Razorlight Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Spørsmålet er så enkelt som emnetittelen tilsier. Trengs det studiekompetanse for å gå høgskole? Da, hvor mange år? Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Studiekompetanse som 3 år på videregående skole? Isåfall, nei. Har to kamerater av meg som er på høgskole nå som bare har gått første klasse (VG1). Lenke til kommentar
treant Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 spør hvilken studie du skal ta, men som oftes så kreves det generell studiekompetanse og som oftes pluss det og det. Og noen ganger er det opptaksprøver og andre ganger intervju i tillegg. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Studiekompetanse som 3 år på videregående skole? Isåfall, nei. Har to kamerater av meg som er på høgskole nå som bare har gått første klasse (VG1). Planen min (tror jeg), er å gå Service og Samferdsel 1. året, IKT Servicefag 2. året og gå for en 2-årig(?) mastergrad på høgskole. Er det noe mer jeg trenger? Lærlingtid? Generell studiekompetanse? Eller er det så lett som du sier? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Med det løpet trenger du allmenn påbygg for å kvalifisere deg til høyere utdanning og en 3-årig bachelorgrad før du får starte på en master. Endret 7. oktober 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
treant Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 du kan ikke ta master. du må ta bachelor først, og dessuten så får du generell studiekompetanse om du tar allmenn påbygg. Burde ikke skolen din ha informert deg om dette? Prat med en rådgiver, de kan det juridiske og! Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Med det løpet trenger du allmenn påbygg for å kvalifisere deg til høyere utdanning og en 3-årig bachelorgrad før du får starte på en master. Hvilken grad trengs for å bli dataingeniør? Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Jeg kan nok ikke hjelpe deg så mye rundt dette, men jeg tror man trenger studiekompetanse til en eventuell bachelor- eller mastergrad. Hvilke fag dette gjelder, er jeg blank på dessverre. Selv holder jeg på med studiekompetansen min for å komme inn på det studiet jeg vil. Lenke til kommentar
treant Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 HING = Generell studiekompetanse (GENS) og: (R1+R2) og FYS1 Søkere med bestått 2-årig teknisk fagskole (rammeplan av 1998/99 eller tidligere ordninger) eller 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning er kvalifisert uten hensyn til generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav. Søkere med nyere godkjent teknisk fagskole (etter Lov om fagskoleutdanning av 2003) vurderes individuelt. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hvilken grad trengs for å bli dataingeniør? Ingen, siden det ikke er en beskyttet tittel. Med en 3-årig ingeniørutdannelse blir du høgskoleingeniør og så kan du ta en 2-årig påbygging for det man populært kaller sivilingeniør. Eventuelt kan du ta et 5-årig sivilingeniørstudium ved f.eks. NTNU, som egentlig er mer populært. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 HING = Generell studiekompetanse (GENS) og: (R1+R2) og FYS1 Søkere med bestått 2-årig teknisk fagskole (rammeplan av 1998/99 eller tidligere ordninger) eller 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning er kvalifisert uten hensyn til generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav. Søkere med nyere godkjent teknisk fagskole (etter Lov om fagskoleutdanning av 2003) vurderes individuelt. Høh? 1 Lenke til kommentar
treant Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) at du trenger må ha generell studiekompetanse og r1+r2 matte. også må du ha fysikk 1. Søkere med bestått 2-årig teknisk fagskole (rammeplan av 1998/99 eller tidligere ordninger) aka yrkeskolen, men det gjelder ikke deg regner med pga læringsplanen. eller 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning er kvalifisert uten hensyn til generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav. Aka et år studium. Søkere med nyere godkjent teknisk fagskole (etter Lov om fagskoleutdanning av 2003) vurderes individuelt. hva forstår du ikke? Endret 7. oktober 2010 av JohnnyDepp 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå