iSondre Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Hei! Jeg fikk en ny Gibson SG Ebony til konfirmasjonen min i mars. Har ikke hatt noen problemer, den har vært drømmen fra dag en. Den har vært hengt på veggen på et stativ når jeg ikke spiller, under en panelovn. Jeg har til tider merket at strengene er lengre fra fretsa på midten en de er øverst, og nederst. Jeg har holdt gitaren ut for å se fra hodet om halsen er skeiv, slik eksperter sier man skal, og det ser ut som om det er en liten bøy midt på. Er det noen plasser man kan få dette rettet om? Hverken jeg eller noen i familien min er noen profesjonell musiker, så vi kan ikke gjøre dette selv. EDIT: Jeg leste at når man tar av alle strengene kan halsen bli skeiv. Dette gjorde jeg for en måned siden, når jeg satte på nye strenger. Endret 7. oktober 2010 av iSondre Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg har til tider merket at strengene er lengre fra fretsa på midten en de er øverst, og nederst. Jeg har holdt gitaren ut for å se fra hodet om halsen er skeiv, slik eksperter sier man skal, og det ser ut som om det er en liten bøy midt på. Er det noen plasser man kan få dette rettet om? Det skal den være, så det er ikke noe å bekymre seg over i og for seg. EDIT: Jeg leste at når man tar av alle strengene kan halsen bli skeiv. Dette gjorde jeg for en måned siden, når jeg satte på nye strenger. Halsen blir ikke skeiv bare ved å ta av strengene og sette nye på. Står gitaren uten strenger over tid så kan den slå seg. Siden du har hatt gitaren i ca halvt års tid så kan du gjerne levere den til butikken hvor du kjøpte den så kan de justere den for deg uansett. Da kan de justere halsen om strengene er for lave (klirr) eller for høye (veldig tung å spille på) samt intonere den om det trengs. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Om du ikke vet hvordan man justerer halsen og tuss-rod. Ta den med til en gitarsjappe for justering. http://www.guitarplayerscenter.com/blog/guitar-repairs-upgrades/guitar-setup-step-1-neck-evaluation-and-truss-rod-adjustment/ Det er vanlig at halsen kan bli litt ujustert etter strengebytte, ihvertfall om du har skiftet tykkelse eller merke på strengene. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Det er vanlig at halsen kan bli litt ujustert etter strengebytte, ihvertfall om du har skiftet tykkelse eller merke på strengene. Hmm... Det har aldri skjedd på min. Og jeg har byttet størrelse veldig ofte. Noen ganger har jeg .9/.10-.52 og noen ganger .12-.56... Har ikke skjedd noe som helst. Og jeg har hatt gitarn min i 1.5 år . Endret 25. oktober 2010 av Anarkorken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå