Gjest medlem-82119 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har trådløst tastatur og mus (microsoft 7000 sett) og det fungerer feilfritt til filbehandling, office, openoffice og alle mulige programmer. Men går jeg på nett og skal skrive noe, som i dette forumet, blir tastaturet tregt, henger og jeg må ofte vente noen sekunder på at det jeg skriver skal dukke opp eller deler av det jeg skriver hoppes over. Det virker nesten som om det er en konflikt mellom nettleser og tastatur. Jeg opplever også at enkelte nettsider, som facebook og ulike forum, ser ut til å få routeren til å knele. Hastigheten stuper inntil jeg faller ut av nettet. Drar ut strømmen til router, og plugger til og da funker alt igjen. Siden routeren er 100% stabil og har null problemer unntatt på enkelte sider så lurte jeg på om det er noen spesielle standarder som gjør dette, bugs, belastning på nettsiden eller annet. Siden routeren fungerer feilfritt på alt annet så tviler jeg på at det er routeren. Nettleverandøren har sjekket linja uten å finne noe galt. OS: ekte win 7 home premium 64 bit Nettleser: Firefox (versjon 3.6.10, men problemet kom ikke med denne versjonen) Nytt og stabilt system med mer enn nok strøm. God dekning på nettet, og veldig stabil linje. Har lurt litt på om enkelte nettsider sender ut cookieser som brannmuren i routeren blokkerer som igjen skaper kluss med nettet? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Hmm... siden du nevner både problemer med trådløst tastatur og internet så lurer jeg på om du kanskje bruker trådløst nettverk? RF baserte mus/tastatur bruker også samme 2,4Ghz rangen som trådløse nettverk bruker, og selv om de normalt ikke skal lage konflikt så er det ikke umulig at de kan kollidere på noen måte. I så tilfelle så ville jo løsningen sikkert være å bytte senderkanal på ruteren din. Kanskje du kan teste om samme problemen er det dersom du bruker kablet mus/tastatur, eller evt. bruker trådløst mus/tastatur, men surver via kabel en stund for å teste... Dette gjelder som sagt bare dersom du bruekr trådløst nettverk, så si i fra om det er tilfellet. -Stigma Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Bruker trådløst nettverk ja. Har fått noen tilbakemeldinger og sjekket litt hva som kan skje. Noen mener at scriptet på enkelte forum kan bli overbelastet (gå i hvitt), andre har påpekt at routere har X mengde ram og hvis enkelte nettsider/forum genererer mye data kan routerram bli fullt. Mulig konflikt mellom tastatur og nettverk. Har byttet kanal mange ganger på nettet uten forskjell. Det er så rart, fordi jeg kan google, besøke hjemmesider til produsenter og taste inn modellnr for å søke etter oppdateringer og bruksanvisninger osv og alt går supert, men så besøker jeg f.eks dette forumet og må rette annethvert ord fordi det blir kluss. Ser mange andre sliter med det samme. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Vel, du kan som sagt sjekke om problemet forsvinner ved bruk av kablet tastatur/mus midlertidig. Da kan du ihvertfall utelukke singalforstyurrelser dersom det likevel fortsetter. Ellers, i forhold til de to andre forslagene du har fått: - At ruter RAM går tom slår meg som meget lite sansynlig. Jada, den har begrensede mengder, men størrelsen/kompleksiteten av en nettside har veldig lite med hvor mye RAM som går med i ruteren da den bare ser på forbindelsene som kobles opp. En webside bruker normalt bare èn, eller kanskje et par. Selv svake rutere kan takle mange tusen uten problemer, og selv om dette evt. var problemet så ville det ihvertfall ikke ført til at inntasting på tastaturet gikk hakkete da dette ikke egentlig har noe med internett å gjøre i det hele tatt. Ingenting sendes tross alt før du trykker på post knappen, og internettleseren vil ikke vente på forbindelser for å ta i mot tastetrykk - så jeg tror du kan se helt bortifra dette. Jeg har jobbet som tekniker i en ISP i mange år, så jeg har litt peil på hva jeg uttaler meg om selv om jeg ikke påberoper meg ekspertise i ALLE felt - At en nettsides script can gå i vranglås er nok en mulighet. Det kunne fått nettleseren til å bruke ekstremt mye CPU og dermed reagere tregt. slikt kunne nok føre til at inntasting på tastaturet gik hakkete/tregt ja. Det sagt så er hw.no stabilt og uten større problemer som jeg har merket til, så det burde ikke være et problem. Du kan sjekke windows task manager for å se om nettleseren bruker veldig mye CPU da det kan indikere at et script eller en addon i nettleseren kanskje har gått i evig loop og lager problemer. For å utelukke overnevnte problemstilling så foreslår jeg at du installerer en nettleser som du ikke allerede har på maskinen fra før (Opera? eller kanskje Chrome?) slik at du får en 100% ren install av en ny nettleser, og så ser om samme problem oppstår i denne nettleseren så tror jeg du trygt kan kaste bort denne hypotesen. Hvis det derimot fjerner problemet så indikerer det nok mest sansynlig på en feil/inkompatabilitet i en addon eller lignende i nettleseren og i så fall er det nok fornuftig å ta en full reinstall av nyeste nettleserversjon og ha litt kontroll med hvilke addons du installerer (for å se om noen av dem kanskje fører direkte til problemet du opplever). Kanskje du kan begynne med å utelukke disse som nevnt over og rapportere dine resultater så skal jeg prøve å gi videre råd om det ikke fører frem. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Hvis det er konflikt, så ville jeg sjekke hvilken trådløsstandard og båndbredde som brukes. 11n med 40MHz båndbredde vil maskere et bluetoothsignal ganske effektivt. Det beste vil trolig være å prøve å sette kanal 13 og bruke 11g standard i router. Blåtann bruker frekvenshopping fra kanal 1 til 11 så vidt jeg husker. PS: Sjekk også batterikapasitet i tastaturet. Endret 9. oktober 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 PS: Sjekk også batterikapasitet i tastaturet. WORD! hehe... ofte er den enkleste løsningen den rette. Det er ofte lett å overspekulere. -Stigma Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Tar alltid clean install av nettleser, dvs fjerner gammel versjon 100% før innstallasjon av ny. Har ingen tillegg utover støtte for flash, shockwave, silverlight, og java. Kjører på 802.11g nettverk, har vekslet mellom de anbefalte kanalene 1, 6 og 11 uten å merke noen forskjell. Skulle også tro at hvis det var en konflikt mellom tastatur og trådløst nett burde samme problem være tilstede også ved f.eks spilling eller andre oppgaver og ikke kun enkelte forum. Det er heller ikke naboer i nærheten som bruker samme kanal eller noe. Har forøvrig sett samme fenomen hos mange andre, dvs at trådløs mus og/eller tastatur får ressursbruken til å sprette i været i kombinasjon med nett. Akkurat nå fungerer det feilfritt. Det gjør det også vanskelig å feilsøke. Det virker bare som om det er "ett eller annet" som innimellom gjør at tastatur går kjempetregt i enkelte forum innimellom. Det virker som om det blir verre med mange brukere. Scriptsvaret er vel det beste svaret jeg har fått til nå. Batteriene er forøvrig bra. Uten å vite om det er tilfeldig, virker det for meg som om disse tingene henger sammen på ett eller annet vis. Mye hakking/tregt tastatur, treg nettside som forsvinner når man trekker ut strømmen til routeren noen sekunder. Har også opplevd at problemet nærmest kan fremprovoseres hvis jeg f.eks sender en pm til 8-10 brukere samtidig, eller skriver lengre innlegg. Ser også når jeg føler at f.eks facebook er tregt skriver mange inn om akkurat det samme. Trodde også det var en eller annen "loop beskyttelse" som slo av/restartet funksjoner og script hvis ting gikk i stå. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Når det gjelder problemet ditt, så begynner jeg å kjenne igjen problemene jeg har slitt med her. Det har vært trøbbel med USB (mus, tastatur) og nettverk. Eksterne disker koblet til og fra med 'feilalarm'. Alt dette skjedde ofte med den gamle maskinen min med ASUS P5K kort. Etter jeg kjøpte ny (annen) hardware, så har problemet helt forsvunnet. Det opplevdes slik at musen stoppet opp litt i 1-2 sekund før den fortsatte. Nettverk tok korte pauser i forbindelsen. På det verste fikk jeg blåskjerm og restart. Bruker selv Win7 pro x64, og det ser ut til at det må være en form for konflikt mellom OS og HW. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Har selv win 7 hp 64 bit. Alt annet fungerer feilfritt. Kan f.eks sende epost (live mail) uten problem, og nå midt på natten (få brukere?) funker det feilfritt i forum også. Det virker for meg som om mange brukere? gjør enkelte forum trege, som igjen gjør at ting som skrives inn lagger på et vis. Er også umulig å feilsøke, da problemet ikke er konstant og helelr ikke større enn en irritasjon. Har forøvrig win 7 godkjent hk og kun godkjente og sertifiserte komponenter. Musa funker feilfritt. Helelr mer og mer mot script problemer... Endret 15. oktober 2010 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Merkelig, men igjen så har det vært en lang periode med feilfri ytelse, både på mus, tastatur og router. Har sett at endel nettsider har vært under vedlikehold, så mulig det er script som er problemet. Mange oppdateringer også i det siste, nye versjoner av java, firefox, brannmur osv kan bidra mye regner jeg med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå