Trondster Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (Dyp) Rosenrød 125mm, ISO 800, f/2.5, 1/250s Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Etter å ha brukt min NEX-5 en liten stund, så har jeg oppdaget et relativt stort problem. Det krever uforholdsmessig mye lys for å kunne fokusere. Selv med 16mm på f2.8 i et rom med lunt lampelys så får jeg svært ofte kun opp den store, grønne firkanten. Noe som gjør at selve motivet sjeldent er i fokus. Selv mitt flere år gamle Casio kompakt klarer seg bedre enn det. Noen flere med samme erfaring? Endret 13. november 2011 av Tommelom Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Nå er ikke f/2.8 i lunt lampelys på noen måte i kategorien "godt lys", da. Hva foreslår kameraet? 1/50s @ ISO 3200? Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Her inne hos meg nå så prøver jeg å ta bilde av hva som helst og jeg har spotter som lyser opp veggene. Prøver jeg å ta bilde av noe (inklusiv veggen), får jeg bare stor firkant. Selv med iso 12800 og 1/400. Den vil bare ikke låse AF. Jeg må nesten gå klin inntil ting som er veldig godt opplyst for at senterfokus skal låse. Er det noe elementært jeg har gått glipp av? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Ja - "det er mørkt". For at den skal kunne finne autofokus skal den ha noe kontrastfylt å finne autofokus på. En flat, ensfarget vegg er noe av det vanskeligste å autofokusere på. Prøv med noe med kontraster når du prøver å få riktig fokus i så dårlig lys. En bilderamme på veggen - et svart/hvitt mønster. Noe. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Jeg fokuserer ikke på en flat vegg. Jeg prøver å fokusere alt mulig. Inklusive fotorammer og andre kontrasfylte ting. Jeg prøvde meg igjen med kompaktkameraet og det oppfører seg faktisk likedan. Ser ut til at kontrastfokus rett og slett er skikkelig skralle greier. Er jo vant til speilrefleks. Ser ut til at det eneste safe er MF så lenge det ikke er flombelysning. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Jeg prøvde meg igjen med kompaktkameraet og det oppfører seg faktisk likedan. Ser ut til at kontrastfokus rett og slett er skikkelig skralle greier. Er jo vant til speilrefleks. Ser ut til at det eneste safe er MF så lenge det ikke er flombelysning. Hvilket speilrefleks har du? Det er mange speilreflekser som sliter under såpass mørke forhold. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Jeg hadde en 7D. Og den fokuserte ved langt verre lysforhold. Jeg har testet litt mer og tatt bilder selv med stor fokuslåsramme. Motivene blir faktisk i fokus, men er tydligvis ikke helt til å stole på da jeg har fått mange diffuse bilder på samme måte. Kan noen forklare meg åssen denne store/lille fokusrammefunksjonen virker? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Tror den går over i "multi"-modus når det er for dårlig lys, og så bruker de sonene den treffer på, men uten å fortelle deg hvilke. Ah - jo - når det er for mørkt, så skrur autofokus-hjelpelyset seg på, og viser med en stiplete ramme at den har funnet fokus. Se side 87 i guiden: http://www.docs.sony.com/release/NEX_series_Handbook.pdf Endret 13. november 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Se der ja. Skal prøve å ta litt bilder uten hjelpelyset. Ironisk nok så det ut til å funke bedre uten. Time vil sjåw. Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Har nå brukt sony nex 5n noen dager. Er veldig fornøyd.Bildekvaliteten er veldig bra, støyegenskapene er helt fantastiske.har sammenlignet litt med mitt D300, nå kan jeg bruke ISo-12800 mot 3200 med samme resultat som d300!imponerende. Synes også det dynamiske omfanget og detaljer er veldig bra.trenger ikke like mye oppskarping som mitt D300(svakere AA filter?) Liker også godt panorama funksjonen og videofilene er veldig fine og detaljrike. Er fornøyd med ergonomien.Hadde på forhånd trodd at kameraet ville føles litt ubalansert med tanke på størrelsen på 18-55 i forhold til kamera huset, men synes balansen var bra.Menyene ganske oversiktlige og fin med brukertilpassede knapper, som jeg bruker til hvitbalanse og ISO. Synes kit objektivet 18-55 OSS er et bra objektiv.Mangler kansje litt kantskarphet med godt fornøyd. Har just kjøpt Nikon AIS 50/1,8"short nose" og Nikon series E 28/2,8 som begge er meget kompakte, med sine 150 gram + adapter. Har også et Nikon seies E 100/2,8 under veis, dette bygger bare 5cm fra fatningen og veier litt over 200 gram. betalte kun ca 1400kr for disse som sammen med kitobjektivet vil dekke det meste av fotograferingen min.Tilsammen veier mitt nye utstyr, nx 5n innkludert ca 1kg. Mitt D300 veier nesten det alene!trenger jeg makro har jeg en selvlaget 52mm reverseringsring(limt sammen en nikon fatning fra et ødelaget objektiv og en 52mm filter som jeg har tatt ut glasset på), som passer alle 3 manuelfokus objektivene mine:) Men interessen for fuglefoto hindrer meg fra å selge D300.Til det har jeg Sigma 100-300/4 og sigma 150/2,8 macro. Disse veier 1,3 og 0,9 kg og er litt store og tunge for nex og bruk av skjermsøker. Gleder meg til jeg får nex til nikon adapteren nå 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Nå er NEX 7 testet hos DxOmark og resultatene er helt i toppklasse for APS-C. 1 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) NEX-7 er overraskende mye større enn NEX-5n; http://camerasize.com/compare/#34,33 Her er en video som viser en modifiseing av et 28mm f/2.8 Russisk objektiv for NEX. Web link: http://www.mikekobal.com/blog/?p=2363 http://youtu.be/THKrhe5vz_Q Endret 10. desember 2011 av arthon Lenke til kommentar
arthon Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Nå er dpReview's Sony NEX-7 In-Depth Review postet. Ser nesten ut som faktisk NEX-5n har hakket bedre bildekvalitet, spesielt når det kommer til støyegenskaper. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Jeg ser ikke noe særlig forskjell når det kommer til støyegenskaper når man kompenserer for ulikt antall piksler. Som det står på side 22: These 100% crops show the A77 to be clearly noisier than either of the other two cameras, but between the NEX-7 and NEX-5N there's really not a lot to choose. The NEX-5N looks less noisy when viewed at 100%, but upsample it to match the NEX-7 and the visual difference all but disappears. The same story continues in the highlight and shadow regions of the frame, shown below - the 5N tends to look better at 100%, but little different when the images are compared at the same size. Noe som er godt i tråd med målingene vi har sett fra Dxomark tidligere (de skalerer også bildene til samme størrelse før de gjør støymålinger). Jeg er egentlig ganske imponert over hvor fraværende de negative effektene av pikseløkningen er. Endret 14. desember 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 NEX-7 ser flott ut - det er sånn jeg ser det bare to problemer med den: 1) Den sensoren har mikrolinser/filter så den ikke fungerer fullt så godt med all mulig slags underlig optikk via adapter - man kan få fargestikk og annet. NEX-5n later til å være bedre her. 2) Prisen. :-P Pokker - til bruk for gammel, symmetrisk optikk via adapter, så ser beste NEXen ut til å være NEX-5n med elektronisk søker. Og det er (bortimot) like dyrt som NEX-7. Når det, bortsett fra akkurat den spesielle egenskapen med sensoren, egentlig er NEX-7 man vil ha. Grrrmh. Og så var det prisen, da. Igjen. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Her er sammenligning av Leica M9 og NEX-7 med Leica optikk. Det ser ut til at Leica glass funker utmerket, og at NEX-7 leverer litt mer skarphet (høyere oppløsning) enn M9 http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_nex_7_rolling_review.shtml#legacy Når det gjelder bruk av "underlig optikk" så er det først og fremst fargebrytningsfeil på grunn av at bakre linseelement kommer nær sensor, og dette gjelder en del gammel rammesøker objektiver og til dels nyere vidvinkler (både Leitz, CV og Leica). Dette problemet har man også på Leica M9, og sansynligvis på NEX-7. Men dette er ganske greit å fikse med Cornefix SW. Så konklusjonen er kanskje at NEX-7 bør fungere utmerket med mye forskjellig glass. Lenke til kommentar
Olykainen Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 TeleAlf , finnes det adaptere Leica til Canon eller Nikon ?. Jeg tenker da fullformat Leica , vs Canon /Nikon ?. Eller blir det da 7 man må gå for Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Du kan ikke sette Leica på hverken Nikon eller Canon - registeravstanden for Leica er alt for kort. NEX-7 eller NEX-5n ser ut til å være beste alternativene for Leica-optikk. Fordelen med NEX-7 er økt oppløsning - fordelen med NEX-5n er at du ikke får så mye fargestikk for diverse symmetriske objektiver - mye Leica-optikk havner i den kategorien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå