Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lav hastighet i uTorrent...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har forsøkt å finne svar på dette spørsmålet, både ved å google, samt her på forumet, men jeg har ikke blitt noe klokere.

Jeg har ganske høy hastighet på internettlinja mi (15/15 Mbit altibox), men får maks nedlasting og opplasting på ca 1,2 Mbit i uTorrent. Er det noe jeg kan gjøre for å få større hastighet i uTorrent???

Ja, jeg HAR åpnet en port.

Ja, jeg HAR sjekket hastigheten på linja, og det ER 15/15 Mbit.

Ja, jeg HAR kjørt tester i uTorrent, og det ser ut til å fungere bra.

Håper noen har tålmodighet til å gi et ordentlig svar! Jeg har holdt på mye med data, men dette forstår jeg meg ikke på. Det tekniske med uTorrent er "gresk" for meg. Fint om noen kan "gi det inn med teskje" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

datating: Takk for opplysningen, var ikke klar over dette! Alikevel er det jo ikke topp hastighet da. Hvorfor ikke?

Complexity: Jeg vet ikke. Hvordan sjekker jeg dette?

stigzy: I innstillingene står det nå: Maximum number of connected peers per torrent = 100

Lenke til kommentar

stigzy: I innstillingene står det nå: Maximum number of connected peers per torrent = 100

Det skulle vel holde..

Btw: AltGr+M = µ

Som er den greske bokstaven My, men også tegnet for benevningen micro. Jeg vet ikke om µTorrent da heter MyTorrent eller MicroTorret, men jeg er i alle fall relatvit sikker på at det ikke er you/u Torrent..

så vet vi det :huh:

Edit:

Dersom du har Altibox vil en viss del av linjen din være tildelt TV-en. Du vil uansett neppe klare å laste ned med 15Mb/s.. Men du skulle klare en del mer enn 9,6..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

De(n) du laster ned fra må jo ha 15 Mbit/s (1,875 MB/s) ledig som du kan benytte deg av hvis du skal få maks hastighet.

Hvis du laster ned filer via vanlige torrentsider er som oftest hastigheten vesentlig dårligere enn dette.

Du får rett og slett ikke gjort noe med det. Som sagt er det private torrentsider som ofte har mer dedikerte brukere som sitter med 100/100 og spyr ut megabytes, men de er det få av på de offentlige sidene.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har forsøkt å finne svar på dette spørsmålet, både ved å google, samt her på forumet, men jeg har ikke blitt noe klokere.

Jeg har ganske høy hastighet på internettlinja mi (15/15 Mbit altibox), men får maks nedlasting og opplasting på ca 1,2 Mbit i uTorrent. Er det noe jeg kan gjøre for å få større hastighet i uTorrent???

Håper noen har tålmodighet til å gi et ordentlig svar! Jeg har holdt på mye med data, men dette forstår jeg meg ikke på. Det tekniske med uTorrent er "gresk" for meg. Fint om noen kan "gi det inn med teskje" :)

Dette er jo veldig enkelt å besvare.

Du har 15Mbit.

Utorrent oppgir hastighet i Mbyte (8bit = 1 byte).

Så må du også ta hennsyn til at det er en del overhead, både i TCP og torrent protokollen (dog mest TCP). Du kan i praksis regne med rundt 80% av din fulle hastighet til praksis nedlasting.

Så...

15mbit/sek delt på 8 = 1,875Mbyte/sek

1.875Mbyte/sek ganger 0,8 = 1,5Mbyte/sek

Kort sagt har du akkurat det som du burde ha, så det er ingen feil her å rette desverre.

EDIT: Jeg tar forbehold her om at du har sett feil på måleenheten Utorrent bruker. Du SIER jo at du laster ned i 1,5Mbit/sek i Utorrent, men jeg regner med at det er mye mer sansynlig at at du bare har sett feil i Utorrent enn at det faktisk er en feil men likevel stemmer så bra når vi regner det ut. Hvis dette ikke stemmer, og du faktisk laster ned 1,5Mbit (ikke Mbyte altså), så si i fra så skal jeg se om jeg kan gi andre forslag til løsning.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

De(n) du laster ned fra må jo ha 15 Mbit/s (1,875 MB/s) ledig som du kan benytte deg av hvis du skal få maks hastighet.

Hvis du laster ned filer via vanlige torrentsider er som oftest hastigheten vesentlig dårligere enn dette.

Du får rett og slett ikke gjort noe med det. Som sagt er det private torrentsider som ofte har mer dedikerte brukere som sitter med 100/100 og spyr ut megabytes, men de er det få av på de offentlige sidene.

Du tar ikke hennsyn til overhead her (se posten over). Selv under ideelle forhold (store pakker og null pakketap) så er det helt normalt med rundt 15% overhead på TCP protokollen. Under mer normale forhold der ikke ALLE pakkene nødvendig er maksimert, det er noe waste i feilsende data, og inkludert overheaden i torrent protokollen så er det helt noralt å regne med tett opp til 20% overhead på overføring via bittorrent. Men altså, selv om du lastet ned direkte fra FTP eller HTTP server på en dedikert gigabit forbindelse så ville du aldri oppnådd stort mer enn 1,6Mbyte/sek. Det er ikke realistisk å forvente mer enn 1,5Mbyte/sek via torrent, og jeg tror ikke det er særlig poeng i å prøve å "feilsøke" dette.

Dette er vel og merke dersom linjen er 15Mibit i brutto. mange leverandører nå selger ofte linjer som er inkludert ca 15% mer en det de reklamerer for - nettop fordi de fleste kunder ikke kan forventes å vite at en betydelig del av kapasiteten går med i overhead på nesten alle typer overføringer via nett. Jeg vet dog ikke hvor vanlig det er for fiber og kabel baserte leverandører, så det er verdt å sjekke.

Det er kun protokoller som UDP som har neglisjerbar overhead, men slike protokoller er dårlig egnet til pålitelig overføring av filer uten spesiallagde programmer som tar høyde for UDPs svakheter.

Til OP: du kan som regel sjekke i din ruter/modem hvilken brutto sync hastighet du faktisk har på linjen, så om du tar tallet modem/ruteren gir deg og deler på 8 og ganger med 0,8 så er det tallet du bør kunne oppnå realistisk sett via Utorrent som sagt.

Et alternativ til å se i modem/ruteren er å ta en test på f.eks. tptest.se og se hva den måler der. Gang det tallet med 8 og del på 0,85 så bør det gi deg din brutto hastighet - sånn circa. Det er ikke like nøyaktig, men bør være nøyaktig nok til å ihvertfall se om du har en linje som er solgt med eller uten overhead for TCP innberegnet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei!

Så når jeg lastet ned i 1,4 og 0,2 det kommer vell ann på hosten?

Endret av Wizzlee
Lenke til kommentar

Takk for nyttig info, alle sammen!

Å vite forskjellen på MB og Mbit løste egentlig problemet for meg! Jeg var rett og slett ikke klar over dette.

Nå har jeg også endret litt i innstillingene i µTorrent og det ser ut som jeg får maks hastighet! Toppers :thumbup:

Merkelig at ingen har forsøkt å lage en ENKEL guide for µTorrent (µTorrent for Dummies), helst på norsk!! Det tror jeg hadde vært til hjelp for mange! Og så kunne man jo bare vise til denne når folk på forum kom med spørsmål. Herved er utfordringen gitt :)

Lenke til kommentar

Takk for nyttig info, alle sammen!

Å vite forskjellen på MB og Mbit løste egentlig problemet for meg! Jeg var rett og slett ikke klar over dette.

Nå har jeg også endret litt i innstillingene i µTorrent og det ser ut som jeg får maks hastighet! Toppers :thumbup:

Merkelig at ingen har forsøkt å lage en ENKEL guide for µTorrent (µTorrent for Dummies), helst på norsk!! Det tror jeg hadde vært til hjelp for mange! Og så kunne man jo bare vise til denne når folk på forum kom med spørsmål. Herved er utfordringen gitt :)

Sånne ting finnes i flusst - dog jeg vet ikke om det finnes noen på norsk nødvendigvis. Problemer er at folk generellt sett er late og ikke gidder å lese gjennom en guide/manual når de i stedetfor kan poste på forumet og få svaret servert på sølvfat.

Til og med Utorrent i seg selv har jo meget grundig dokumentasjon inkludert i selve programmet (mulig til og med på norsk om du har valgt norsk språklokalisering?). Det er jo bare å trykke på "help" knappen, og se over "FAQ" siden. Der står alt slikt som dette og hvordan du bruker programmet. Det eneste problemet er at det krever slik fæl lesing...

Jeg ragger ikke bare på deg her vel og merke. Du hadde bare en misforståelse rundt Kbit/Kbyte og det er forsovidt helt forståelig. Jeg er bare litt lei av den generelle holdningen til mange som ikke gidder å prøve å finne ut av ting selv før de spør i disse dager. Hvis folk gadd å bruke søk på forum og faktisk lese dokumenasjonen til programmer de har problemer med før de spurte så hadde vi hatt dobbelt så mye tid til å hjelpe folk med de problemene som faktisk ikke er trivielle.

ok, /rant off =P

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener, Stigma!

Problemet er vel ikke at det ikke finnes guider/manualer. Jeg tror problemet ligger i at det tekniske språket brukt i disse ofte er langt over hodet på mange.

Jeg har lest µTorrent-manualen flere ganger, men mye har vært "gresk" for meg. Og jeg er ikke den som gir opp så lett!

Som sagt, jeg har holdt på med IT i mange år, og forstår ganske mye innen dette feltet (driver bl.a. med litt programmering), men har hatt en del problemer med å forstå de tekniske begrepene som brukes ved snakk om µTorrent, også rundt om på forskjellige nettsider.

Det er flott at folk prøver å forklare hvordan ting henger sammen, ikke misforstå, men ofte er de så flinke på dette at de strør om seg med tekniske begreper som de tror alle forstår. Det kan være et problem. Slik har i alle fall jeg opplevd det. Det er derfor jeg etterlyser en ENKEL guide. Men, selvsagt, jeg forventer ikke at noen her skal lage det! Det er bare et tips fra min side :)

Lenke til kommentar

Edit:

Dersom du har Altibox vil en viss del av linjen din være tildelt TV-en. Du vil uansett neppe klare å laste ned med 15Mb/s.. Men du skulle klare en del mer enn 9,6..

TV-Trafikken blir ikke påvirket av internett trafikken....

Nei, omvendt :innocent:

Eller, jeg vet ikke sikkert hvordan det er med fiber, men me kobber er det ofte slik.

HD-sending til Tv-en er data-trafikk på nettverket det også. Men om det er slik at man har 15Mb + TV, skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg bare synser uansett så vist du vet er det greit..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Normalt når man har TV på samme linje (om det nå skulle være ADSL, kabel eller fiber basert) så har man som regel en seperat logisk forbindelse satt opp i ruteren som er dedikert til TV forbindelsen.

Det er både av rent praktiske grunner (hvis TVen hakket hver gang ungdommen i huset lastet ned så hadde de ikke fått mange fornøyde kunder), og av markedsføringsgrunner (så ikke folk må sette seg inn i detaljer rundt hvor mye båndbredde TV-delen vil bruke av abbonementshastigheten de allerede har) osv.

Jeg kjenner vel faktiks ikke til noen eksempler på TV tjenester over digitale linjer som ikke fungerer med dedikert (logisk forbindelse). Det eneste må være TV over vanlig internett - men det regner jeg ikke i samme kategori.

-Stigma

Lenke til kommentar

Edit:

TV-Trafikken blir ikke påvirket av internett trafikken....

Nei, omvendt :innocent:

Eller, jeg vet ikke sikkert hvordan det er med fiber, men me kobber er det ofte slik.

HD-sending til Tv-en er data-trafikk på nettverket det også. Men om det er slik at man har 15Mb + TV, skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg bare synser uansett så vist du vet er det greit..

Er 15Mb dedikert til internettsurfing og resten går til TV/Voip

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...