Kongeskipet Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Jeg får snart ca 40 PC-er som er samlet inn for å sendes til Cuba. Min oppgave er å slette alt innhold på disken og teste at PC-ene booter fra HDD. Første spørsmålet mitt er om det er en enkel måte å gjøre det automatisert, f.eks. med PXE-boot. Om jeg får tid til det vil jeg gjerne støtte linux ved å legge inn OEM-installasjon av Ubuntu med spansk språkpakke. Da leveres PC-ene med et bra OS klar til bruk. Det minsker nok sjansen for at de legger inn piratkopiert Windows med en gang de får PC-ene. Siden en linux-installasjon normalt kan flyttes fra PC-til PC uten problemer tenker jeg det holder med en et image som rulles ut til alle PC-ene. Hva er enkleste og raskeste måten å klone det til ca 40 PC-er med variabel HDD-størrelse? Datautstyr jeg har som kanskje kan brukes: - 8 ports gigabit switch - 8 ports 10mbps hub - masse nettverkskabler og strømkabler - noen PC-er som ikke skal til Cuba - 8 pc-sjermer - 8 ps/2 tastatur - 2 USB-tastatur - Noen USB mus og noen PS/2 mus, har ikke telt hvor mange Kan kanskje låne en større switch fra jobben. Jeg har veldig dårlig tid til dette, kun mandag-tordag etter skoletid i uke 42, har i tilegg lekser jeg må gjøre da. Derfor trenger jeg en løsning som er enkel å sette opp, og effektiv. Edit: Det viktigste er at jeg rekker å slette innholdet på HDD på alle PC-ene, og helst teste at de booter fra HDD Endret 7. oktober 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
tingo Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Nettverksinstall (PXE) er sannsynligvis det enkleste. Kanskje denne hjelper: http://www.linuxuser.co.uk/tutorials/unattended-ubuntu-installations/ og dette https://help.ubuntu.com/community/PXEInstallServer Endret 7. oktober 2010 av tingo Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Tusen takk for raskt svar. Vurderte å bruke kickstart (ikke over PXE) på forrige runde med PC-er jeg klargjorde, med var så få at jeg valgte clonezilla med disk-til-lokal-disk-kloning. Men tar det lengre tid å kjøre en kickstart installasjon, enn å legge inn Ubuntu fra et ferdig image med f.eks. språkpakker og oppdateringer ferdig lastet ned og installert? Kan noen hjelpe med å lage en ks.cfg med følgende instillinger? - OEM install - Spansk språkpakke - Anbefalt størrelse for SWAP, og resten av disken til / Fant ingen muligheter for OEM install i GUI-et for å lage kickstart EDIT: Har laget en ks.cfg nå, men har ikke testet den enda. Er det noe jeg bør gjøre annerledes? #Generated by Kickstart Configurator #platform=x86 #System language lang es_ES #Language modules to install langsupport es_ES #System keyboard keyboard es #System mouse mouse #System timezone timezone America/Havana #Root password rootpw --disabled #Initial user user oem --fullname "OEM configuration (temporary user)" --password 1234 #Reboot after installation reboot #Use text mode install text #Install OS instead of upgrade install #Use Web installation url --url http://192.168.0.1/sfjlaskjfhsjkflaskjfhal #System bootloader configuration bootloader --location=mbr #Clear the Master Boot Record zerombr yes #Partition clearing information clearpart --all --initlabel #Disk partitioning information part / --fstype ext4 --size 1 --grow part swap --recommended #System authorization infomation auth --useshadow --enablemd5 #Network information network --bootproto=dhcp --device=eth0 #Firewall configuration firewall --disabled #X Window System configuration information xconfig --depth=24 --resolution=1024x768 --defaultdesktop=GNOME --startxonboot #package install information %packages @ ubuntu-desktop oem-config-gtk ubuntu-restricted-extras Endret 9. oktober 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Synes dere jeg skal velge Ubuntu 10.04.1 eller 10.10? Har satt opp en virtuell server med PXE-boot og kickstart. Testet installasjon av Ubuntu 10.04.1 på en virtuell klient og det tok ca. 45 minutter. Når den var ferdig var det igjen å laste ned og installere oppdateringer og fulstendig språkstøtte, noe som tar litt tid på 3000/600kbps linje. Problemet med oppdateringer vil jo løses om jeg går for Ubuntu 10.10, men hvordan kan jeg legge inn fullstendig språkstøtte under installasjonen? Må jeg opprette et lokalt spail på PXE-serveren og laste ned 20GB+? Endret 11. oktober 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Synes dere jeg skal velge Ubuntu 10.04.1 eller 10.10? Har satt opp en virtuell server med PXE-boot og kickstart. Testet installasjon av Ubuntu 10.04.1 på en virtuell klient og det tok ca. 45 minutter. Når den var ferdig var det igjen å laste ned og installere oppdateringer og fulstendig språkstøtte, noe som tar litt tid på 3000/600kbps linje. Jeg ville godt for 10.04.1 siden dette er den versjonen som blir støttet lengst. Hvis du vet at noen kyndige skal ta over så kunne du gått for 10.10 så kunne disse personene lest seg litt opp og installert 11.10 eller noe når den tid kommer, men siden dette mest sannsynligvis ikke skjer så ville jeg godt for den versjonen du vet blir støttet lengst. Selv om dette kanskje medfører litt ekstra arbeid for deg. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Jeg vet ingenting om hvem som får PC-ene, så er nok best å gå for 10.04.1 da. Den er nok også mer stabil da de har hatt god tid til feilfiksing. Så her er planen min: Først installerer jeg ubuntu 10.04.1 på den maskinen jeg har med raskest hdd, setter opp lokalt speil og starter nedlastningen. Imens den laster ned kan jeg sette opp PXE-server på maskinen. Når den er ferdig satt opp og klar til bruk kloner jeg maskinen. Da har jeg en PXE-server tin 8-ports switchen min, og en PXE-server til en større switch jeg snart skal hente. 1 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Serveren er satt opp med lokalt speil og PXE-server. Eneste problemet er at når PC-ene er ferdig installert er de satt opp til å bruke det lokale speilet i stedet for å laste ned fra internet. Er det en enkel måte for å automatisk sette normale instillinger for programvarekilder når installasjonen er ferdig? Jeg ønsker at 192.168.0.1-adressene skal fjernes fra listen over alternative kilder, og at den skal bruke internet i stedet. Endret 19. oktober 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå