Centhrax Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hvor mye kreves det av en 15-åring for å legge på seg 10kg (muskler) iløpet av et års tid? Er en relativt slank kar på litt over 60kg som er vant til å trene. Lenke til kommentar
Performance27 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei, det skal da til enormt mye protein, både frokost, lunsj, middag og ikke minst etter trening, kveld. Da tenker jeg på at du må drikke proteinshake ved siden av ditt kosthold. Du bør trene hver dag, med kanskje en fridag i uka. Løft tunge vekter med få reps. Men få også en god natt søvn, det hjelper på! skal en del til å anskaffe seg 10kg muskle på et år. så hard trening må virkelig til. Lykke til Lenke til kommentar
Centhrax Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei, det skal da til enormt mye protein, både frokost, lunsj, middag og ikke minst etter trening, kveld. Da tenker jeg på at du må drikke proteinshake ved siden av ditt kosthold. Du bør trene hver dag, med kanskje en fridag i uka. Løft tunge vekter med få reps. Men få også en god natt søvn, det hjelper på! skal en del til å anskaffe seg 10kg muskle på et år. så hard trening må virkelig til. Lykke til Takker for svar Målsetningen er å gå opp 10kg, så satte "muskler" i parantes, men ønsker jo selvfølgelig mest mulig muskelmasse. Kunne du eventuelt ha anbefalt en type proteinshake som funker til en grei pris? Lenke til kommentar
Performance27 Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Blir litt feil av meg å anbefale et protein når jeg ikke vet helt hvordan kropstypen din er. men ta deg en tur til nærmeste kostholdsbutikk og hør med dem der, de hjelper deg godt på vei, og da får de sett deg "face to face" Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Å legge på seg 10kg er ikke vanskelig i det hele tatt. 10kg muskler er litt mer stress, og antageligvis litt urealistisk på ett år. Et godt treningsopplegg og et godt kosthold med kalorioverskudd, så er du på god vei. Tell proteiner og kalorier og finn ut hvor mye du trenger å ligge i overskudd, så supplerer du hvor det mangler noe. Er du avhengig av at mamma lager middag til deg, så er det antageligvis godt med karbs og lite protein/fett. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 10kg muskler er i det vanskeligste valget. 10kg vekt er ganske enkelt. Men utviklingen du som ungdom går gjennom som 15 åring skal nok klare å gjøre deg fra gutt til mann, hvis du bare spiser nok til å dekke veksten. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Har hørt at dem som terer virkelig serriøst kanskje legger på seg 3kg elns på et år. Steroider er nok løsningen for deg TS, men jeg enbafaler ikke dette, da det har bivirkninger. Lenke til kommentar
Foror Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Har hørt at dem som terer virkelig serriøst kanskje legger på seg 3kg elns på et år. Steroider er nok løsningen for deg TS, men jeg enbafaler ikke dette, da det har bivirkninger. Lol, har vel ikke noen personlig erfaring? Jeg tror at du skal klare det ganske fint, da jeg regner med at du ikke har drevet aktivt med styrketrening tidligere. Det første året/årene man driver med styrketrening legger man gjerne på seg mer muskler. Spis masse(helst sunne måltider) og få i deg nok protein, karbs og fett. Så skal du nok se at du klarer 10kg ganske fint. Gikk fra 63-83kg fra jeg var 16-17 selv(klart endel fett og, men ikke enorme mengder). Gikk ned fra 83 til 76ish for å ta av litt fett. Nå er jeg oppe på 81kg igjen og betydelig sterkere enn jeg var på høyere vekt tidligere. Uansett poenget er; går du inn for det med ofte og smart trening(helst forsiktig i starten for skadeforebygging) så klarer du det fint. Har du ikke trent noe særlig styrke tidligere ville jeg vært forsiktig i starten, hvis du får en skade som setter deg ut i flere måneder, vil det hemme deg mer enn de 5-10% muskelvekst du går glipp av. Og ikke hør på en av de som har posta tidligere, det her klarer du lett uten steroider. Og bruker du steroider i en alder av 15, kan du få mange veldig uønskede bivirkninger. Endret 9. oktober 2010 av Foror Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Skal du klare det må du hvertfall ikke være redd for verken mat eller fett. Spis som et helvete og drit i om du legger på deg fett i samme slengen. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 I boken "Styrketrening i individuelle idretter og ballspill" står det: "Den best dokumenterte effekten av styrketrening er økt muskeltverrsnitt. Som utrent kan man grovt sett forvente en økning i muskeltverrsnitt på 0,2-0,4% per treningsøkt hvis man gjennomfører et styrketreningsprogram med 6-12 RM-serier, 2-3 serier i hver øvelser, og hver muskelgruppe trenes 2-3 ganger i uka. Har man øvelser som involverer alle de store muskelgruppene i kroppen, kan dette tilsvare en økning i muskelmasse på 100-400 g per uke for en normal voksen person. Økningen i muskeltverrsnitt er relativt rettlinjet i starten og lik for menn og kvinner i relative termer." Prøver meg på en enkel utregning: 100g + 400g / 2 = 250g 250 g * 40 (dvs. hver 5 uke fri samt to ferieuker) = 10 kg. Under optimale forhold, hvor man trener hele kroppen og spiser riktig, får i seg nok proteiner og ligger i kalorioverskudd burde man som utrent klare å legge på seg en del kg muskler, men som boken og skriver at utviklingen i muskler flater ut, så man får ikke samme effekten av treningen desto sterkere man blir. Tviler på at man klarer å legge på seg 10 kg muskeler på et år, men at man klarer 5-8 kg vil jeg tro er fullt mulig. Lenke til kommentar
Centhrax Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Takker for flotte svar! Og ikke hør på en av de som har posta tidligere, det her klarer du lett uten steroider. Og bruker du steroider i en alder av 15, kan du få mange veldig uønskede bivirkninger. Så desperat er jeg veldig langt ifra, heldigvis =) Mitt mål er egentlig å få en litt kraftigere kropp, ettersom jeg per dags dato ser ut som en strek. Har trent en god del før, men kanskje ikke spist så mye. Derfor har jeg lagt om kostholdet en del siden i sommer, og spiser dobbelt så mye som før. Men etter et par-tre måneder har jeg ikke merket noe mer vektforskjell enn ca. 1-2kg. Dette gjorde meg litt usikker, så da måtte jeg spørre :-) Kommer til å begynne med styrketrening etterhvert inkludert proteintilskudd. Kanskje spise enda litt mer... Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Det som er viktig for deg er å ha et kalorioverskudd slik at du legger på deg, da er det lettere for deg å bygge muskler. Så du hvordan Christian Bale gikk fra å være ekstremt tynn i filmen Maskinisten til å være kraftig i Batman på et halvt år så er det nok mulig med 10 kg muskler, han hadde trolig god hjelp av muskelminne når han bygde seg opp igjen. Det hadde ikke hjulpet han mye med proteiner da om han ikke hadde hatt et overskudd på kalorier. Det nytter ikke med ingen frokost og skolebrød til lunch. De første kiloene med muskler kommer dessuten lettest, senere flater det mer og mer ut. Det er noen som hevder du bare kan greie 2-3 kg i året, men det stemmer ikke , du kan greie mer om du er veldig tynn når du starter, eller spesielt om du har hatt muskler før og har blitt veldig tynn, og du kan få så store muskler at det stagnerer totalt. Endret 11. oktober 2010 av festen Lenke til kommentar
Crazykriss2 Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Hei, det skal da til enormt mye protein, både frokost, lunsj, middag og ikke minst etter trening, kveld. Da tenker jeg på at du må drikke proteinshake ved siden av ditt kosthold. Du bør trene hver dag, med kanskje en fridag i uka. Løft tunge vekter med få reps. Men få også en god natt søvn, det hjelper på! skal en del til å anskaffe seg 10kg muskle på et år. så hard trening må virkelig til. Lykke til Forbanna idiot. TS: NEI, du skal ikke tren hver dag. Less is more Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå