Gå til innhold

Leve av å lage bøker eller studere?

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Akkurat nå, studerer jeg IT og økonomi ved HiST i Trondheim. Jeg valgte dette fordi jeg mente det var dette som passet meg mest. Ja, jeg trives der og klarer akkurat såvidt å henge med i alle fagene.

I det siste...Løgn...Veldig lenge(!) har jeg tenkt på å gjøre det jeg faktisk har lyst til, nemlig å skrive. Jeg har fullført en roman som, ikke uforventet ble kastet i søpla av et forlag jeg sendte det inn til. Drømmen er å klare å leve av å skrive, men hvordan skal man få tid til dette opp i alle studiene?

Hver dag bruker jeg tid på å studere og i tillegg har jeg jobb 3 dager i uka, dermed blir det ikke mye tid til å gjøre det jeg aller helst vil. Spørsmålet mitt er åpent og jeg trenger ingen fasit, det er uansett bare fint om dere kommer med fine innspill.

Hva ville du gjort? Slutte på studiene, ta en jobb ved siden av for å få råd til å overleve hver måned og skrive deretter? Fortsette på studiene og skrive når man har tid?

Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du jobber 3 dager i uka? det hadde ikke jeg orket ved siden av studiene. man trenger jo egentlig ikke jobb når man studerer.

jobb , studier, fritid, du kan ikke ha alle tre uten av det går ut over minst en annen av dem.

og studier er greit å ha.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Vel, hvor langt har du kommet på studiet? Hvis du er godt på vei inn i en grad, bli der! Mener nå jeg. Jeg skriver selv, prøver uansett, og var heldig nok til å få bruke et år på ei absolutt fantastisk skriveskole, men med det fulgte det også en del sannheter og erfaringshistorier. Det er ekstremt vanskelig å få ei bok godkjent, og hvis du får det vil det gå igjennom flere runder som vil ta mye tid og mye arbeid før den blir utgitt. Så må verket ditt konkurrere med hundrevis av andre nye bøker på markedet, norske og utenlandske, og så, for å toppe hele driten liksom :nei: (beklager ordspråket), tjener du langt mindre pr. solgte bok enn man skal tro, til og med da man går langt ned, alle som er involvert i hele prosessen medregnet, (prosentdelen du får er av salgsprisen på boka i butikken) det er omtrent umulig å leve av med mindre man blir en suksess eller klarer å arbeide seg opp en fast skare med lesere over tid. :dontgetit: Men da igjen, de fleste som skriver skrive, og da er det lite å gjøre. Men bare sier, veldig veldig fint å ha en solid utdanning bak seg.

Uansett hva, lykke til! Og visstnok blir alle avslått av minst tre forlag, sannsynligvis ti så ikke bry deg om det. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...