Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo med harddisk?


Sharp

Anbefalte innlegg

Før fikk man CD-spillere med harddisk som lagret musikken for deg. Og Pioneer hadde en navigasjons-enhet med 30 GB Harddisk. Nå virker det som de er borte fra markedet.

 

Jeg syns det virker litt rart, nå som SDD er blitt så billig. Kunne gjerne tenkt meg ny navigasjonsenhet med 60 GB SSD som lagrer musikken min i lavkomprimert format.

 

Har produsentene rett og slett gitt opp, og satser heller på minnekort / USB / iPod-docking og slikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne spillerenhar innebygd 2GB harddisk og støtte for minnekort. Men det er kanskje ikke helt det du ser etter?

 

2 GB harddisk? Sorry ass, men vi lever ikke på 90-tallet lengre :p

 

Edit: Ser det kun er snakk om et minnekort. Når min gamle Pioneer bruker 10 GB av harddisken til kart, må da 2 GB på et minnekort inneholde færre detaljer?

Endret av Sharp
Lenke til kommentar

Det er jo ingen fordel å ha noe innebygd, det er mye enklere å legge opp en kabel til hanskerommet hvor man har en 2.5" ekstern harddisk.

 

Det gjør det mye enklere å legge til musikk og evt bytte harddisk hvis man har behov for større lagringsplass.

 

Og det er forresten ingen behov for SSD, men man kan selvsagt bruke det, man får da kjappere oppstart.

 

Jeg selv har brukt 3 forskjellige harddisker, en Plextor 250gb, WD essential 160gb og 320gb sammen med en Pioneer DEH P690UB. Alle harddiskene var 2.5" ekstern som fikk strøm via kun usb porten.

 

Min anbefaling er en WD Essential 160GB, grei pris, greit utseende, og de overlever fint vibrasjonen fra bilkjøring.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke er lett å finne slikt nå er at det er lite poeng i det når de aller fleste har media som kan kobles til fra før likevel, som f.eks ipod..

 

Tror nok beste løsningen for deg kanskje er en carputer..

 

Jeg har også Ipod-docking på spillern min, men det er MYE tregere enn å spille musikk direkte fra harddisken i bilen, og ikke samme mulighet til å søke opp artister og slikt.

 

Og trenger jo fremdeles et sted å lagre kart-dataen. En harddisk er vel fremdeles raskere enn et minnekort?

Lenke til kommentar

Det er jo ingen fordel å ha noe innebygd, det er mye enklere å legge opp en kabel til hanskerommet hvor man har en 2.5" ekstern harddisk.

 

Det gjør det mye enklere å legge til musikk og evt bytte harddisk hvis man har behov for større lagringsplass.

 

Jeg er ikke med på at det er enklere å lage et hull i baksiden av hanskerommet, og la en harddisk ligge der, enn å ha en 2-DIN-spiller med innebygget harddisk.

 

Bytta selv harddisken i min Pioneer fra 30 til 60 GB. Trenger bare løsne to skruer og så skyve den ut.

 

Og det er forresten ingen behov for SSD, men man kan selvsagt bruke det, man får da kjappere oppstart.

 

Jeg selv har brukt 3 forskjellige harddisker, en Plextor 250gb, WD essential 160gb og 320gb sammen med en Pioneer DEH P690UB. Alle harddiskene var 2.5" ekstern som fikk strøm via kun usb porten.

 

Min anbefaling er en WD Essential 160GB, grei pris, greit utseende, og de overlever fint vibrasjonen fra bilkjøring.

 

Kjappere oppstart er ganske viktig mener nå jeg da. Siden nyere GPS har innebygget Gyro kan man navigere før spillern har funnet satellitter, men det forutsetter jo at man venter med å kjøre til enheten har boota.

 

Søk i spillelister og adressesøk vil også gå raskere med SSD.

 

Og det viktigste kanskje, som du nevner selv, SSD tåler vibrasjoner mye bedre enn harddisker, også ekstrem kulde og varme som det kan bli i en bil.

Lenke til kommentar

Du lager ikke et hull, de aller fleste hanskerom er delt i fler enheter enn 1, selv om det ser ut som en tett boks. Sånn at man legger kabelen i mellom dekslene. Ser rent ut og 100% reverserbart.

 

Det er enklere fordi man kan koble ut en kabel og så kan man koble harddisken direkte til en pc og legge til / fjerne sanger. Mye enklere enn å skru ut skruer i cd spilleren, og så legge til en intern harddisk i en pc. Mye mindre jobb, og mye mindre mulighet for å ødelegge noe.

 

Vet ikke hva du har røket, men du kan ikke navigere via en GPS uten å ha kontakt med satellitter. For å kunne navigere så må navigasjonssystemet ditt vite hvor du befinner deg, og det kan det ikke vite uten å ha kontakt med satellitter.

 

En gyro er vel et gyroskop, som rett og slett forteller Navigasjonsenheten om hvordan bilen er plassert i et x, y, z koordinatsystem.

 

Angående oppstart, så mener jeg selvsagt kun musikk databasen. Kart o.l. blir jo lagret på en kart dvd inni spilleren. Og på min Pioneer spiller så tok det hele 25 sekunder før musikk begynte å spille av. Hvis man syns det er for mye så er det bare å bruke 3300kr for en 160gb ekstern SSD harddisk istedenfor 500kr for en 320gb WD Essential harddisk.

 

Angående vibrasjoner, så tåler så og si alle 2,5" eksterne harddisker vibrasjoner fra en bil helt fint, jeg kjenner til ingen som har hatt problemer med det. Og alle mine har overlevd nå i flere år.

Lenke til kommentar

Du lager ikke et hull, de aller fleste hanskerom er delt i fler enheter enn 1, selv om det ser ut som en tett boks. Sånn at man legger kabelen i mellom dekslene. Ser rent ut og 100% reverserbart.

 

Hmm, det er nå hvertfall ikke tilfellet med alle Volvoene jeg har hatt, hvor hanskerommet er en, solid boks. Men er jo såklart andre plasser å legge en harddisk, f.eks. rommet mellom forsetene.

 

Det er enklere fordi man kan koble ut en kabel og så kan man koble harddisken direkte til en pc og legge til / fjerne sanger. Mye enklere enn å skru ut skruer i cd spilleren, og så legge til en intern harddisk i en pc. Mye mindre jobb, og mye mindre mulighet for å ødelegge noe.

 

Er litt lettere ja, men jeg syns ikke det er så mye jobb å kopiere via CD-plater eller USB (det siste takler dessverre ikke min Pioneer da)

 

Vet ikke hva du har røket, men du kan ikke navigere via en GPS uten å ha kontakt med satellitter. For å kunne navigere så må navigasjonssystemet ditt vite hvor du befinner deg, og det kan det ikke vite uten å ha kontakt med satellitter.

 

Når jeg parkerer bilen og skrur av spillern, så husker den hvor jeg parkerte når jeg starter opp igjen neste dag.

 

En gyro er vel et gyroskop, som rett og slett forteller Navigasjonsenheten om hvordan bilen er plassert i et x, y, z koordinatsystem.

 

Og sammen med et akselerometer gjør den faktisk en ganske bra jobb med å fortelle meg hvor jeg er uten satellitter! Kan jo si at jeg også har koblet den til speedometeret, så den vet hvor fort jeg kjører.

 

Angående oppstart, så mener jeg selvsagt kun musikk databasen. Kart o.l. blir jo lagret på en kart dvd inni spilleren. Og på min Pioneer spiller så tok det hele 25 sekunder før musikk begynte å spille av. Hvis man syns det er for mye så er det bare å bruke 3300kr for en 160gb ekstern SSD harddisk istedenfor 500kr for en 320gb WD Essential harddisk.

 

25 sekunder høres mye ut ja. Og jeg er ikke interessert i å ha kartet på en DVD-plate. Hvor ligger OS-et på din spiller da?

 

Angående vibrasjoner, så tåler så og si alle 2,5" eksterne harddisker vibrasjoner fra en bil helt fint, jeg kjenner til ingen som har hatt problemer med det. Og alle mine har overlevd nå i flere år.

 

Det er vel forsåvidt sant, selv om det kun er noen få harddisker fra Toshiba som er "sertifisert" til bruk i bil. Det største problemet er kanskje hvis bilen har stått ute i -30 grader over natta. En vanlig harddisk liker vel ikke det så godt?

Lenke til kommentar

Du lager ikke et hull, de aller fleste hanskerom er delt i fler enheter enn 1, selv om det ser ut som en tett boks. Sånn at man legger kabelen i mellom dekslene. Ser rent ut og 100% reverserbart.

 

Selvsagt, midtkonsollen, lomma i døra, andre oppbeveringsteder går jo selvsagt an å bruke. Har selv brukt midtkonsollen i min bil.

 

Er litt lettere ja, men jeg syns ikke det er så mye jobb å kopiere via CD-plater eller USB (det siste takler dessverre ikke min Pioneer da)

 

Litt? Koble ut en kabel og tilkoble en annen istedenfor å skru ut 2-8 skruer, rote inni datamaskinen og så må man som regel slå av og på pc'en.

 

Når jeg parkerer bilen og skrur av spillern, så husker den hvor jeg parkerte når jeg starter opp igjen neste dag.

 

Og sammen med et akselerometer gjør den faktisk en ganske bra jobb med å fortelle meg hvor jeg er uten satellitter! Kan jo si at jeg også har koblet den til speedometeret, så den vet hvor fort jeg kjører.

 

Ja selvsagt, men den må ha kontakt med en satellitt for å vite nøyaktig hvor den er. Grunnen til det er at et akselerometer gir ikke 100% nøyaktig informasjon, og det er fordi den vil gi ulik verdi når du akselerer enn om du holder samma fart. Dermed så vil den forflytte deg lengre hvis du akselerer fra 0-100km/t på 500m enn om du holdt 50km/t på samme strekning. Og hva skjer hvis du slår av bilen når du er på f.eks. på båt fra Norge til Danmark? e.l.

 

25 sekunder høres mye ut ja. Og jeg er ikke interessert i å ha kartet på en DVD-plate. Hvor ligger OS-et på din spiller da?

 

Kan være mindre og, har du 120GB harddisk, så tar det mye mindre tid, 10-15 sekunder mener jeg å huske. Er det for mye igjen, så anbefaler jeg heller en 128gb minnepenn. Det er en form for SSD, og det skal være like kjapt som en SSD disk.

 

Har ikke Navi spiller, har ikke behov for det. Men regner med at de fleste Navi spillere har OS installert på en liten chip, ikke en harddisk.

 

Det er vel forsåvidt sant, selv om det kun er noen få harddisker fra Toshiba som er "sertifisert" til bruk i bil. Det største problemet er kanskje hvis bilen har stått ute i -30 grader over natta. En vanlig harddisk liker vel ikke det så godt?

 

Nei det gjør den ikke. ;) Men den blir ikke ødelagt av det. Oppstartet tar bare lengre tid. Derfor det er lurt å ha den tilkoblet slik jeg anbefalte, fordi da er det lett å ta den med i jakka når du går inn for dagen. Dette gjør jeg hver gang jeg bruker bilen om vinteren. Går du for SSD så spiller det ingen trille, men det regner jeg med du vet. Tror faktisk oppstartet tar mindre tid hvis det er kaldt enn varmt med en SSD disk.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke er lett å finne slikt nå er at det er lite poeng i det når de aller fleste har media som kan kobles til fra før likevel, som f.eks ipod..

 

Tror nok beste løsningen for deg kanskje er en carputer..

 

Jeg har også Ipod-docking på spillern min, men det er MYE tregere enn å spille musikk direkte fra harddisken i bilen, og ikke samme mulighet til å søke opp artister og slikt.

 

Og trenger jo fremdeles et sted å lagre kart-dataen. En harddisk er vel fremdeles raskere enn et minnekort?

Hvor rask den er med ipod og om du har bra søkemuligheter er avhengig av hvilken spiller du har, aldri vært noe tregt med min og har søking osv (men så er den også lagd for slikt.

 

Hardisker er vanligvis mye tregere enn ipod for å si det sånn.

 

Kart er vanligvis lagret i selve spilleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...