Gå til innhold

Microsoft kjøper Adobe?


Anbefalte innlegg

Nå syntes jeg ikke Adobe har fungert spesielt godt de siste årene, Adobe Flash Player har stått stille i flere år, alt vi har sett av utvikling på den fronten er halvveis og buggy GPU støtte med v10.1 som har tatt evigheter å utvikle?

 

Virker som ting går i sneglefart hos Adobe for tiden, er jo ikke akkurat store forandringene, oppdateringer eller forbedringer vi ser i Adobe pakkene fra år til år heller for tiden, noen små forskjeller her og der som du må ut med flerfoldige tusenlapper for?

 

 

For ikke å snakke om at Adobe Flash Player fremdeles er temmelig dårlig på alle andre plattformer enn Windows, ikke at det er noe fantastisk der heller akkurat.. Og det blir for dårlig, spesielt med tanke på hvor viktig og universalt Adobe Flash Player er på nettet, skjønner godt hvorfor Apple sier rett ut at Adobe Flash Player rett og slett er for dårlig til å ha på iOS for det er det jaggu meg også per dags dato, det første som deaktiveres på nyere Android telefoner er nemlig Flash Player..

 

 

 

På samme side så har Microsoft begynt å imponere, den siste Live Essentials pakken er et friskt pust, samme var Windows7 og nå har de jaggu klart å levere et fantastisk godt gratis antivirus program i Security Essentials! Microsoft ser ut til å være i vinden for tiden, Internet Explorer 9.0 ser unektelig bra ut, er litt som med EA Games som var helt håpløse for et par år siden men som plutselig bestemte seg for at "Hey! Setter vi oss ned og faktisk prøver å fokusere på litt mer kvalitet i produktene våre så kanskje vi kan bedre vårt rykte og selge bedre!".. For meg virker det som Microsoft følger samme oppskriften, kan virke som de endelig har skjønt at det å være størst på markedet kanskje ikke er godt nok lenger?

 

 

Spørsmålet er jo hvorvidt Microsoft vil bruke et oppkjøp av Adobe til å skaffe seg et enda større monopol og særstilling? Begynne å fase ut diverse Adobe programvare fra Mac OSX og andre plattformer for å sette sin egen Windows7 plattform i en bedre stilling? Ville jo ikke vært så unormalt Microsoft og selv om det fort kan være til fordel oss Microsoft / Windows brukere så er jo ikke det spesielt positiv eller sunt for markedet og konkurransen generelt.

 

 

Nå har kanskje flash blitt et av de svakeste produktene til Adobe. Imidlertid er det slik at Flash utgjør en forsvinnende liten del av Adobe sitt $1 billion usd årlinge overskudd, overskuddet stammer fra adobe sin fullstendige dominans på grafikkproduksjon (med unntak av 3D, skjer vel et oppkjøp her snart). På videosiden har de god konkurranse fra Apple, men er fremdeles soleklar markedsleder med After Effects-Premiere-Encore trioen. Å si at Adobe har stagnert siste år er rett og slett feil, kan ramses opp opp et utall innovative løsninger som har kommet fra pionerene i bransjen. Adobe utgjør definitivt et de mest talentfulle og innovative miljøer i Silicon Valley - et eventuelt oppkjøp vil nok være *svært* lite populært i Silicon Valley. Historien viser at ved slike store sammenslåinger vil resultatselskapet effektiviserer og arbeidsplasser vil forsvinne. På sikt vil konkurransen lide merkbart og det gagner verken kundene eller teknologien. De eneste som vil tjene på et slikt oppkjøp på sikt er microsofts aksjonærer.

Endret av kozel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig sammenligning iom at DirectX kjører på stordelen av dagens systemer.

En sannhet med modifikasjoner pga versjonene;

DirectX 10/10.1/11 til XP er fullt mulig, men markedsavdelingen sier nok stopp.

Det er ikke støttet i XP av samme grunn det ikke er støttet i DOS.

Dette er forøvrig en helt normal praksis i programvareutvikling, og ikke noe MS spesifikt.

 

Det bare virker til at MS har en brukergruppe full av gjerrigknarker.

 

edit unnskyld dobbeltpost :/

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Åååååååååååå.... Adobe oppdateringer via WSUS. Det hadde vært glimrende.

Sjekk ut SCUP (gratis Microsoft-verktøy). Her har du full mulighet til å publisere tredjepartsoppdateringer til WSUS. Adobe har per i dag lagd cab-filer(altså med ferdig metadata) for Flash til SCUP, og har lovet å lage til alle sine produkter i nærmeste fremtid. Med litt tweaking er det fullt mulig å lage WSUS-oppdateringer til alle slags produkter.

Selv kjører jeg ut Adobe Flash, Adobe Reader-oppdateringer, HP-drivere og DELL-drivere med WSUS -> ConfigMgr.

Lenke til kommentar

Åååååååååååå.... Adobe oppdateringer via WSUS. Det hadde vært glimrende.

Sjekk ut SCUP (gratis Microsoft-verktøy). Her har du full mulighet til å publisere tredjepartsoppdateringer til WSUS. Adobe har per i dag lagd cab-filer(altså med ferdig metadata) for Flash til SCUP, og har lovet å lage til alle sine produkter i nærmeste fremtid. Med litt tweaking er det fullt mulig å lage WSUS-oppdateringer til alle slags produkter.

Selv kjører jeg ut Adobe Flash, Adobe Reader-oppdateringer, HP-drivere og DELL-drivere med WSUS -> ConfigMgr.

 

Takk. Skal ta en titt :)

Lenke til kommentar

I dag så står nok nettvideoer (ala YouTube) for over 90% av bruken av flash, hvis vi ser bort fra plagsomme reklamer. Med HTML5 vil behovet for flash minke drastisk.

 

Først og fremst vil et oppkjøp være en dårlig utvikling for konkurransesituasjonen.

 

Et eventuelt oppkjøp av Microsoft vil nok medføre at alle Mac- og GNU/Linux-versjoner vil forsvinne på sikt, og eventuelle små håp om at de bedre programmene som Photoshop og Premiere skal bli portet til GNU/Linux blir da åpenbart knust.

 

Dårlig sammenligning iom at DirectX kjører på stordelen av dagens systemer.

En sannhet med modifikasjoner pga versjonene;

DirectX 10/10.1/11 til XP er fullt mulig, men markedsavdelingen sier nok stopp.

Det er ikke støttet i XP av samme grunn det ikke er støttet i DOS.

Dette er forøvrig en helt normal praksis i programvareutvikling, og ikke noe MS spesifikt.

Dårlig argument. MS-DOS er ikke i praksis brukt blant spillere i dag, mens XP er faktisk den mest utbredte Windows-versjonen. Det er én grunn til at Microsoft ikke legger til støtte for DirectX 10 og 11 i XP og det er fordi de ønsker at kundemassen skal over på Windows 7. Det er ingen problemer med å implementere Direct3D 10 og 11 i XP, OpenGL 4.1 har allerede mer funksjonalitet og kjører fint på XP.

 

Men bare så det er sagt, Direct3D 10 og 11 er ikke dårlig, jeg vil gå så langt som å kalle de bra. Men det er bare at OpenGL er bedre ;)

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det kommer til å forekomme noe som helst oppkjøp mellom de to, tror ikke de tør på grunn av konkurransetilsynet engang. Skal ikke se bort ifra at de inngår eksklusive avtaler seg i mellom for å sverte (hovedsaklig) Apple (, men også Linux). Var ikke MS i en rettssak for mange år siden der det var snakk om at de måtte splittes? Et slikt oppkjøp vil nok dermed ikke høres særlig lovende ut.

 

Det å skade Linux mtp Flash ser ikke ut til å kunne gjøre mye skade nå som HTML5 sine tag-er er på vei inn i diverse nettsider. Annen programvare fra Adobe har ikke vært noe Linux-brukere i de fleste tilfeller har hatt tilgang til uansett.

 

Apple derimot, selv om Flash ikke har så mye å si her heller i nærmere fremtid, kan nok fokus mot Windows på programvare som har vært nøkkelvare på Mac være nokså ødeleggende. Det virker som om et av de områdene der Apple har regjert nokså greit er på designermarkedet, og her med bruk av Adobe sin programvare.

 

Det ser allikevel ut til at en slik avtale også kom komme nokså seint også, da "vanlige" brukere har fått øynene opp for Mac via annen maskinvare som iPhone, iPad, osv (der Adobe ikke har noe særlig fotfeste, tenker da ikke på Flash). Dermed er det nok en del brukere som ikke er avhengig av denne programvaren som har fått øynene opp for Mac. Det er nok suksessen til annet maskinvare levert fra Apple som kan føre til migrering til Mac for den gjennomsnittlige bruker som skremmer Microsoft.

 

Det kan nok tenkes at MS og Adobe kan prøve å komme med strategier for å styrke nødvendigheten for Flash og deres programmer og tjenester. Det er tross alt snakk om to meget mektige selskaper som styrer mye av markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Direct3D har mye implementert som mangler i OpenGL. Blant annet er det hendig at GPU-programmering er støttet direkte i HLSL istedet for å måtte gå igjennom et tredjeparts API som OpenCL eller CUDA.

OpenGL krever enten masse tredjeparts biblioteker for å gjøre helt trivielle ting som allerede er implementert i Direct3D (matriser, quaternion, skinning, lasting av teksturer) eller så må en skrive alt selv, og ettersom OpenGL ikke er objektorientert, så må en lage et lite lag på toppen av OpenGL uansett. OpenGL har heller ingen ytelsesmessige fordeler lenger, og jo mer funksjonalitet som går over på shadere, dess mindre behov er det for OpenGL sitt extension system.

 

Windows Vista og Windows 7 er i praksis brukt blant spillere i dag. De som ikke vil oppgradere fra XP har neppe maskinvare med Direct3D 10 støtte allikevel, og hvis de har det: hvorfor kjøpte de ikke en nyere Windows lisens når de først oppgraderte datamaskinen? Det er ikke som at Windows er avskrekkende dyrt, det er mer at folk er avskrekkende gjerrige når det kommer til programvare.

 

Men on-topic: Jeg tror ikke egentlig på noen oppkjøp. Det blir veldig mange problemer assosiert med det, blant annet Flash og Adobe Photoshop sin markedsledelse.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Direct3D er sikkert bra det, men nokså lite relevant for de som bruker noe annet enn Windows.

 

I og med at Direct3D er så mye brukt undres jeg litt på om det var strategisk av MS for å komme med en slik løsning som ikke var kompatibelt med andre systemer, og legge inn såpass mange ressurser i det at utviklerne begynte å bruke det.

 

Selv hadde jeg ønsket et bredere samarbeid mellom plattformer for utvikling av protokoller formater og løsninger som fungerer på tvers av systemene. Dermed kunne iallefall alle spilt med de samme kortene, selv om MS f.eks ikke hadde utviklet Word til Linux, burde ingen satt en stopper for utviklerne på plattformen for å lage egen programvare som støtter formatet.

Lenke til kommentar

Man må ikke glemme at flash er i bruk i dag , mens html5 ikke er helt klart til å taes i bruk enda .

 

Nå er det nok også slik at ikke alle som kjøper Apple produkter (IPhone, Ipad o.s.v) ikke er helt klar over hva de kjøper.

f.eks så kjøper man ikke IPad for å surfe på nettet hvis man er "avhengig" av nettsider med flash innhold.

Det var et innlegg i en post der en klaget over manglede muligheter med Ipad fordi den ikke støttet flash.

 

Når Microsoft har utviklet directx så har de i hovedsak tatt hensyn til operativsystemet sitt.

Da er det lit mye å forlange at de skal gjør det kompatibelt med både linux og MacOs ( som mest sannsynlig gjør at man også må ta bort end en del av funksjonene da det ikke er mulig å få til i de andre osen uten hjelp fra andre ).

Og så spørs det om Apple eller utviklerne bak linux vil tiltatte dette

Lenke til kommentar
Ja, for vi trenger jo enda mer diktatur....

 

Man får jo det fra MS også hvis de kjøper Adobe, er ganske sikker på at Mac og Linux mister support for Flash og at de påtvinger Windows 7/Vista bruk for Flash. Hvis ikke fjerner de flash helt og gjør det samme med silverlight.

 

Kan fint være jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Ja, for vi trenger jo enda mer diktatur....

 

Man får jo det fra MS også hvis de kjøper Adobe, er ganske sikker på at Mac og Linux mister support for Flash og at de påtvinger Windows 7/Vista bruk for Flash. Hvis ikke fjerner de flash helt og gjør det samme med silverlight.

 

Kan fint være jeg tar feil.

Ja fordi MS har aaaaaaaldri lansert noe til Mac sant? http://www.microsoft.com/mac/default.mspx

Lenke til kommentar

Ja fordi MS har aaaaaaaldri lansert noe til Mac sant? http://www.microsoft.com/mac/default.mspx

 

Jeg har aldri sagt det, men flash og silverlight er gratis, noe office ikke er, og alle firma er ute etter mest mulig inntekt. Det å framstå som en idiot vil ikke hjelpe deg hvis du vil diskutere med meg.

 

Før du begynner å argumentere med Messenger for mac, så tjener de på messenger via reklame.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Da er det lit mye å forlange at de skal gjør det kompatibelt med både linux og MacOs.

Om du tenker på deg jeg skrev, så mente jeg ikke at MS, Apple eller Linux skulle stå for denne kompatibiliteten. Ta ODF f.eks, dette er et åpent format som hvem som helst kan gi støtte for i sine produkter. Det er ikke Oracle som må stå for støtte i andre programmer, men de andre programmene selv.

Lenke til kommentar

Da er det lit mye å forlange at de skal gjør det kompatibelt med både linux og MacOs.

Om du tenker på deg jeg skrev, så mente jeg ikke at MS, Apple eller Linux skulle stå for denne kompatibiliteten. Ta ODF f.eks, dette er et åpent format som hvem som helst kan gi støtte for i sine produkter. Det er ikke Oracle som må stå for støtte i andre programmer, men de andre programmene selv.

 

Da jeg skrev de så tenkte jeg på direct x.

Hvem er det som skal sørge for at den er kompatibel med både MacOs og Linux ?

Mange forlanger nemlig det samtidig forlanger mange at MS heller skal bruke open GL.

Det er fint med konkurranse men her skaper det noen problemer.

 

For noen år siden ble det også forlangt at MS skulle støtte OOo formatet.

 

Det finnes alternativer till flere av Adobe sine programmer . spørsmålet er om de er gode nokk.

 

Hvis man sammenligner det MS Vs openoficce så er det mange som mener (ja,nærmest forlanger ) at de fleste kan greie seg med OO. Mage av disse personene her nok ikke sett seg helt inn problemstillingen brukere av MS ofice får når de går over til OO.

 

brukere av Adobe programmer kommer nok til å få lignede utfordringer når de velger alternativet til Adobe.

 

Da er det viktig at Adobe overlever.

Det er også viktig at de lager programmer til flere plattformer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...