må gjerne være dum for din egen del - men oppfordre ikke andre til å være det. Men nå er det mange internasjonale studenter som jobber svart og som ikke blir tatt. Og hvordan skal de følge pengene. F.eks. jobber man som vaskehjelp, kan man tjene ca 1000 kroner per dag. Man blir betalt med kontanter. Hvordan skal staten finne ut? Ja, hvordan finner vi ut sånt? Hvordan avslører man et forbruksmønster, egentlig? Tips #1: Vi har en helt utrolig angiverkultur i Norge. Den er direkte fabelaktig. Tips #2: Når man ser gjennom en kontoutskrift legger man fort merke til både hva som er der og hva som ikke er der. Jeg har ikke sagt at man skal ta en normal jobb hvor man blir betalt i lønn, og så prøve å jobbe svart. Det er idiotisk. Men alternativet er ikke å bli i Norge, men alternativet er å dra hjem til USA og finne seg en jobb på Burger King. Og klarer hun ikke å bli i Norge lovlig får hun dra hjem. BTW: Hva mener du med vi, jobber du for utlendingsmyndighetene? Har ikke jobbet for utlendingsmyndighetene siden 2009. Med 'vi' mener jeg det offentlige. Det er bare snakk om å finne seg en desperat nok mann. Du er ikke desperat nok. Det er fryktlig uetisk å bli sammen med en desperat gutt man ikke liker, bare for å tjene pengene hans. Jeg ville heller dratt hjem, enn å gjøre noe slikt. Ærlig talt - her påstår du at hun skal jobbe svart for å bli i et land, men å utnytte en gutt er et problem? Det er vel strengt tatt bedre å holde en person for narr enn et helt lands myndigheter? Statsborgerskap har veldig lite med jobbmuligheter å gjøre - språkkunnskap og kulturkunnskap bidrar i mye høyere grad. Om bachelorgradene hennes er ubrukelige eller ikke kommer an på hva slags grader det er snakk om. Finnes mye ubrukelig utdannelse i Norge også, men vi gir da vitterlig dem jobb... Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Norge. Men er det ikke sånn at norske arbeidsgivere ofte diskriminerer mot utdanninger utenfor skandinavia? I tilegg så kan det skape noen problemer, hvis den personen ikke får oppholdstillatelse. Og jeg tror ikke alle med bachlorgrad i Norge får høytlønnede jobber. Det er ikke sånn her, og ihvertfall ikke i USA. Hvor er 'her'? Og hvis du ikke vet hvordan det er i Norge på dette området, hvilket erfaringsgrunnlag har du for å si at mange internasjonale studenter i Norge jobber svart lenger opp? "False dichotomy". Slå det opp. Um.. alternativene dine har vært. 1. Finn en høytlønnet jobb. Jeg antar at hvis det var bare å finne en høytlønnet jobb så ville hun ha gjort det allerede. 2. Bli samboer med en rik taper, lur han til å gi penger og slå opp når hun får finnsene i orden. Ser du ikke forsto... Prøv en gang til. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Ja, hvordan finner vi ut sånt? Hvordan avslører man et forbruksmønster, egentlig? Tips #1: Vi har en helt utrolig angiverkultur i Norge. Den er direkte fabelaktig. Tips #2: Når man ser gjennom en kontoutskrift legger man fort merke til både hva som er der og hva som ikke er der. 1. Det er hauger av arbeidere fra Polen og andre østeuroperiske land som jobber svart. Hvordan skal de oppgi deg, du trenger ikke en gang å gi dem riktig navn. Og de blir aldri tatt. Normalt, hvis vi ønsker noe bygget så ansetter folk i familien min normalt østeuroperiske arbeidere, fordi de er langt bedre arbeidere enn nordmenn. Mange av dem har spurt om vi vil betale svart, men vi ser ikke problemet med å betale litt mer og det er ikke svart. 2. Hvordan skal du finne det ut ifra en konstoutskrift, om man ikke tar kontantene sine og plasserer dem i banken. Man kan enkelt gå til butikken og handle med de pengene man har fått. Og klarer hun ikke å bli i Norge lovlig får hun dra hjem. Har ikke jobbet for utlendingsmyndighetene siden 2009. Med 'vi' mener jeg det offentlige. Vel, byråkrater som deg vil selvfølgelig at man skal velge den lovelige veien, men noen ganger må man bryte noen regler for å klare seg. Spesielt hvis det er idiotiske lover som aldri skulle ha vært i regelverket uansett. Ærlig talt - her påstår du at hun skal jobbe svart for å bli i et land, men å utnytte en gutt er et problem? Det er vel strengt tatt bedre å holde en person for narr enn et helt lands myndigheter? Det er fordi loven er idiotisk. Hadde det ikke vært en teit lov som sa ta man ikke har lov til å jobbe mer enn 20 timer i uken, så hadde det aldri vært nødvendig å jobbe svart. At man da ender opp med å jobbe svart, fordi Norge lager idiotiske lover ser jeg ikke på som veldig uetisk. For det andre er den taperen en person, et menneske med følelser som vil føle seg lurt. Staten har ingen følelser og bør ikke behandles bedre enn vanlige mennesker. Hvis du til og med gjør staten og mennesker likeverdige, så er det forsatt verre for taperen, fordi ihvertfall produserer hun noe verdi når hun jobber ekstra. Hvor er 'her'? Og hvis du ikke vet hvordan det er i Norge på dette området, hvilket erfaringsgrunnlag har du for å si at mange internasjonale studenter i Norge jobber svart lenger opp? Her er New Zealand, men jeg har flyttet fra Norge for et år siden. Og før det så bodde jeg i Norge (selv om jeg har hatt et års utveksling i USA). Så jeg har bodd mesteparten av mitt liv i Norge. Jeg kjenner ikke til jobbmarkedet for utlendinger så godt, fordi jeg er ikke utlending i Norge. Men jeg har hørt at det er ganske mye vanskligere. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Ja, hvordan finner vi ut sånt? Hvordan avslører man et forbruksmønster, egentlig? Tips #1: Vi har en helt utrolig angiverkultur i Norge. Den er direkte fabelaktig. Tips #2: Når man ser gjennom en kontoutskrift legger man fort merke til både hva som er der og hva som ikke er der. 1. Det er hauger av arbeidere fra Polen og andre østeuroperiske land som jobber svart. Hvordan skal de oppgi deg, du trenger ikke en gang å gi dem riktig navn. Og de blir aldri tatt. Normalt, hvis vi ønsker noe bygget så ansetter folk i familien min normalt østeuroperiske arbeidere, fordi de er langt bedre arbeidere enn nordmenn. Mange av dem har spurt om vi vil betale svart, men vi ser ikke problemet med å betale litt mer og det er ikke svart. 2. Hvordan skal du finne det ut ifra en konstoutskrift, om man ikke tar kontantene sine og plasserer dem i banken. Man kan enkelt gå til butikken og handle med de pengene man har fått. På vegne av den norske og newzealandske stat - takk for at du har så lite innsikt i dette. Det gjør jobben vår så mye enklere. Og klarer hun ikke å bli i Norge lovlig får hun dra hjem. Har ikke jobbet for utlendingsmyndighetene siden 2009. Med 'vi' mener jeg det offentlige. Vel, byråkrater som deg vil selvfølgelig at man skal velge den lovelige veien, men noen ganger må man bryte noen regler for å klare seg. Spesielt hvis det er idiotiske lover som aldri skulle ha vært i regelverket uansett. Dette har vært min mening lenge før jeg noensinne ble ansatt i det offentlige. Så rull inn tunga og brett den pent sammen så du får plass til foten din også. Hvis man noen ganger må bryte noen regler for å klare seg, så får man da også ta de konsekvenser som følger av bruddet. Fengselsstraff og påfølgende utvisning, for eksempel. Ærlig talt - her påstår du at hun skal jobbe svart for å bli i et land, men å utnytte en gutt er et problem? Det er vel strengt tatt bedre å holde en person for narr enn et helt lands myndigheter? Det er fordi loven er idiotisk. Hadde det ikke vært en teit lov som sa ta man ikke har lov til å jobbe mer enn 20 timer i uken, så hadde det aldri vært nødvendig å jobbe svart. At man da ender opp med å jobbe svart, fordi Norge lager idiotiske lover ser jeg ikke på som veldig uetisk. For det andre er den taperen en person, et menneske med følelser som vil føle seg lurt. Staten har ingen følelser og bør ikke behandles bedre enn vanlige mennesker. Hvis du til og med gjør staten og mennesker likeverdige, så er det forsatt verre for taperen, fordi ihvertfall produserer hun noe verdi når hun jobber ekstra. Så flink du er til å dømme lovverket basert på din egen snevre synsing. Dine enorme kvalifikasjoner innen dette området imponerer virkelig. Virkelig kvalitetsmessig drøftelse, rent bortsett fra at drøftelsen mangler og du har fremsatt et rent postulat. Tja, staten er oss alle. Så hvis man ser på summen så er det bedre å lure en person enn å lure nærmere fem millioner personer. Hvor er 'her'? Og hvis du ikke vet hvordan det er i Norge på dette området, hvilket erfaringsgrunnlag har du for å si at mange internasjonale studenter i Norge jobber svart lenger opp? Her er New Zealand, men jeg har flyttet fra Norge for et år siden. Og før det så bodde jeg i Norge (selv om jeg har hatt et års utveksling i USA). Så jeg har bodd mesteparten av mitt liv i Norge. Jeg kjenner ikke til jobbmarkedet for utlendinger så godt, fordi jeg er ikke utlending i Norge. Men jeg har hørt at det er ganske mye vanskligere. Mmm. Enda et postulat, altså. Typisk. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) På vegne av den norske og newzealandske stat - takk for at du har så lite innsikt i dette. Det gjør jobben vår så mye enklere. Det er tydlig du mangler argumenter. Jeg kom med klare argumenter, hvorfor verken angiveri eller bankutskrifter vil hjelpe. Ditt svar derimot var "du er dum". Og ikke svar for New Zealand, kiwier er enig med meg på de fleste områder. Altså uenige med deg! Hvis det var så enkelt, hvorfor blir ingen tatt! Det er veldig lett å få tak i svart arbeid i Norge. Tar du en titt på andre land hvor svart arbeid er akseptert, så klarer ikke myndighetene å holde styr på det. Hovedgrunnen til at det er lite svart arbeid, er fordi nordmenn ser på det som galt å snylte på skatten. Ikke fordi at byråkrater er så flinke til å ta de som driver med svart arbeid. Dette har vært min mening lenge før jeg noensinne ble ansatt i det offentlige. Så rull inn tunga og brett den pent sammen så du får plass til foten din også. Hvis man noen ganger må bryte noen regler for å klare seg, så får man da også ta de konsekvenser som følger av bruddet. Fengselsstraff og påfølgende utvisning, for eksempel. Hva så om det var meningen din før du ble ansattet i det offentlige? Hva har det med saken å gjøre? Jeg har aldri hevdet at du forandret mening når du fikk deg en jobb. Og selvfølgelig skal man ta konsekvenser for bruddet. Akkuratt som man må ta konsekvensene for å bryte ytringsfrihetslover i Kina. Men at det står i loven betyr ikke at man bør følge det. Hvis det har ingen konsekvenser, og det er en idiotisk lov vil ikke jeg føle den loven. Så flink du er til å dømme lovverket basert på din egen snevre synsing. Dine enorme kvalifikasjoner innen dette området imponerer virkelig. Virkelig kvalitetsmessig drøftelse, rent bortsett fra at drøftelsen mangler og du har fremsatt et rent postulat. Tja, staten er oss alle. Så hvis man ser på summen så er det bedre å lure en person enn å lure nærmere fem millioner personer. Staten er ikke oss. Staten er en pengepott hvor vi alle samler inn deler av inntekten våres til felles formål. Tenk deg et boretslag hvor alle tar inn deler av inntekten sin til boretslaget. Hva er verst om man ikke har lov til å jobbe mer enn 20 timer i uken, lurer en av personene i boretslaget for 100K? Eller skaffer en jobb til uten å fortelle boretslaget. Hvordan kan du i det hele tatt mene at det er verre å skaffe seg en jobb? Argumentet om at man lurer hele boretslaget istedenfor en person gir ingen mening. Og du kan ikke si noe annet, men det finnes ingen gode argumenter for å ha en restriksjon på 20 timer i uken for studenter. Ihvertfall i feriene. Er problemet at studenter ikke jobber hardt nok, så er karakterestriksjoner langt mer effektivt. Mmm. Enda et postulat, altså. Typisk. Så du bestrider at norske arbeidsgivere foretrekker studenter fra norske universiteter? Endret 10. oktober 2010 av Camlon Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 På vegne av den norske og newzealandske stat - takk for at du har så lite innsikt i dette. Det gjør jobben vår så mye enklere. Det er tydlig du mangler argumenter. Jeg kom med klare argumenter, hvorfor verken angiveri eller bankutskrifter vil hjelpe. Ditt svar derimot var "du er dum". Og ikke svar for New Zealand, kiwier er enig med meg på de fleste områder. Altså uenige med deg! Jeg er ikke interessert i å oppgi metodebruk til personer som strengt tatt ikke har noe med det å gjøre. Det inkluderer da også deg. Om du velger å tolke det som at jeg "ikke har argumenter", så gjerne for meg. Vi er uansett langt på vei inn i offtopicland. Hvis det var så enkelt, hvorfor blir ingen tatt! Det er veldig lett å få tak i svart arbeid i Norge. Tar du en titt på andre land hvor svart arbeid er akseptert, så klarer ikke myndighetene å holde styr på det. Hovedgrunnen til at det er lite svart arbeid, er fordi nordmenn ser på det som galt å snylte på skatten. Ikke fordi at byråkrater er så flinke til å ta de som driver med svart arbeid. Blir ingen tatt? Følger du ikke med!? Dette har vært min mening lenge før jeg noensinne ble ansatt i det offentlige. Så rull inn tunga og brett den pent sammen så du får plass til foten din også. Hvis man noen ganger må bryte noen regler for å klare seg, så får man da også ta de konsekvenser som følger av bruddet. Fengselsstraff og påfølgende utvisning, for eksempel. Hva så om det var meningen din før du ble ansattet i det offentlige? Hva har det med saken å gjøre? Jeg har aldri hevdet at du forandret mening når du fikk deg en jobb. Nei, men du hevdet at mine meninger var en konsekvens av at jeg var byråkrat. Så flink du er til å dømme lovverket basert på din egen snevre synsing. Dine enorme kvalifikasjoner innen dette området imponerer virkelig. Virkelig kvalitetsmessig drøftelse, rent bortsett fra at drøftelsen mangler og du har fremsatt et rent postulat. Tja, staten er oss alle. Så hvis man ser på summen så er det bedre å lure en person enn å lure nærmere fem millioner personer. Staten er ikke oss. Staten er en pengepott hvor vi alle samler inn deler av inntekten våres til felles formål. Tenk deg et boretslag hvor alle tar inn deler av inntekten sin til boretslaget. Hva er verst om man ikke har lov til å jobbe mer enn 20 timer i uken, lurer en av personene i boretslaget for 100K? Eller skaffer en jobb til uten å fortelle boretslaget. Hvordan kan du i det hele tatt mene at det er verre å skaffe seg en jobb? Argumentet om at man lurer hele boretslaget istedenfor en person gir ingen mening. Vel, ditt syn på staten forklarer om ikke annet hvorfor du ikke har noen problemer med å bryte loven. Jeg nøyer meg med å konstatere at jeg er uenig. Og du kan ikke si noe annet, men det finnes ingen gode argumenter for å ha en restriksjon på 20 timer i uken for studenter. Ihvertfall i feriene. Er problemet at studenter ikke jobber hardt nok, så er karakterestriksjoner langt mer effektivt. Når man søker om, og får, en oppholdstillatelse med studieformål, så er den vedtatte hensikten bak dette at du skal være student. For det første ligger det en returforutsetning i tillatelsen: Når tillatelsen utløper skal du returnere. For det andre skal du være sikret økonomisk underhold fra hjemlandet (eller fra andre referansepersoner i Norge). Du skal faktisk ikke måtte forsørge deg selv ved arbeid mens du er student. Tillatelse til å arbeide deltid må ses i sammenheng med den økonomiske situasjonen utlendingsmyndighetene forutsetter fra søker. For øvrig gjelder ikke begrensningen på 20 timer i uka skoleferier, jfr UDIs rundskriv 2010-101. Så i ferier kan du jobbe så mye du vil. Mmm. Enda et postulat, altså. Typisk. Så du bestrider at norske arbeidsgivere foretrekker studenter fra norske universiteter? Nei. Hvor sa jeg det? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Jeg er ikke interessert i å oppgi metodebruk til personer som strengt tatt ikke har noe med det å gjøre. Det inkluderer da også deg. Om du velger å tolke det som at jeg "ikke har argumenter", så gjerne for meg. Vi er uansett langt på vei inn i offtopicland. Vi er ikke i offtopic land, og det var faktisk du som angrep meg. Så da er det litt merkelig at du ikke kan argumentere for deg, fordi du er redd for at noen skal finne ut deres eksotiske metoder. Nei, men du hevdet at mine meninger var en konsekvens av at jeg var byråkrat. Nei, jeg sa at du hadde typiske byråkratmeninger. Troen om at regelverket er mer hellig enn alt annet og at staten har høyere verdi enn individene. Vel, ditt syn på staten forklarer om ikke annet hvorfor du ikke har noen problemer med å bryte loven. Jeg nøyer meg med å konstatere at jeg er uenig. Mitt syn på staten er at staten er der for individet. Ditt syn på staten er at individet er der for staten. Jeg har ikke noe problem med å bryte idiotiske lover med null konsekvenser, spesielt ikke hvis det er nødvendig. Det er fordi jeg ikke gir staten egne rettigheter som du gjør. Men du svarte ikke. Ditt forslag var å snylte på en desperatt mann. La oss si at hun trenger 100K. Dette vil bety - Ingen økning i BNP - Ikke noe mer skatt til staten - Et individ som blir lurt trill rundt og taper penger. - Hun kan bli i Norge Mulighet nummer 2 var å jobbe svart - 100K økning i BNP - ca 30K skatt til staten igjennom forbruk (men ikke helt 50K) - Hun kan bli i Norge Allikavel synes du alternativ nummer 1 var bedre. Hvordan forklarer du det, og boretslageksemplet jeg ga over. Når man søker om, og får, en oppholdstillatelse med studieformål, så er den vedtatte hensikten bak dette at du skal være student. For det første ligger det en returforutsetning i tillatelsen: Når tillatelsen utløper skal du returnere. For det andre skal du være sikret økonomisk underhold fra hjemlandet (eller fra andre referansepersoner i Norge). Du skal faktisk ikke måtte forsørge deg selv ved arbeid mens du er student. Tillatelse til å arbeide deltid må ses i sammenheng med den økonomiske situasjonen utlendingsmyndighetene forutsetter fra søker. For øvrig gjelder ikke begrensningen på 20 timer i uka skoleferier, jfr UDIs rundskriv 2010-101. Så i ferier kan du jobbe så mye du vil. Hva så?! Hvis de får karakterene som kreves så er det ikke statens jobb å bestemme hvordan man fordeler tiden. Uansett, jeg antok at man ikke kunne jobbe mer enn 20 timer i ferien. Siden man man jobbe mer, så foreslår jeg heller at personen over jobber ca 60 timer i uken (2 jobber) i sommerferien. Dette burde gi ca 60K kroner og legger man det til inntekten fra resten av året, så ser jeg ikke hvorfor det ikke skulle holde. Nei. Hvor sa jeg det? Du sa ganske klart at det var kjempeenkelt å få seg høytlønnet deltidsarbeid for en utlending med utenlansk utdanning. Endret 10. oktober 2010 av Camlon Lenke til kommentar
olgafiero Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Vennligst lukk tråden. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10025167 Beklager bryet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg