eilivk Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Delte oppfatningar om Nex (og mft) tydelegvis. Vil jo tru at når Nex har slikt salg vil variasjonen i objektiv verta større. Om det kan koma små som er betre enn eksisterande er ei anna sak. Mange påstår at forskjellen mellom systema ikkje er så stor som forskjellen på sensor skulle tilsei. Kjem vel an på objektiv, brukar og bruk. Har G3 + kun 14-42, går an å skifta system. Også til Super-Canon eller Fuji. Finst det elles ei "liste" over ikkje-Nex objektiv som kan brukast på Nex uten adapter? Og har alle stabilisering? Til folk med kompakt som vurderer systemkamera. Med litt innsikt vil sistnevnte knusa det meste av kompakt på skarpheit, fargar....ser berre SÅ mykje betre ut. G3+"dårlegaste" objektiv mot SX20 var avslørande. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Delte oppfatningar om Nex (og mft) tydelegvis. Vil jo tru at når Nex har slikt salg vil variasjonen i objektiv verta større. Om det kan koma små som er betre enn eksisterande er ei anna sak. Mange påstår at forskjellen mellom systema ikkje er så stor som forskjellen på sensor skulle tilsei. Kjem vel an på objektiv, brukar og bruk. Forskjellene er mye mindre en mange liker når det gjelder bildekvalitet. Det er på objektivutvalg og ergonomi hovr forskjellene er størst. NEX har en stor fordel - det er laget av Sony, et merke veldig mange kjenner til. Har G3 + kun 14-42, går an å skifta system. Også til Super-Canon eller Fuji. Går an å kjøpe mer optikk også Men skal du bytte, så gjør det før objektivsamlingen er stor. Finst det elles ei "liste" over ikkje-Nex objektiv som kan brukast på Nex uten adapter? Og har alle stabilisering? Du kan alltids sjekke =725%2840315%29"]prisguiden. Til folk med kompakt som vurderer systemkamera. Med litt innsikt vil sistnevnte knusa det meste av kompakt på skarpheit, fargar....ser berre SÅ mykje betre ut. G3+"dårlegaste" objektiv mot SX20 var avslørande. Godt poeng. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Dårlig optisk om de er ukorrigert, noe de er på Nex. På m43-kamera blir dette korrigert og er et mindre problem. Panasonic legger så vidt jeg vet bare inn korreksjoner for objektiver fra eget merke. Det samme gjelder vist Olympus. Likevel yter Panasonic 20mm f/1,7 ganske bra på Olympys kameraer. Endret 27. januar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Panasonic legger så vidt jeg vet bare inn korreksjoner for objektiver fra eget merke. Det samme gjelder vist Olympus. Likevel yter Panasonic 20mm f/1,7 bra på Olympys kameraer. Det stemmer ikke helt. Olympus husene korrigerer for fortegning men ikke CA, hvis jeg husker riktig. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Driver å ser etter et undervannshus til min NEX-5n, og fant en tråd på dpreview-forumet om et rimelig ett: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1042&message=39998765 Link til versjonen for 18-55mm (som jeg har): http://www.linkdelight.com/C5P-40M-Underwater-Camera-Case-f-Sony-NEX-5-16mm-F2.8-Lens-Camera.html?keyword=40M+Underwater+Camera+Case+for+Sony+NEX-5 Er usikker på om jeg tørr å ha kameraet i et såpass "no-name" undervannshus, men prisen var meget fin. Noen andre som har erfaringer med undervannshus? Endret 31. januar 2012 av hardkjerne Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Alle andre alternativer til Nex 5N koster vel fra 10,000 og oppover, så du har ikke så mange valg. Hva slags undervannsbruk tenker du på? Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Alle andre alternativer til Nex 5N koster vel fra 10,000 og oppover, så du har ikke så mange valg. Hva slags undervannsbruk tenker du på? Regner egentlig med det bare ville blitt brukt til snorkling og kanskje filming i basseng (babysvømming). Lønner seg sikkert å heller kjøpe et rimelig kompaktkamera som takler mine krav. Har feks vurdert et GoPro Hero2-kamera for å kunne filme under vann. Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 De dyrere variantene er ment for dykking og for folk som tar undervannsfotografering mer enn gjennomsnittlig seriøst. Jeg ville vurdert et kompakt som går ned til 10m i stedet (3m holder sikkert for deg). Disse koster ikke all verden og er langt lettere i bruk enn et undervannshus (som krever vedlikehold, smøring av O-ring etc). Lenke til kommentar
telealf Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Kompakte swiss arca feste plater og L for NEX 5 / 5n: jtec Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 For dere som vil ha kompakte MF fastobjektiver på det slanke kamerahuset så kom det i går en ny mulighet: Pentax sin nye ultratynne 40mm f/2,8 på Sony NEX via adapter. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Hei, Noen NEX kjennere som kan hjelpe meg : - Kan man bruke samme skjermbeskytter på NEX-5N som NEX-5? Dvs er det samme fysiske mål på skjerm? - Kan man bruke flash adapter for NEX 7 på NEX 5N: Hot flash shoe adapter. Dvs er det samme fysiske mål på blits/ustyrs port tilkobling på NEX-7 som NEX-5N Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Hei, Noen NEX kjennere som kan hjelpe meg : - Kan man bruke samme skjermbeskytter på NEX-5N som NEX-5? Dvs er det samme fysiske mål på skjerm? - Kan man bruke flash adapter for NEX 7 på NEX 5N: Hot flash shoe adapter. Dvs er det samme fysiske mål på blits/ustyrs port tilkobling på NEX-7 som NEX-5N Kan ikke se hvordan den blitsskoadapteren skal fungere på en nex-5n. Tror nex-7 har en annen blitssko som er lik den som er på Sony alpha-husene. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Hei, Noen NEX kjennere som kan hjelpe meg : - Kan man bruke samme skjermbeskytter på NEX-5N som NEX-5? Dvs er det samme fysiske mål på skjerm? - Kan man bruke flash adapter for NEX 7 på NEX 5N: Hot flash shoe adapter. Dvs er det samme fysiske mål på blits/ustyrs port tilkobling på NEX-7 som NEX-5N Kan ikke se hvordan den blitsskoadapteren skal fungere på en nex-5n. Tror nex-7 har en annen blitssko som er lik den som er på Sony alpha-husene. Riktig, Nex har den samme blitsskoen som Alpha modellene, mens Nex 5 har skrublitsen. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Noen som forresten har peiling på hvor en kan få tak i en blits til Nex-5n (Sony HVL F7S)? SEr ut til å ha mistet min... Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 For dere som vil ha kompakte MF fastobjektiver på det slanke kamerahuset så kom det i går en ny mulighet: Pentax sin nye ultratynne 40mm f/2,8 på Sony NEX via adapter. Kan vel ikke stille aperture? Jeg bruker uansett denne: http://www.eoshd.com/content/4323/nex-lenses-too-big-no-fast-pancakes-meet-the-olympus-pen-f-38mm-f1-8 Passe liten, god ytelse, og liker karakteren på bokehen (det er en smakssak, et moderne objektiv vil antekelggvis ha en langt "renere" bokeh om man foretrekker det). Litt raskere enn Pentax også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Det stemmer at man ikke kan stille blender på det, med mindre det finnes en adapter med mekanikk for å skyve blenderspaken. Kan godt skjønne at du foretrekker 38-millimeteren fremfor dette. Jeg ville bare nevne at det hadde dukket opp en ny valgmulighet. (Jeg har en eldre utgave av 40-millimeteren med både blenderring og fokusring) Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Problemet med mange speilreflesobjektiver er at registeravstanden ofte er en del lengre enn Nex. For K-fatning er litt over 2.5 cm lengre, noe som må bygge inn i adapteren. Dermed er ikke totalpakken like kompakt lengre: Pentax 43mm (som jeg har eid på et tidspunkt, men da med Pentax-hus), blir f.eks. 5cm lang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Ja, adapteren bygger en del, men i mangel av pannekakeobjektiver designet for E-fatningen så kan man jo se på muligheten likevel. Det nye Pentax 40mm-objektivet bygger bare 9,2mm utenfor K-fatningen. Differansen i registeravstand betyr at adapteren må være 27,46mm. Dvs. totalt 36,66 mm. Det er ikke så verst til å være 40mm på Sony NEX. De nærmeste objektivene fra Sony er: Sony E 30mm f/3,5 macro med 55,5 mm lengde og Sony E 50mm f/1,8 med 62mm lengde Men det er jo klart at manuell fokus og ingen blenderstyring er gigantiske ulemper som nærmest diskvalifiserer Pentax-objektivet. Men det viser i hvert fall at det er teknisk mulig å konstruere en 40mm til NEX betydelig tynnere enn Sonys 30 og 50mm er. Endret 4. februar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Helt sammenlignbare er vel ikke disse objektivene. Men jeg er helt enig i at det er mulig å produsere mindre objektiver for Nex, og jeg ville ikke blitt overrasket om flere mindre objektiver kommer. Men det vil alltid være et forhold mellom størrelse, lysstyrke, brennvidde, kostnad, samt andre funksjoner (makro, stabilisering, fokusmotor i huset etc). Pentax sitt 35mm makroobjektiv er f.eks. 45mm langt (legger man til 25mm er det betydelig lengre enn Sonys makro). Kunne 50mm vært laget mindre? Sikkert, men da antakeligvis uten stabilisering, muligens tregere, digital korrigering etc. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Ja, når det finnes 35/3,5mm for fullfomat som veier 75gram, og stikker 4mm ut sammenslått så er det merkelig at det ikke lages mer kompakt for APS-C. Faktisk vil vel en slik Perar + M adapter bli det mest kompakte man kan sette på en NEX ? Perar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå