Trondster Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Nikon G-optikk kan man styre blender på - trinnløst fra full åpning til nedblendet - man kan bare ikke se hva blendertallet er. Nikon-optikk med blenderring har ingen problemer. Lenke til kommentar
eks Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Og A77 har ikke problemer med at vid Leica-optikk gir fargestikk - Leica-optikk passer ikke på Alpha-fatning - det er til NEX du kan få adapter. Du kan da vel fint bruke Leica optikk på Alpha-fatning. Riktig nok ikke Leica-M, men Leica R derimot... Endret 3. november 2011 av eks Lenke til kommentar
polljen Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Dermed må man "drasse" på speilrefleksen uansett? Tor Neida, adapteret er kun et kuriosa (for undertegnede iallefall) som var billigt på ebay og bare måtte testes, men jeg skal uansett klare å leve med en blender hvis jeg bruker noen av mine Canon-objektiv. Tor, jeg vet at du er skeptisk til denne "nyvinningen", og jeg har hatt (og har fremdeles) noen usikre tanker om dette kontra min 7D. Samtidig så opplever jeg at jeg nå kommer til å ta mer bilder p.g.a. at jeg oftere kommer til å ha ett kamera i lommen når jeg er ute og farter. Til tross for ett "relativt" stort objektiv, så er NEX'en mer lommevennlig enn jeg fryktet, og er ikke så klumpete i lommen som jeg trodde. Et vanlig kompakt kunne selvsagt være enda mer lommevennlig, men jeg har fått mer troen på hybrid nå og tror at jeg vil mer fornøyd med dette enn med et kompaktkamera. MEN for meg så vil DSLR være førstevalget ved "planlagt" fotografering, men jeg har rett og slett blitt lei av å dra med en (tung) fotoveske når det kanskje er en ørliten sjanse for at jeg kommer til å ta noen bilder. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Dermed må man "drasse" på speilrefleksen uansett? Tor Tor, jeg vet at du er skeptisk til denne "nyvinningen" Vel, jeg sliter litt med å se den/de store gevinstene mange blir begeistret over. Jeg synes stadig det dukker opp "men" og "dessverre" i paranteser. F.eks hva skal man med en haug bps når (skryte)tallet er betinget av at fokus er låst på første bilde? Søkerne klarer heller ikke holde følge med speeden. For meg blir det da en gimmic. Og dette med å ikke kunne sette blender med div 3.partsobjektiver er og et minus, ihvertfall ikke et pluss etter min mening. Reelt sett, hva sitter man i praksis igjen med? 1. Ikke tar de bedre bilder enn tradisjonelle speilrefleks. 2. Ikke er de særlig billige heller, snarer tvert om. 3. Batterikapasiteten er som regel noe man ikke snakker høyt om. osv osv.. Ja - husene er mindre (uten at det alltid er et pluss), men de fleste har ikke innebygget søker som så gjør de større igjen. Og hittil kan ikke deres søkere matche tradisjonelle optiske søkere på alle områder. Mange snakker varmt om at man kan liksom få så mye info i søkeren, og at det er himmelnivå. Til info får man mer enn nok informasjon i søkerbildet i et tradisjonelt speilrefleks og. Og hvor mye info har man egentlig bruk for? For Sonys del er de på etterslep med optikken, og jeg tviler på om de noen gang i overkommelig fremtid blir ajour. Og de sliter med størrelsen, noe som antagelig bunner ut i sensorstørrelsen - dermed viser det seg at man kan ikke få i pose og sekk allikevel, hvis noen trodde det. Mulig det er meg som ikke ser helt the big greie her, men så er jeg heller ikke en del av iphonegenerasjonen og hater å ta bilder via skjermen. De produsentene som har virkelig satset på speilløse er de som tidligere var forholdsvis små på digitale speilrefleks, antagelig har de mer eller mindre skippet den biten. Jada, Nikon har kommet med en sak som og er i samme gruppe, dvs hverken fugl eller fisk - men helhjertet satsing på speilløse kan neppe noen kalle deres forsøk. Forstå meg rett: Jeg ønsker og et lite kamera som går i lomma og gir meg samme kvalitet som speilrefleks med gode objektiver, men jeg ønsker ikke noe med så mange "men" og "dessverre" som jeg føler dagens speilløse er befengte med. Tor Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Nå er de jo så billige at du kan kjøpe deg en for egne erfaringer NEX-5 er til 2795 i helgen http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/NEX516MMF28/sony-alpha-nex-5-m-16mm-objektiv Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Kveldens forsøk med adapter og Minolta 50/2, ISO 1600. Ikke sikker på blender, men ganske så åpen iallfall. Synes fortsatt det går veldig bra å fokusere manuelt ved hjelp av fokus assistent og peaking som ekstrahjelp. Synes det ser ut som Minoltaen passer godt på Nexen, gir også en helt annen kvalitetsfølelse enn kitzoomen. Endret 6. november 2011 av Jan R. Halvorsen Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Kveldens forsøk med adapter og Minolta 50/2, ISO 1600. Ikke sikker på blender, men ganske så åpen iallfall. Synes fortsatt det går veldig bra å fokusere manuelt ved hjelp av fokus assistent og peaking som ekstrahjelp. Synes det ser ut som Minoltaen passer godt på Nexen, gir også en helt annen kvalitetsfølelse enn kitzoomen. hei alle nex brukere. Har i dag en nikon d300 med objektivene sigma 150/2.8 macro, sigma 100-300/4 til fugler og en.meget kompakt nikon ais 50/1.8 "short nose" samt en canon g12 lurer på om jeg skal invistere i et nex 5n med 18-55.ser at det ikke er så mange objektiver til nex enda så vil bruke en nikon til nex adapter og bruke min kompakte 50mm til det.trenger også et manuelt objektiv rundt 24-35 mm og lurer på om dere har noen tips?canon fd optikk, nikon f eller andre?helst så kompakt som mulig og ikke dyrt.har det noe å si hvilken adapter man velger? tenker å kjøpe fra ebay. vil beholde nikon d300 siden jeg har stor fuglefotointeresse og det er ikke så praktisk med nex.men kommer nok til å prøve 5n med sigma 100-300 og hvordan tror dere videkvaliteten blir, også i kombinasjon med manuelle objektiver? og sist, kan jeg bruke blenderprioritet med slike gamle nikon eller canon objektiver eller må jeg stille inn både blender og lukker manuelt. håper dere kan svare på noen av mine spørsmål;-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Via adapter skal du stille blender på objektivet (eller adapteret) selv. Velger du blenderprioritet på kameraet, så vil kameraet kunne velge lukkertid (og ISO på auto-ISO) for deg, når du selv har valgt blender på objektivet. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) hei alle nex brukere. Har i dag en nikon d300 med objektivene sigma 150/2.8 macro, sigma 100-300/4 til fugler og en.meget kompakt nikon ais 50/1.8 "short nose" samt en canon g12 lurer på om jeg skal invistere i et nex 5n med 18-55.ser at det ikke er så mange objektiver til nex enda så vil bruke en nikon til nex adapter og bruke min kompakte 50mm til det.trenger også et manuelt objektiv rundt 24-35 mm og lurer på om dere har noen tips?canon fd optikk, nikon f eller andre?helst så kompakt som mulig og ikke dyrt.har det noe å si hvilken adapter man velger? tenker å kjøpe fra ebay. vil beholde nikon d300 siden jeg har stor fuglefotointeresse og det er ikke så praktisk med nex.men kommer nok til å prøve 5n med sigma 100-300 og hvordan tror dere videkvaliteten blir, også i kombinasjon med manuelle objektiver? og sist, kan jeg bruke blenderprioritet med slike gamle nikon eller canon objektiver eller må jeg stille inn både blender og lukker manuelt. håper dere kan svare på noen av mine spørsmål;-) Hei Jeg kjøpte et NEX-5N for en måned siden, jeg har ikke vært helt fornøyd, men det kan være at jeg har blitt for bortskjemt med optisk søker på DSLR. Jeg driver selv også med en del fuglefoto på amatør nivå. Jeg har en Canon EF 400mm F5.6 som jeg bruker på en 60D. Det som skuffet meg med Nex-5n er at det ikke er noe crop modus i videodelen. Canon 60D har 7x crop 480*360 og 600D har 3x crop i 1920*1080. Slik at for filmopptak må man ha mye mer tele. Noe som er dyrt. Så vidt jeg vet har Nikon D300 samme crop factor som Sony Nex 1.5x i forhold til fullformat. Siden Nex-5n har flere megapiksler enn D300 skal du kunne beskjære bildet mer og dermed få mer tele. Autofokusen i video modus fungerer faktisk ganske bra på en kanin. Men for fugler som flyr tror jeg den vil slite litt. Hadde kameraet derimot hatt crop i film modus ville jeg beholdt det. Endret 8. november 2011 av Pc Lynet Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Via adapter skal du stille blender på objektivet (eller adapteret) selv. Velger du blenderprioritet på kameraet, så vil kameraet kunne velge lukkertid (og ISO på auto-ISO) for deg, når du selv har valgt blender på objektivet. vill denne virke med nikon AF objektiver med blender ring. ser den er merket "nikon ai" kompitabel. betyr det at jeg ikke kan settr på nikon af objekiver og bare ai/ais? Endret 8. november 2011 av jonash92 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Selv om jeg bare har hatt Sony Nex-5n i ett par uker så har jeg vel bestemt meg for å forlate hybridverden, i alle fall midlertidig. Jeg vil først presisere at bildene som Nex'en produserer ikke er årsaken til at oppholdet i "hybrid-verden" ble noe kort. Jeg er fornøyd med det den leverer bildemessig, men problemet ligger mer ved kompabiliteten mellom fotoapparet og gubben bak kameraet (mer om det senere). Det korte oppholdet har likevel gitt meg en del svar både om hybridverden og hvor jeg vil gå videre. Jeg er ikke i tvil om at hybridkameraene har en "lysende" fremtid, og at det finnes nok av de som med fordel kan velge dette systemet. Jeg er heller ikke i tvil om at for meg så vil DSLR i lang tid være det foretrukne systemet, men samtidig så har jeg erfart at jeg må ha ett lommevennlig kamera som mitt 2. valg. Når jeg en gang kommer tilbake til hybridverden så har jeg noen få absolutte krav til det jeg vil velge å kjøpe. Det finnes allerede i dag kamera som støtter mine krav, men jeg er pr. idag ikke villig til å betale prisen. Mine krav er enkle: innebygd søker, innebygd blits og mest mulig lommevennlig. NEX-7 støtter dette, men Nex-5n (og Nex-7) er kanskje i største laget selv om det går å ta de i en jakkelomme. Nex-5n er levert med en ekstern blits og det kan kjøpes ekstern elektronisk søker. Men min korte erfaring tilsier at jeg ikke ønsker å dra med meg løse "dippedutter" sammen med kameraet i lommen. SÅ til kompabiliteten mellom kamera og fotograf. Mitt problem kan virke tåpelig, det innrømmer jeg, men det er likevel reelt. Hvis jeg bruker ett kompaktkamera så går det greit å "zoome" med kameraet samtidig som jeg bruker skjerm som søker, men med den hybride typer så er jeg (og sikker bare jeg) hjelpesløs. Det å holde kameraet "ute i luften" samtidig som jeg skal vri på objektivets zoom-ring fungerer dårlig for en hjelpesløs middelaldrende mann som meg. Fingrene vil bare ikke lyde det de får beskjed om, dessverre. Så nå er NEX'en nærmest solgt videre, og jeg må finne et alternativ. Alternativet blir nok et brukbart kompaktkamera. Valget stod vel mellom Panasonic Lumix DMC-LX5 og Canon Powershot S95. Men jeg ser nå at Canon Powershot S100 er rett rundt hjørnet så det blir mest sannsynlig dette jeg lander på som mitt lommevenlige alternativ. Eller er det ett kamera som jeg har glemt????? (lommevennlig, selvsagt) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Eller er det ett kamera som jeg har glemt????? (lommevennlig, selvsagt) Fuji X10 blir kanskje ikke lommevennlig nok? Litt større sensor hjelper jo alltids. Alternativt Olympus XZ-1. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Jan R. Halvorsen: Hvor kjøpte du adapterne? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Takk Tomsi. Fuji X10 var ett godt tips ut fra det jeg kan lese, om størrelsen er et problem får jeg vurdere. Jeg liker spesielt at det finnes en optisk søker (selv om den ikke "går" gjennom linsa). Noen vil kanskje synes at jeg henger meg litt for mye opp i begrepet "lommevennlig", men jeg føler at jeg har gått glipp av for mange gode motiv i situasjoner der det ikke har vært naturlig å dra med seg fotoveska. Så håpet mitt (realistisk eller ikke) er at det skal være like vanlig for meg å legge et "lite" kamera i lommen som det er å ta med seg mobil og lommebok. Og hvis noen skulle tenke på mobilkamera som et alternativ, så er det for meg ett kuriosa og ikke et seriøst fotoredskap. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Det å ikke dra med seg fotoveska er jeg forsåvidt enig i. Men jeg har ihverfall, som oftest, en annen liten veske med meg. Så det er alltids plass til et duganes kamera. For meg er nedre kvalitetsgrense Panasonic GF1 + 20mm f/1.7. Hvis Sony hadde kommet med en 35-35mm f/2 i samme størrelse som 16mm-en deres, så er de et klart alternativ. Saærlig med den nye 16MPx sensoren deres. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Kanskje litt i overkant uspennende motiv (dårlig fanget ansiktsuttrykk), men artig som eksempel på hva man kan få med en NEX-5 og godt glass - her håndholdt 125mm på full blender via adapter til EOS-fatning.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Kanskje litt i overkant uspennende motiv (dårlig fanget ansiktsuttrykk), men artig som eksempel på hva man kan få med en NEX-5 og godt glass - her håndholdt 125mm på full blender via adapter til EOS-fatning.. Glimreende reslutater; men er det så veldig kompakt og hendig? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Glimreende reslutater; men er det så veldig kompakt og hendig? Akkurat denne kombinasjonen er ikke akkurat kompakt og hendig, men den går i jakkelomma. Hadde vært glimrende med noen enda litt mindre objektiver - objektivparken min utmerker seg ikke akkurat ved å være liten og lett.. Men - med denne kommer objektivet heretter til å være med på hver tur i zoo. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Men - med denne kommer objektivet heretter til å være med på hver tur i zoo. Whatever works for you, som de sier over dammen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 SLRGear har testet Carl Zeiss Sonnar T* 1.8/24 - som forventet ser det ut til å være et knakende godt objektiv. Så var det bare det med prisen, da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå