Gå til innhold

Ubuntu 10.10 lanseres søndag

Anbefalte innlegg

Nå må jeg innrømme at jeg har ikke brukt Ubuntu siden 9.04, men det å skaffe oppdaterte drivere gjennom Restricted Drivers greien var ikke mulig. Jeg personlig har faktisk 12 sekunder boot tid på arch. Det med at systemet krasjer etter oppdateringer fikses som oftest lett med å kjøre fallback.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestemte meg for en stund tilbake å scrape W7 til fordel for linux for laptopen. Brukte først Kubuntu 9-ett-eller-annet en god stund, og var veldig fornøyd. Med 10.04 gikk jeg over til vanlig Ubuntu, og ble i grunnen enda mer fornøyd.

Men.. Én ting er mye dårligere sammenliknet med W7, og det er batteritiden. Det er såpass plagsomt at jeg tror jeg kommer til å gå tilbake til W7. Det er litt synd egentlig.

Noen som vet hva det kommer av at batteritiden er såpass mye dårligere under linux?

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd 10.10 (på en macbook), og det var en relativt negativ opplevelse ut av boksen. For det første virket ikke usb-pennen jeg lagde utifra instruksjonene på ubuntu.com (et par timer med prøving og feiling bortkastet). Så brente jeg en dvd og fikk lagt det inn (gikk ganske bra, installeren har blitt betydelig bedre siden jeg sist brukte ubuntu).

Ferdig installert bootet systemet meget fort, noe som er et pluss, men desverre føltes sysmtemet litt uresponsivt inne i gnome. I tillegg var det mange glitsjer i grafikken. Ubuntu brukte 40 min på å gi meg muligheten til å legge inn nvidia driverne (fra restricted drivers manager, prøvde å åpne den manuelt før 40 min, men da fant den ingen ting), uten at disse driverne hjalp på glitsj-problematikken.

Alt i alt føltes ubuntu tregere enn OS X (som føles trengere enn win 7 igjen).

Men, det er mulig å bruke et tregt system, så jeg tenkte jeg skulle teste music store, noe som førte til at jeg oppdaget at lyden ikke fungerte. Etter en god stund med søkning fant jeg ut at lyden kom mutet by default av en eller annen grunn, noe som er for dårlig. Litt kommandolinje var nødvendig for å få lyd (alsamixer).

Untity var ustabilt, tregt (på core 2 duo, 2,66, på atom må det være grusomt), og hadde et generelt alpha preg. Jeg synes ideen er god, men dagens versjon er ikke bra.

Alt i alt synes jeg 10.10 virker litt "beta", og mangler nødvendig finpuss.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne testet Ubuntu 10.10 jeg, men det ville ikke innstalleres hos meg. Har en Lenovo Ideapad s10-3 som jeg har lagt inn Windows 7 Ultimate på via usb så jeg vet at det går. Jeg laster ned iso image fra ubuntu.com og prøver både unetbootin og det verktøyet de anbefaler på ubuntu.com til å lage en bootbar usb brikke. Men ingen av dem vil virke. Jeg har innstallert ubuntu fra minnebrikke mange ganger tidligere men denne gangen ser jeg brikken, presser "enter" for å velge å boote fra usb og nada. Lastet ned image flere ganger også. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...