Leifen18 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei, jeg ser etter skjerm til min nye PC. Jeg har egentlig tre alternativer. Samsung 23" LED Syncmaster BX2350 til 2 200 BenQ 27" LCD M2700HD til 2800 og DENNE: Fujitsu 27" SL27T-1 LED Til 3000 kr. Jeg googlet denne, og det ser ut som om den har lanseringsdato 17.11.10 . Jeg lurer på om denne da sannsynligvis har dårlig bildekvalitet, eller hva som kan være galt her? 3ms responstid Bildets lysstyrke 250 cd/m2 Kontrastforhold 5000000:1 / 1000:1 (dynamisk) 2x HDMI Amentio har faktisk denne til 2600! Noen tilbakemeldinger på dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 På PC-skjermer er desverre LED en ØKO-skjermer. Så sammenligne LED-TV og LED-PC-skjerm blir feil, bare sånn at det er sagt. Jeg vil tro at skjermen duger vist du ikke er noe bildefanatiker. Det er heller ikke første gang en skjerm på rundt 27 tommer koster under 3000. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 Prøver du nå å si at på TV-fronten er det stor forskjell i LED-favør og på PC-fronten er det i LCD-favør? :-S Eller at det stort sett bare er strømforbruket som er forskjellen? Betyr det at du heller ville kjøpt BenQen enn Fujistuen? Og hva er da grunnen til at mange LED-skjermer er dyrere, dersom det ikke er noen spesiell billedforskjell? Betaler folk så mye mer for en promille billigere strømregning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Prøver du nå å si at på TV-fronten er det stor forskjell i LED-favør og på PC-fronten er det i LCD-favør? :-S Eller at det stort sett bare er strømforbruket som er forskjellen? Betyr det at du heller ville kjøpt BenQen enn Fujistuen? Og hva er da grunnen til at mange LED-skjermer er dyrere, dersom det ikke er noen spesiell billedforskjell? Betaler folk så mye mer for en promille billigere strømregning? Ja, det er det jeg prøver og si. Mange tror sånn som deg at LED PC-skjerm er langt bedre enn vanlig LCD. Den største forskjellen ligger vel i bakgrunnlyset, liker du og ha masse lys fra skjermen din er LED og anbefale. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 Takk for det! Det hadde jeg virkelig ingen idé om. Men kontrastnivået er jo spesielt mye høyere, da? Og mer lyssterk pleier vel å gi klarere farger? Vet du grunnen til at dette er tilfellet? Er det at LCD er mye bedre når skjermene er små, kanskje? På den andre siden skiller ikke en 27" og en 32" mye, da.. Noen sitter jo fremdeles med 32" TVer, selv om jeg antar at de fleste som kjøper TV nå kjøper 50+.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Problemet med veldig høye kontraster og høy lysstyrke er at iallefall jeg blir veldig sliten i øyene over lengre tid. Jeg er ikke noe ekspert på skjermer, men de fleste sier at kontrastnivået som er oppgitt er kun kommersielt. Min enkle regel på akkuratt skjerm er at du får hva du betaler for. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) "Sjøpa billi sjøpa sjit." Du kan nok like gjerne kjøpe den BenQ skjermen, en kompis har den og sier den er helt grei. Skal du ha bedre kvalitet er det ikke LED som er tingen, men å gå over fra en skjerm med TN- til en mye dyrere skjerm med IPS-panel, som fort koster 2-3 ganger så mye. Forresten aldri forhåndsbestill noe på Amentio, da de bryter loven ved å ta pengene fra konto umiddelbart - før de sender varen. Det er dumt hvis den viser seg å bli forsinket eller lignende. Endret 8. oktober 2010 av Nator Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Såkalte LED-skjermer er også LCD-skjermer - det er bare det at de har byttet ut CCFL lysrørene som lyser opp LCD-pixlene bakfra, med LED'er (Light Emitting Diode). Det har først og fremst den fordelen at det er strømbesparende - det er sjeldent noe avgjørende for bildekvaliteten i seg selv, annet enn at på LED-TV'er kan disse LED'ene grupperes, slik at man f.eks kan mørklegge en gruppe totalt, dersom den sitter bak et bildeutsnitt på skjermen som skal vises som svart, eller veldig mørkt. Dette er noe som gjøres på LED-TV'er for at de skal kunne konkurrere med plasma-TV'er på det med å vise helt svart. Med vekslende hell, får man legge til. På PC-skjermer, enten det er LED-LCD eller "vanlig" LCD, så har slike billige skjermer paneler av TN-typen, og det er begrenset hvor bra man kan få slike. De har alle problemer med å vise korrekte farver, har dårlige innsynsvinkler (man skal ikke bevege hodet mye sideveis eller opp eller ned før man ser en drastisk degradering av bildekvaliteten), og er sjeldent noe særlig gode på å vise svart eller å skille mørke farvetoner fra hverandre. De har den fordelen at de kan produseres billig, og de er gjerne raske. Og som regel er de gode nok for "gamere" som ikke bryr seg så mye om korrekte farver og sånt. 1 Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg ser at denne LED-skjermen er TN, finnes det LED-skjermer med IPS? Og konklusjonen er vel egentlig at den 23" er den beste? Men jeg fant også en Samsung Syncmaster 27" til under 3000, og sist jeg sjekket (I gamle dager da 21" var svært til PC) var det en 19" Syncmaster som var det aller ypperste av kvalitet. Jeg vet jo også at Samsung gjør det bra på TV, gjør de det fremdeles bra på PC-skjerm? Nå skal det sies at mine referanser er svært begrensede... Jeg har levd med en CRT fram til for to år siden, og da kjøpte jeg en bærbar med nokså dårlig skjerm (I hvert fall nokså lyssvak skjerm). Så jeg antar at uansett hva jeg finner meg i dag, så blir jeg fornøyd, og sikkert imponert :-P Lenke til kommentar
thomit Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Det finnes IPS-paneler med LED-belysning, ja. Men det er også verdt å merke seg at en del produsenter av toppklasse skjermer har valgt å ikke utstyre noen av sine beste skjermer med LED, rett og slett fordi de gode gamle lysrørene leverer bedre bildekvalitet ... De er i bedre i stand til å ta vare på hele farvespekteret. Strømsparing be damned. Hvis man skal ha en virkelig god skjerm, med IPS-panel, og som ikke koster alt for mye, kan man se på Dell U2411. (Eller den tilsvarende 27-tommeren). Den er såpass god på ren bildekvalitet at den brukes av kresne proffer, samtidig som den er rask nok til at de fleste gamere blir fornøyd. Men vi snakker selvsagt en helt annen pris en hva man kan få med TN-paneler. Edit: Rettelse - hos Dell.no får man bare U2410 .. U2411 er bare samme skjerm i en litt annen utførelse, så det er ikke så nøye. U2711 har de. - Prisene er (uten de regelmessige Dell-tilbudene) kr. 6.000,- og 8.800,- Men U2410 har vært på tilbud hos Dell flere ganger, jeg har sett dem til 4.300,- Det er bare å vente på neste gang de er på tilbud. Og til den prisen er det verdt det, hvis man er ute etter skikkelig kvalitet. Som man ser, en helt annen pris enn TN-paneler. Kvalitet koster. Endret 8. oktober 2010 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå