Gå til innhold

Debatt: HoN vs LoL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde LoL bare var "HoN med dårligere grafikk". Riot points, runes, talent tree; det blir bare for latterlig.

 

 

Jepp det blir jo så klart feil å prøve å tenke litt ut av boksen å lage noe nytt. Mye bedre med copy paste..

 

Ser ut som noen av dere tror at det bare fordi det er gratis at LoL er større. Men det er feil. Ja det er en stor påvirking men det er bare en side av boka.

Lenke til kommentar

Klart det at spillet er gratis trekker spillere, men du vet jo like godt som meg at man spiller ikke et spill med mindre man syns det er moro og utfordrende. Riot holder på kundene sine på akkurat samme måte som andre spill: en spennende og utfordrende spillopplevelse.

 

Jeg vil også si at grunnen til at HoN oppfattes som et større spill i esport sammenheng enn det LoL gjør har en årsak, og det er at LoL mangler kritiske funksjoner som Replays, Observers, etc. Det har ikke noe med selve spillet å gjøre. Med en gang disse funksjonene kommer i stand (Riot har funksjonene i alfa modus kan man si - som de viste i WCG filmen). Når de funksjonene kommer på plass så vil ting forandre seg :)

Lenke til kommentar

Jeg syns jo det er litt rart at en så essensiell del av spillet ikke er på plass allerede hvis de faktisk hadde tanker rundt det å sette det til rette for esports? Det virker jo ikke slik når en ser hvordan spillet er satt opp.

 

Nå råder de jo i denne sjangeren angående gratis spill, så mye konkurranse har dem jo ikke i så måte.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Jeg syns jo det er litt rart at en så essensiell del av spillet ikke er på plass allerede hvis de faktisk hadde tanker rundt det å sette det til rette for esports? Det virker jo ikke slik når en ser hvordan spillet er satt opp.

 

Nå råder de jo i denne sjangeren angående gratis spill, så mye konkurranse har dem jo ikke i så måte.

 

Strategien til Riot er annerledes enn det HoN har gjort. HoN appellerer kun til esport folk, mens LoL appellerer til både casuals og esport folk. Om Riot legger mye arbeid i å legge inn slike funksjoner vil det gå ut over noe annet. Tror det er smart av Riot og vente til spillet har vert på markedet en stund før de faktisk utvider det til å bli et fullverdig Esport spill,

Lenke til kommentar

Men har det ikke ligget i kortene helt fra planleggingsstadiet at de skulle lage et spill som ville være passende for disse spillerne? Altså de som kom og kjente til DotA?

 

Noe må jo ha skjedd siden de gikk fra sine uttalelser tidlig i alpha og beta fasene. Var jo en del snakk om det på forumene husker jeg.

Lenke til kommentar

Dette innlegget er ikke ment for å rakke ned på LoL, som jeg skjønner er et spill som apellerer til mange. Men jeg reagerer når ordet esport kobles inn.

 

LoL vil aldri rekke HoN til knærne når det kommer til esport. Det er vanskelig å ignorere faktum at samtlige av de største "gamingcommunities" har valgt å satse på HoN (Evil Geniuses, fnatic, MYM, SK). Flere av disse navnene burde være kjente for alle som har slitte ASDW-taster, enten det er CS, WoW eller andre spill. Jeg vil også gjerne påstå at en gjennomsnittlig HoN-spiller er mer opptatt av Esport enn en LoL, i og med at sistnevnte er mer tilrettelagt for nybegynnere og casualgamers.

 

Det er også vanskelig å ikke trekke inn DotA inn i den diskusjonen her. DotA hadde et ganske aktiv miljø på høyt nivå og stod sterkt en periode innen esport. HoN har valgt å videreføre dette miljøet ved å trekke paralleller, mens LoL påpeker forskjellene og går en egen vei. Nå er det selvsagt lett å si at HoN kun er en DotA ripoff, men til syvende og sist er det det er. Med enorme forbedringer.

 

Vil veldig gjerne ha en tilbakemelding på disse tankene, i og med at HoN-spillere ble kalt trangsynte for noen få poster siden. :)

Endret av RuneM-
Lenke til kommentar

Har sett et par LoL matcher nå, blir litt teit å diskutere når jeg aldri hadde sett en ordentlig match.

 

Først og fremst ble jeg litt forskrekket når jeg så en match av en kar som heter HotshotGG (tror han er flink). Han var solo mid mot en annen kar, og han kunne faktisk spamme sine to spells KONSTANT uten manaproblemer. Den ene var en slags wave forover som silencet og tok skade, og den andre var en aoe-stun med ~2 sec delay. Han så forsåvidt ut som en drage. Det jeg så der virket helt på trynet, han lasthittet "bra", men det var på en måte alt som han kunne/trengte gjøre også. Med de to sykt spambare spellsa var motsanderen alltid low, og det at alle angrepene hans også hadde en helt sykt stor aoe-splash hjalp ikke, hvordan skal man kunne stoppe noe sånt? Han pushet lanen inn i tårnet flere ganger uten at han ble straffet for det, virker bare helt random.

 

Dette var vel en pub eller noe sånt. Jeg så også en finale i en stor turnering, og jeg likte faktisk veldig godt de neutralspawnene som var rundt omkring på banen som ga buffer til laget som drepte dem. Veldig smart måte å lage flere teamfighter tidlig, jeg kunne godt ha likt å se noe lignende i hon. Det var dog det eneste jeg virkelig likte, Ashe sendte en ice-arrow halvveis fra river og opp i toplane som traff en hero, og det var visstnok HEELeEeLT sykt, og at det var så drøyt hvor bra kommunikasjon de hadde. Følte det var ganske opplagt at der bør det komme en arrow, men men

Lenke til kommentar

Dette innlegget er ikke ment for å rakke ned på LoL, som jeg skjønner er et spill som apellerer til mange. Men jeg reagerer når ordet esport kobles inn.

 

LoL vil aldri rekke HoN til knærne når det kommer til esport. Det er vanskelig å ignorere faktum at samtlige av de største "gamingcommunities" har valgt å satse på HoN (Evil Geniuses, fnatic, MYM, SK). Flere av disse navnene burde være kjente for alle som har slitte ASDW-taster, enten det er CS, WoW eller andre spill. Jeg vil også gjerne påstå at en gjennomsnittlig HoN-spiller er mer opptatt av Esport enn en LoL, i og med at sistnevnte er mer tilrettelagt for nybegynnere og casualgamers.

 

Det er også vanskelig å ikke trekke inn DotA inn i den diskusjonen her. DotA hadde et ganske aktiv miljø på høyt nivå og stod sterkt en periode innen esport. HoN har valgt å videreføre dette miljøet ved å trekke paralleller, mens LoL påpeker forskjellene og går en egen vei. Nå er det selvsagt lett å si at HoN kun er en DotA ripoff, men til syvende og sist er det det er. Med enorme forbedringer.

 

Vil veldig gjerne ha en tilbakemelding på disse tankene, i og med at HoN-spillere ble kalt trangsynte for noen få poster siden. :)

 

Jeg sa vell at noen HoN spillere var trangsynte.

Du har kanskje rett i at en vanlig HoN spiller er mer interessert i esports enn en vanlig LoL spiller.

 

Det at det er lettere å lære seg betyr ikke at spillet er lettere å spille det competitive i High ELO matcher og turneringer.

 

Som jeg sa i min første post har allerde SK et LoL team og AAA(som burde være kjent for WoW arena spillere og CS spillere). Det at det ikke er like mange sponsorere som sponser lag i LoL er nok for at HoN er mye likt DotA og overgangen er ikke like stor som fra DotA til LoL(dette er bare en teori, det finnes nok flere grunner også). En annen stor grunn er vell at LoL ikke har replays enda som er nevnt en god del ganger, men er ganske sikker på at observer og replays er rett rundt hjørne. Det å satse på noe nytt kan også få sponsorer til å nøle.

 

Det er ingen som vet hvem som kommer til å vinne "krigen" over hvilket spill er best som esports. Nå har også DotA 2 blitt announced som kommer nok til å bli like stort som både LoL og HoN om ikke større.

Endret av Hellsystem
Lenke til kommentar

Jeg sa vell at noen HoN spillere var trangsynte.

Du har kanskje rett i at en vanlig HoN spiller er mer interessert i esports enn en vanlig LoL spiller.

 

Det at det er lettere å lære seg betyr ikke at spillet er lettere å spille det competitive i High ELO matcher og turneringer.

 

Som jeg sa i min første post har allerde SK et LoL team og AAA(som burde være kjent for WoW arena spillere og CS spillere). Det at det ikke er like mange sponsorere som sponser lag i LoL er nok for at HoN er mye likt DotA og overgangen er ikke like stor som fra DotA til LoL(dette er bare en teori, det finnes nok flere grunner også). En annen stor grunn er vell at LoL ikke har replays enda som er nevnt en god del ganger, men er ganske sikker på at observer og replays er rett rundt hjørne. Det å satse på noe nytt kan også få sponsorer til å nøle.

 

Det er ingen som vet hvem som kommer til å vinne "krigen" over hvilket spill er best som esports. Nå har også DotA 2 blitt announced som kommer nok til å bli like stort som både LoL og HoN om ikke større.

 

Leste ganske fort gjennom tråden, så det med trangsynte ble litt feil fra min side. :)

 

Du er litt for reflektert til at det er noen vits for meg å sitte her og trekke denne diskusjonen ut for langt, vil bare spre et par siste tanker. Nå har jeg ikke definisjonen på hele konseptet esport foran meg, men jeg tenker iallfall at blir litt tilsvarende fotballs Champions League, tennis sin Wimbledon, etc. Tilskuere med interesse for det de ser. Uten tilskuere ville ikke sport vært en milliardbusiness. På grunn av en sterkere fysikkmotor, som byr på et veldig mye videre utvalg heroes, mener jeg HoN rent objektivt har mer underholdningsverdi. Vanskelig å gå inn på dette i detalj om du ikke har god kunnskap til heroes i HoN, men du har sikkert smugtittet noe på youtube og skjønner du kanskje hva jeg mener.

 

Jeg står fortsatt fast på et HoN vil ligge et steinkast foran som Esport, som spill er det opp til hver enkelt å vurdere. Ellers er jeg enig med deg på mye. LoL vil garantert vokse. Jeg sitter litt med inntrykk av at at det mangler noen som kan drive miljøet fram, uten at jeg har noe å begrunne det med. HoN var heldige som klarte å få mange gamle DotA-spillere tidlig over til å gjøre nettopp det.

 

Og ja, om DotA2 innfrir, vil nok alt se veldig mye anderledes ut.

Dette ble langt. God natt. :)

Lenke til kommentar

Det er også en ting jeg nå ser er at det virker som om den generelle AI'en til mobsa generelt er "dummere" i LoL kontra HoN. Man kan jo gå inntil sitt eget tårn der en flust av motstander mobs står samt angripe motspillere uten at AI tar over og beskytter sine egne.

 

Dota 2 kan bli et spennende prosjekt. Valve har jo et godt rykte på seg, men det er jo sjeldent de tråkker over i en annen sjanger en nettopp FPS, slik at det skal bli spennende å se hvordan de takler dette.

Lenke til kommentar

 

Først og fremst ble jeg litt forskrekket når jeg så en match av en kar som heter HotshotGG (tror han er flink). Han var solo mid mot en annen kar, og han kunne faktisk spamme sine to spells KONSTANT uten manaproblemer. Den ene var en slags wave forover som silencet og tok skade, og den andre var en aoe-stun med ~2 sec delay. Han så forsåvidt ut som en drage. Det jeg så der virket helt på trynet, han lasthittet "bra", men det var på en måte alt som han kunne/trengte gjøre også. Med de to sykt spambare spellsa var motsanderen alltid low, og det at alle angrepene hans også hadde en helt sykt stor aoe-splash hjalp ikke, hvordan skal man kunne stoppe noe sånt? Han pushet lanen inn i tårnet flere ganger uten at han ble straffet for det, virker bare helt random.

 

Jeg er usikker på hvilken hero du egentlig prater om, høres ut som Galio når du sier han ligner på en drage. Han har ikke en wave som silencer og ingen aoe stun, men om du kunne linket filmen hadde det vert lettere å komme med noe svar :)

Lenke til kommentar

Ser at de fleste jeg laner med spiller HoN, iallefall her på Universitetet i Agder (Grimstad).

Kjenner bare et par som spiller LoL. Har faktiskt prøvd begge to. Spillte endel orginale Dota for lenge siden også.

 

Inntrykket jeg har fått iallefall er at LoL virker litt ubalansert på samme måte som et MMORPG. I HoN så begynner vel alle på scratch hver eneste kamp som da gjør at folk må kunne builds og lagoppsett veldig godt (ikke at det ikke trengs i LoL) men tror det trengs litt mer i HoN. Er det ikke sånn i LoL at man får noen poeng for hver kamp som man kan kjøpe runer og diverse stuff som gjør deg mektigere for hver gang a? hvis dette er sant så gjør vel det det litt ubalansert kanskje.

Lenke til kommentar

Skjønner det ikke, har prøvd å finne championen på LoL sin side nå, trykket på alle som er blå og som ser litt ut som en drage, uten hell.

 

Han hadde en wave som gikk et ganske kort område foran seg, minner litt om ashe sin volley, men jevnt fordelt over et område. Stunen var altså noe man trykket et sted i nærheten, og etter 2 sekunder ble man stunet, akkruat som Kunkka sin torrent. Heroen hadde også blink (noe som sikkert var en summoner spell) og en passiv som gjorde at når han angrep en creep kom det skjøt det torner ut forover som tok skade på alt de traff (ganske minor).

 

Er forsåvidt ikke så viktig. På en litt annen note tror jeg ikke dota2 har noe spesielt å bidra med, S2 sine originalhereos er MYE bedre enn de kjedelige icefrog har spydd ut.

Lenke til kommentar

Det som er litt morsomt er jo at de heroene som har vunnet diverse konkurranser på HoN sitt forum faktisk har vært ganske spennende å spille. Og det er jo det som er genialt med HoN sin spillmotor. De har ingen begrensninger slik at alt er mulig å lage, selv merkelige men morsomme forslag til heroer.

 

En annen notis en kan få med seg. Nå har altså steelseries sponset en turnering der de har satt hele 40,000$ i premiepotten.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Yess, det er Cho'Gath du prater om der :) Cho'Gath har en passive som gjør at han regener mana / hp om han lasthitter minions, noe man må prøve å hindre han i å gjøre. Cho'Gath er en tank, og om man laner imot han burde man ikke ha problemer med å dodge hans stun (man ser hvor piggene kommer opp av bakken).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...