Gå til innhold

Sony NEX- Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg hatt Nex 5n siden fredag, og har vel tatt nok bilder til å komme med noen førsteinntrykk - og noen bilde-eksempler om noen er interessert.

 

Veldig lite og derav lett hus, uten at akkurat det vel overrasker noen. Jeg kjøpte med 18-55 kit-objektivet, det virker godt skrudd sammen, men jeg tror nok ikke det yter huset rettferdighet. Uten å ha noe som helst testoppsett har jeg sammenlignet bilder tatt med Nex med tilsvarende tatt med D300s/Tamron 17-50/2.8 - samme brennvidde, blender og lukkertid - og jeg synes nok skarphet og kontrast ligger litt tilbake for Nikon-komboen på lave ISO-verdier. Går jeg høyt opp i ISO viser Nex imponerende lite bildestøy.

 

Ellers synes jeg betjeningen er grei, men kunne selvsagt hatt et par knapper til, for tilgang til enkelte funksjoner. Har ennå ikke funnet ut av hvordan programmere inn mest brukte funksjoner på knappene, ikke kommet så langt i instruksjonsboka, hehe. Endel artige finesser, har testet panoramafunksjonen med hell. Autofokus synes jeg er relativ rask, kan også peke rett på skjermen for å endre fokus, hvis den velger "feil" sted - veldig nyttig.

 

Har testet video på håndballkamp i dårlig hall-lys, det var også ganske imponerende resultat synes jeg, milevis bedre enn D300s (sier ikke så mye...), autofokusen fungerer faktisk på video! Ikke all verdens erfaring må jeg si, men foreløpig veldig fornøyd med den delen.

 

Jeg gikk på en liten smell angående ekstern viewfinder, har sett til 1.500 flere steder, men det viser seg at jeg ikke har satt meg godt nok inn i sakene - det var den optiske, tilpasset 16 mm pancake - den elektroniske som jeg tenkte på koster 2.700 (i Norge) - i tillegg er den utsolgt her (ikke kommet inn?). Litt i tvil om den da...

 

Tenkte opprinnelig å kjøpe Nikon-adapter for å kunne bruke optikken jeg bruker til D300s, blitt i tvil om det faktisk - åpnet den gamle fotobagen min for å sjekke status på mine gamle objektiver for Minolta, og der fant jeg flere interessante objektiver. Først en Minolta 35-70/3.5 Macro, har googlet den og funnet veldig gode omtaler. Dette objektivet ble utviklet i samarbeid med Leica, her er en kar som bruker det på Lumix GH-1:

 

http://www.fourseasonshd.com/cgi-bin/csvsearch.pl?db=db1&tp=tp4&search=3570macro

 

I tillegg fant jeg en Tokina 28 mm/2.8, som også har fått god omtale, fant flere profiler på flicr med bilder tatt med denne, men kan vel ikke linke dit.

 

Begge disse er manuelle objektiver med blenderring, de er små og nette og bygget i metall (derav litt tyngde), jeg ser for meg at de kan passe veldig bra på Nex´n. Tror derfor jeg skal satse på en billig "no name"-adapter til Minolta (eller faktisk Sony vel?) for å teste ut om de funker.

 

Noen som har synspunkter på mine Minolta/Tokina-planer?

 

Mye tekst her, med forholdsvis lite erfaringsgrunnlag, men skitt au - dette er som sagt førsteinntrykk.

 

Til slutt noen bildeeksempler, rett fra kamera, kun nedskalert og skarpet litt for å kompensere for nedskaleringen.

 

20 mm, f/3.5, 1/13 sek, 3.200 ISO

post-149743-0-09715300-1319584502_thumb.jpg

 

54 mm, f/5.6, 1/160 sek, 1.250 ISO

post-149743-0-61466900-1319584559_thumb.jpg

 

52 mm, f/10, 1/1250 sek, 12.800 ISO

post-149743-0-72867800-1319584598_thumb.jpg

 

18 mm, f/5.6, 1/60 sek, 640 ISO

post-149743-0-82138800-1319584643_thumb.jpg

 

18 mm, f/5.6, 1/60 sek, 125 ISO

post-149743-0-00137100-1319584697_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har jeg hatt Nex 5n siden fredag, og har vel tatt nok bilder til å komme med noen førsteinntrykk - og noen bilde-eksempler om noen er interessert.

 

 

Tusen takk for info, veldig bra :thumbup:

 

Jeg er svært interessert i å høre erfaringer med ikke-NEX objektiver på NEX-5n og 7. Etter det jeg har lest b.l.a. på luminous-landscape og SteveHuff så TROR jeg NEX-5n og Nex-7 er litt bedre med gammle (FF eller 1,5crop) objektiver enn m43. For m43 har jeg jo sammenlignet Leica M glass mot Pana på GH-2, og var imponert over Pana glass, og noe skuffet over hvor dårlig Leica glass kom ut.

 

Jeg TROR derfor at NEX-5n og NEX-7 vil være et svært godt alternativ for å bruke diverse gammlet glass, både på grunn av god MF løsning, men også fordi kvalitet på objektiver blir bra utnyttet.

 

To hus for entusiaster og bra utnyttelse av gammle objektiver :w00t: ?

Lenke til kommentar

Har akkurat plassert bestilling på 2 billige adaptere, en for Nikon og en for Minolta - så om noen uker kan jeg forhåpentligvis si noe om mine erfaringer. Understreker dog at jeg ikke er noen teknofreak som har testskjemaer o.l., det blir bare min subjektive oppfatninger.

 

Ellers så har Trondster levert endel bilder i Oktoberfesten med en Zeiss Planar Macro på Nex 5 - og der er det iallfall blitt mye bra :)

Lenke til kommentar

Steve Huff har testet en del vid Leica-optikk på NEX-7 og NEX-5n - kraftig fargestikk på NEX-7 med den aller videste Leica-optikken..

med samme sensor som a77, vil ikke a77 ha samme kraftige fargestikk?

En annen ting, jeg trodde det var IS i alle Sony hus, er det ikke IS i NEX-7?

Skulle også foretrukket nex-5n sensor i nex-7 huset, virker til å være ett steg bedre iso på 5n sensoren.

Lenke til kommentar

Fikk adaptere til Nex 5n i posten i ettermiddag, for sent for testing i godt lys, men har gjort noen uhøytidelige testshots med Minolta-adapteren på kjøkkenbenken. Fant jo også endel småting i den analoge fotobaggen jeg har prøvd for moro skyld også, 2x converter, omvenderring, massevis av filtre etc.

 

Ingen vitenskapelig test, kun håndholdt i dårlig innelys, noe høy ISO (varierer mellom 800 og 1600), men et lite førsteinntrykk ble det jo - og også en klar formening av at det er gøy å fotografere helmanuelt igjen! Fokus peaking er i den sammenhengen virkelig gull verd, kanskje ikke like bra som split-bildet i den gamle Minoltasøkeren, men veldig lett å fokusere etter allikevel.

 

Nok prat, her er noen få eksempler hvis interesse - alle tatt med Nex 5n selvsagt:

 

Tokina 28 mm/2.8 - her blender 2.8, ca 1/60 sek - ser greit skarp ut i mine øyne

post-149743-0-61697600-1320270886_thumb.jpg

 

Minolta 50 mm/2.0 - blender 2.0, ca. 1/60 sek - prøvde å se litt hvordan bokeh forandret seg med fokuset

post-149743-0-79840000-1320271093_thumb.jpg

post-149743-0-98016900-1320271111_thumb.jpg

post-149743-0-68176100-1320271128_thumb.jpg

 

Minolta 50 mm med 2x converter - samme blender/lukkertid (høyere ISO pga lystap)

post-149743-0-87405800-1320271220_thumb.jpg

 

Minolta 50 mm snudd bak fram med omvender - samme blender/lukkertid (klarte nok ikke å holde stille..)

post-149743-0-60707600-1320271298_thumb.jpg

 

Til slutt, ett "referansebilde" med Sony kit 18-55, blender 5.6

post-149743-0-13429400-1320271377_thumb.jpg

 

Sony-bildet er nok det skarpeste (får vel litt hjelp av OSS til å holde stille), men ser samtidig litt "klinisk" ut - mulig det er meg, men er det litt mer sjel i bildene med 80-tallsoptikken?

 

Blir moro å teste ut mer i godt lys - kjøpte også en Nikon-adapter jeg ennå ikke har pakket ut :)

Lenke til kommentar

Fokus peaking funker ok men for virkelig godt resultat bør man bruke MF assistent. Flere av mine gamle nikkor og Tamron objektiver er flere hakk skarpere enn NEX kit linsen selv uten OSS. Med skikkelig lys, iso 200 og en støding hånd kan NEX ta utrolig bra bilder. Selv om jeg skal over på canon så tror jeg ikke mitt NEX3 kommer til å bli liggende på hylla veldig mye :)

Lenke til kommentar

Jeg har også nettopp fått adapter i hånd, Canon ef, og joda det funker.

Det jeg lurer litt på er blenderdelen når jeg nå må kjøre alt manuelt. Mine ef (og ef-s) er jo av nyere type og har ikke blender-ring på objektivene. Det går selvsagt ikke å justere blender "in-camera", så mitt spørsmål er om objektivet da automatisk bruker en "grenseverdi", dvs alltid minste eller største blender?

Jeg får dessverre ikke testet noe mer før over helgen, så kanskje jeg får svaret her!

Lenke til kommentar

Blenderen "sitter fast" på det den var på kameraet.

 

Du kan endre blender ved å sette objektivet på et EOS-hus, velge blender og så holde nedblendingsknappen inne mens du tar av objektivet. Så har objektivet den blenderen helt til neste gang du setter objektivet på et EOS-hus igjen.

 

Holder du ikke nedblendingsknappen inne med en valgt blender i det du tar objektivet av EOS-huset, så blir det største blender.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Blenderen "sitter fast" på det den var på kameraet.

 

Du kan endre blender ved å sette objektivet på et EOS-hus, velge blender og så holde nedblendingsknappen inne mens du tar av objektivet. Så har objektivet den blenderen helt til neste gang du setter objektivet på et EOS-hus igjen.

 

Holder du ikke nedblendingsknappen inne med en valgt blender i det du tar objektivet av EOS-huset, så blir det største blender.

 

Dermed må man "drasse" på speilrefleksen uansett?

 

Hva med de som har solgt speilrefleksen, men beholdt objektivene for å bruke de på et speilløst via adapter? De synes for meg å være fortapte i en blindgate ;)

 

 

Tor

Lenke til kommentar

Dermed må man "drasse" på speilrefleksen uansett?

 

Hva med de som har solgt speilrefleksen, men beholdt objektivene for å bruke de på et speilløst via adapter? De synes for meg å være fortapte i en blindgate ;)

Det er primært Canon folk som sliter der (dvs. også Nikon folk med AF-S optikk. Og muligens noen Pentax objektiver?).

 

Har du Sony eller FourThirds fra før av, så er det ikke noe problem å gå for henholdsvis NEX eller µ-4/3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...