inkognym Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Rammesøkerobjektiver er ofte kompakte, men de mangler gjerne automatikk/eletronikk, og minimums fokusdistanse er sjelden under 70cm, ofte hele 100cm (på normalobjektiver). I tillegg stiller digitale sensorer andre krav til objektiver (mer telesentrisk design). Bruker man vidvinkel rammesøkerobjektiver på Nex vil man f.eks. normalt få fargestikk i hjørnene. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Første inntrykk av NEX-5N - NB! Sterk grad av synsing. Oppsummert er dette et knall kompakt digitalt bakstykke med stor brukervennlighet for ulike objektiver. Det er så kompakt at dersom det kommer en pancake 20mm så er det ingen grunn til å velge P&S. Må innrømme at jeg var skeptisk da det forsvant i hånda første gangen. Nesten ingen knapper, og ingen dedikerte . Men nå er jeg er svært imponert over brukervennlighet, og savner lite til vanlig bruk. Sony har gjort en kjempejobb med design av brukergrensesnitt . Eneste lille problem er at jeg mange ganger skrur på ISO når jeg skal stile blender (ISO på "høyre" side av hjul). Jeg har brukt 18-55 kit zoomen. Denne er ok , men har klare svakheter med en abnorm forvrengning. Det sees godt på hus og andre rette linjer. Den er heller ikke perfekt til høy kontrast motiver og nattfoto. Men hva kan en vente til den prisen? Fokus er ganske kjapp, og det er svært lett å se hva som er i fokus med focus-peaking. Men focus by wire er noe herk. Man må skru ca 20 000 omdreininger før det skjer noe ,og det er ingen indikator som viser hvilken vei man fokuserer. Her synes jeg Pana er bedre. Skjerm er bra, men sinnsyk overlesset med unødig info som er i veien for fotografering. Her håper jeg det kommer FW oppdatering slik at man kan ta bort mer enn i de 3 nivåene som nå finnes. jeg vil ha en søker uten noe som helst info utenom lukkertid (ved A), eog der annen info kun vises når jeg endrer noe. NEX 5N burde være et fin plattform for stativ fotografering med ulike objektiver, og nettopp derfor er stativfesteten skam. Jeg har aldri, aldri sett et så dårlig stativfeste på noe som helst kamera . I stedet for ha en flat bunn er det en knøttliten platform. Og festet er ikke engang i plan. Når man har skrudd fast kamera kan man bøye kamera mange millimeter ved å trykke lett på objektiv eller utløser . Heldigvis kan dette fikses. Jeg valgte en A-S plate stor nok til at jeg kunne fore opp med blue-tech på sidene og litt foam under objektiv for å støtte opp. Neste blir testing med div Leica glass. Hvor mye fargeskift vil det bli med en 16mm, og trenges det Cornerfix? Et par bilder med 18-55 eren: Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 I ekstreme situasjoner kan du se fargeskift, men 5N er mye bedre på dette en forgjengeren (og også bedre enn Nex-7), da det er mikrolinser på sensoren for å forbedre ytelsen i hjørnene. Vil ikke tro 16mm vil være noe problem. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 NEX 5N burde være et fin plattform for stativ fotografering med ulike objektiver, og nettopp derfor er stativfesteten skam. Jeg har aldri, aldri sett et så dårlig stativfeste på noe som helst kamera . I stedet for ha en flat bunn er det en knøttliten platform. Og festet er ikke engang i plan. Når man har skrudd fast kamera kan man bøye kamera mange millimeter ved å trykke lett på objektiv eller utløser . Heldigvis kan dette fikses. Jeg valgte en A-S plate stor nok til at jeg kunne fore opp med blue-tech på sidene og litt Endte opp med å kjøpe en rimelig adapter for Nikkor optikk med stativfeste pga dette. Fungerer ganske bra sammen med endel av de gamle tunge fullmanuelle Nikkorene. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Endte opp med å kjøpe en rimelig adapter for Nikkor optikk med stativfeste pga dette. Fungerer ganske bra sammen med endel av de gamle tunge fullmanuelle Nikkorene. Godt tips . Ser at dette finnes for flere DLSR, men ikke for Leica M pga at adadpter er så tynt. Sjekker nå diverse (mest Canon) stativfester for objektiver av klemme-rundt typen for å se om de passer. Burde være enkelt å fore inni slik at det passer. Alternativet er et langt A-S festeplate som stikker fram under objektiv og kan støtte objektiv. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Kan se ut som om Nex-7 er på lager. http://www.netonnet.no/art/foto/hybrid/sony-nex-718-55mm/161384.5609/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Sony oppdaterer veikartet for E mount. Kilde: Imaging resource Bare én pannekake i sikte (2013) Endret 9. februar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Er mest spent på Wide Angle zoomen der. Bruker mitt 5n filmkamera ganske mye, så den kan bli nyttig. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Har begynt å sjekke ut Leica glass på en NE-5N. Trenges Cornerfix for WATE 16mm? Min konklusjon: Normalt kan man klare seg uten Cornerfix, men for vinter fotos med sne er det en fordel å korrigere for fargene på sider av foto. http://flyalf.wordpress.com/2012/02/12/does-one-need-cornerfix-for-leica-wate-on-nex5n/ Endret 12. februar 2012 av telealf Lenke til kommentar
telealf Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Forsøkt meg med Leica glass og sett på skarphet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1416205 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Er i USA nå og mitt nåværende kamera har akkurat tatt kvelden.. Lurer da på om jeg skal benytte muligheten til å kjøpe en Nex-5N her mens jeg uansett er her... Noe jeg bør være obs på når det gjelder å kjøpe kameraet her (f.eks. om det er forskjell på amerikansk og europeisk kamera)? Garanti og alt det der er jeg klar over fra før! Pris her er ca. 1000 under norsk pris. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Laderen er nok beregnet på 110V. Ny 230V-lader bør nok uansett være enkelt å få tak i, i Norge. Ellers så kommer jeg ikke på noen forskjeller. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 De fleste ladere kan brukes på 110 og 230 anlegg, det er mange år siden jeg så en lader/strømforsyning etc. som ikke kunne brukes på både 110 og 230. Det står mest sannsynlig INPUT: 100-240V 50/60Hz på laderen. Du trenger bare en ny kabel/støpsel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Ja, det var annet støpsel jeg tenkte på. Jeg aner ikke hvordan laderen til NEX ser ut. (om den har løs, eller fast ledning eller har støpsel integrert i selve laderen) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Ikke noe PAL / NTSC tull? Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Lever dere fortsatt på 90-tallet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 ??? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Det er ikke noe tv-signal kameraet tar opp. "PAL" (Picture Always Lousy) og "NTSC" (Never The Same Color) er gamle standarder som ikke er så veldig relevante lenger. Du kan derimot som regel velge om du vil ha 30, 24 eller 25 bilder i sekundet når du tar opp video. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Ok. Når du skriver som regel, er det da en instilling i kameraet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Ok. Når du skriver som regel, er det da en instilling i kameraet? Ja. Manualen er din venn. NEX-5N kan for eksempel skyte i 1080 i 60i, 60p og 24p. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå