Nenseth Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg har i ex.phil fått en oppgave som omhandler Platon sin tekst, Menon. Oppgaveteksten lyder som følgende: "I første del av dialogen Menon undersøker Sokrates og Menon hva dyd er. Et stykke ut i dialogen utbryter Menon: ”[…] på hvilken måte, Sokrates, skal du undersøke det som du overhodet ikke vet hva er? Hvilke av de egenskaper du ikke kjenner, vil du forutsette når du undersøker? Og hvis du skulle slumpe til å komme over det, hvordan skal du vite at det er dette som du ikke kjente?” Hva er det ved Sokrates’ foregående argumentasjon som får Menon til å komme med dette utbruddet? Hvordan er det Sokrates prøver å svare på dette problemet som Menon setter frem?" -------------------------------------------------------------------------------------------- Når jeg jobbet kom jeg over spørsmålet; ”Kan man tenke seg et årsaksforhold mellom sjelens kunnskap og menneskets kunnskap, målt mot idéverdenen og denne verdenen?” Jeg har tatt for meg Platons tre nivåer for viten, Menon sitt paradoks, gjenerindringsprinsippet om den evige sjel, men jeg har problemer med å forstå sammenhengen med dette årsaksforholdet. Dette er grunnleggende tanker i filosofien, om det er noen som er kjent med faget setter jeg stor pris på all hjelp og tilbakemelding. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Werner hadde dette for en stund sida, spør han. Lenke til kommentar
Nenseth Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Vi sitter i samme saksa. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 På hvilken måte kan tanker og idéer, adskildt fra sanseverdenen, påvirke oss? Jeg tror det spørsmålet skal hjelpe deg godt på vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå