sjokolademousse Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Er dette et bra filter til en fin pris? http://cgi.ebay.com/HOYA-58mm-Neutral-Density-ND8-Filter-58-mm-ND-8-BN62-/270638580624?pt=Camera_Filters&hash=item3f03510390 Og er det stor forskjell på Hoya-filteret og dette billige? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120592533790&ssPageName=STRK:MEWAX:IT Lenke til kommentar
Marjhia Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Har ikke erfaring med disse filterene direkte, men av generell erfaring synes jeg det er bedre å bruke noen hundrelapper ekstra på filter, fremfor å kjøpe de billige. Men det ser ut til å være billig, samme Hoya filter koster 595,- på fotovideo.no. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Kan anbefale dette filteret. Marumi er så vidt jeg vet ikke så kjent i Norge, men deres produkter har vunnet flere tester. Har selv ND8 filter og polariseringsfilter fra de og er veldig fornøyd. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Man får tak i Hoya HMC ND8 filtere for 58mm fra ca 250 kr i norske nettbutikker (Netshop, Dustin, Scandinavian Photo). Fotovideo.no driver generelt med 100 % overprising av filtere - så langt jeg kan se. Hoya ND-filtere finnes også i flere versjoner, nemlig Standard, HMC, Super-HMC og Ultra. Til digitale kameraer bør man konsekvent velge HMC eller Super-HMC. Disse er "multicoated" og har mindre risiko for refleksjon. Virker som filteret fra Hoya på eBay er standard. Da jeg plutselig fant prisene hos Dustin, Netshop og Scandinavian Photo, begynte jeg å sjekke eBay og utenlandske nettbutikker. På de minste filterene var det noe å spare ved enkeltkjøp fordi man kom under 200 kr grensa. På litt større, som fra 67mm og oppover var det ikke særlig å spare. Billige filtere ala slike til 4 - 8 USD er med en viss sannsynlighet ubrukelige. Og man sparer ikke penger på glass som brukes sammen med optikken - derfor er Hoya HMC eller tilsvarende multicoated filtere det rimeligste jeg aksepterer. Marumi virker å være i samme klasse, noe også Tiffen er. Sjekk denne "butikken" på eBay. De har både Hoya HMC og Tiffen. Har selv ikke brukt den, men både utvalg og priser ser OK ut. Lenke til kommentar
sjokolademousse Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Takk for svar. Gode tips EDIT: Da var et Hoya HMC ND8 bestilt! Endret 8. oktober 2010 av sjokolademousse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå