Gå til innhold

Sony NEX- Erfaringstråd

Anbefalte innlegg

Rammesøkerobjektiver er ofte kompakte, men de mangler gjerne automatikk/eletronikk, og minimums fokusdistanse er sjelden under 70cm, ofte hele 100cm (på normalobjektiver). I tillegg stiller digitale sensorer andre krav til objektiver (mer telesentrisk design). Bruker man vidvinkel rammesøkerobjektiver på Nex vil man f.eks. normalt få fargestikk i hjørnene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første inntrykk av NEX-5N - NB! Sterk grad av synsing.

Oppsummert er dette et knall kompakt digitalt bakstykke med stor brukervennlighet for ulike objektiver. Det er så kompakt at dersom det kommer en pancake 20mm så er det ingen grunn til å velge P&S.

Må innrømme at jeg var skeptisk da det forsvant i hånda første gangen. Nesten ingen knapper, og ingen dedikerte :ohmy: . Men nå er jeg er svært imponert over brukervennlighet, og savner lite til vanlig bruk. Sony har gjort en kjempejobb med design av brukergrensesnitt :thumbup: . Eneste lille problem er at jeg mange ganger skrur på ISO når jeg skal stile blender (ISO på "høyre" side av hjul).

Jeg har brukt 18-55 kit zoomen. Denne er ok , men har klare svakheter med en abnorm forvrengning. Det sees godt på hus og andre rette linjer. Den er heller ikke perfekt til høy kontrast motiver og nattfoto. Men hva kan en vente til den prisen?

Fokus er ganske kjapp, og det er svært lett å se hva som er i fokus med focus-peaking. Men focus by wire er noe herk. Man må skru ca 20 000 omdreininger før det skjer noe ,og det er ingen indikator som viser hvilken vei man fokuserer. Her synes jeg Pana er bedre.

Skjerm er bra, men sinnsyk overlesset med unødig info som er i veien for fotografering. Her håper jeg det kommer FW oppdatering slik at man kan ta bort mer enn i de 3 nivåene som nå finnes. jeg vil ha en søker uten noe som helst info utenom lukkertid (ved A), eog der annen info kun vises når jeg endrer noe.

NEX 5N burde være et fin plattform for stativ fotografering med ulike objektiver, og nettopp derfor er stativfesteten skam. Jeg har aldri, aldri sett et så dårlig stativfeste på noe som helst kamera :cry::nei: . I stedet for ha en flat bunn er det en knøttliten platform. Og festet er ikke engang i plan. Når man har skrudd fast kamera kan man bøye kamera mange millimeter ved å trykke lett på objektiv eller utløser :ohmy: . Heldigvis kan dette fikses. Jeg valgte en A-S plate stor nok til at jeg kunne fore opp med blue-tech på sidene og litt foam under objektiv for å støtte opp.

Neste blir testing med div Leica glass. Hvor mye fargeskift vil det bli med en 16mm, og trenges det Cornerfix?

Et par bilder med 18-55 eren:

post-180310-0-22760800-1328481718_thumb.jpg

post-180310-0-19005500-1328480915_thumb.jpg

Lenke til kommentar

NEX 5N burde være et fin plattform for stativ fotografering med ulike objektiver, og nettopp derfor er stativfesteten skam. Jeg har aldri, aldri sett et så dårlig stativfeste på noe som helst kamera :cry::nei: . I stedet for ha en flat bunn er det en knøttliten platform. Og festet er ikke engang i plan. Når man har skrudd fast kamera kan man bøye kamera mange millimeter ved å trykke lett på objektiv eller utløser :ohmy: . Heldigvis kan dette fikses. Jeg valgte en A-S plate stor nok til at jeg kunne fore opp med blue-tech på sidene og litt

Endte opp med å kjøpe en rimelig adapter for Nikkor optikk med stativfeste pga dette. Fungerer ganske bra sammen med endel av de gamle tunge fullmanuelle Nikkorene.

Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe en rimelig adapter for Nikkor optikk med stativfeste pga dette. Fungerer ganske bra sammen med endel av de gamle tunge fullmanuelle Nikkorene.

Godt tips :yes: . Ser at dette finnes for flere DLSR, men ikke for Leica M pga at adadpter er så tynt. Sjekker nå diverse (mest Canon) stativfester for objektiver av klemme-rundt typen for å se om de passer. Burde være enkelt å fore inni slik at det passer.

Alternativet er et langt A-S festeplate som stikker fram under objektiv og kan støtte objektiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Er i USA nå og mitt nåværende kamera har akkurat tatt kvelden.. Lurer da på om jeg skal benytte muligheten til å kjøpe en Nex-5N her mens jeg uansett er her...

Noe jeg bør være obs på når det gjelder å kjøpe kameraet her (f.eks. om det er forskjell på amerikansk og europeisk kamera)? Garanti og alt det der er jeg klar over fra før! Pris her er ca. 1000 under norsk pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...