Gå til innhold

Ubrukelig som soldat

Sapere_aude

Anbefalte innlegg

Da betyr vel det at jeg som har - 5 i syn og bare blir verre ikke kommer inn da. Jeg blir litt forbanna. Har gledet meg til førstegangstjeneste i alle år, og nå blir det trolig ikke noe av.

Er det noen vet hva det kommer av? Lavt budsjett?

Det har vel noe å gjøre med at du er ubrukelig som soldat med -5 i syn.

Det er så burn^^

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chill, fyren prøvde seg på en spøk^^

Og dere ser humoren, du står heller ikke tilbake for å slå en vittighet om jenter som ikke presterer pga. vilje Jeger. Kvinner er generelt ikke fysisk bygget for arbeid for Forsvaret dessverre, men heldigvis er det flere og flere som trosser dette og presterer fabelaktig.

Sånn som eksempelet under, hvor første post er fra en jente. Bra diskusjon på emnet om kvinner i Forsvaret i et par innlegg, link her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1218289&st=60

Hei, jeg skal også inn i PBN i august (men sliter med samme greia som dere, har ikke fått innkallinga siden jeg ble flytta fra HVS/HTTS på Rena). Har fått hørt av mange at jenter ikke blir godt likt der oppe fordi gutter mener at vi ikke har noe å gjøre i forsvaret. Hvordan stiller dere dere til det, egentlig?

Er greit å få lodda stemninga før jeg drar oppover, slik at jeg veit hva som venter meg. :)

Innkallingen kommer i puljer siden de sjekker vandel.

Jeg skal å inn i august så vet ikke, men vil tro de fleste bare blir glad for å ha litt jenter oppe i det kalde nord :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synsdiskriminering og kjønnsdiskriminering, hvorfor er forskjellen så stor?

Tuller du med meg? Kjønn har liten innvirkning på hvordan du som individ presterer som soldat. Det kan medføre visse statistiske ulemper (jenter er i snitt rent fysisk dårligere stilt enn menn, og blanding av menn og kvinner mener noen at er uheldig i den skarpe enden), men for individet er det fysiske prestasjoner som betyr noe, og ingenting er i veien for at en kvinne skal prestere godt nok til å være soldat. En med dårlig syn vil derimot ikke kunne skyte, ikke kunne angi mål, ikke kunne speide osv. uten hjelpemidler, og det funker dårlig.

Ellers anbefaler jeg denne tråden:

http://milforum.net/forum/viewtopic.php?f=56&t=399

Lenke til kommentar

Fordi det er logisk at de som har svakere syn ikke kan utføre alle jobber like bra som det de med perfekt syn kan.

Kvinner kan gjøre akkurat det samme som menn, dersom de har trent seg opp til den gjengse mann i Forsvaret sitt nivå.

Derfor blir det feil å diskriminere etter kjønn, fordi det ikke er noe hinder, bare en utfordring (no offence ment), mens faktorer som dårlig syn, allergier, leddproblemer e.l. er noe som er et hinder. Sistnevnte gruppe setter en grense for hva en kan gjøre, kjønn gjør ikke det.

Lenke til kommentar

Synsdiskriminering og kjønnsdiskriminering, hvorfor er forskjellen så stor?

Tuller du med meg? Kjønn har liten innvirkning på hvordan du som individ presterer som soldat. Det kan medføre visse statistiske ulemper (jenter er i snitt rent fysisk dårligere stilt enn menn, og blanding av menn og kvinner mener noen at er uheldig i den skarpe enden), men for individet er det fysiske prestasjoner som betyr noe, og ingenting er i veien for at en kvinne skal prestere godt nok til å være soldat. En med dårlig syn vil derimot ikke kunne skyte, ikke kunne angi mål, ikke kunne speide osv. uten hjelpemidler, og det funker dårlig.

Ellers anbefaler jeg denne tråden:

http://milforum.net/forum/viewtopic.php?f=56&t=399

Jeg beklager at jeg ikke har noen kunnskap til det norske forsvaret bortsett fra hva som er meget basis. Men jeg vil gjerne påpeke som det stod i orginaltråden at denne personen ønsket ikke bli soldat, men heller ha en kontorjobb. Hva betyr isåfall synet? Tipper at han ikke vil miste brillene der inne.

Kvinner kan gjøre akkurat det samme som menn, dersom de har trent seg opp til den gjengse mann i Forsvaret sitt nivå.

Derfor blir det feil å diskriminere etter kjønn, fordi det ikke er noe hinder, bare en utfordring (no offence ment), mens faktorer som dårlig syn, allergier, leddproblemer e.l. er noe som er et hinder. Sistnevnte gruppe setter en grense for hva en kan gjøre, kjønn gjør ikke det.

Hvorfor er så og si alle OL rekorder høyere for menn enn kvinner (uten å sjekke fakta)

Endret av Notelitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvis du ligger mitt i ilden med en knekt fot, hvem vil du satese på skal bære deg ut å redde ditt liv? Ei snelle som er halvparten så stor som deg eller en sterk mann?

Lenke til kommentar

Jeg hadde gitt blaffen i kjønn, så lenge personene fikk meg ut av fiendens skuddlinje og i sikkerhet. Men dersom valget stod mellom en "en snelle som er halvpartene så stor som meg" eller en "sterkt mann (nå er ikke alle menn nødvendigvis sterke, men tar pointet)", så hadde jeg lett gått for mannen. Jeg veier ca. 80 kg, og det er få kvinner på 40-50 kg som klarer å løfte opp en 80 kg tung person og transportere ham på skuldrene en hundre meter eller så.

Heldigvis trener flere kvinner seg opp før og i Forsvaret har jeg inntrykk av, slik at de er på nivå med mennene. Det er jo derfor det er få kvinner i Forsvaret, fordi de må yte mer enn andre ofte for å være på nivå med mennene. Altså, creds til de som tar på seg kongens klær og presterer!

Lenke til kommentar

I strid ville jeg selvfølgelig hatt en "STERK MANN", men saken er jo at stort sett alle militære operasjoner Norske styrker er med på er delt inn i lag eller tropper. Da har man nok av folk som kan bære deg. Ikke snakk om spesial eller elitestyrker her, er en grunn til at ingen kvinner har klart opptaket noensinne til HJK, KJK, MJK og FSK (sikkert ikke Art.jeger og Oppklaringsjeger heller). For der er man små grupper med personell som skal klare seg over lang tid uten støtte fra andre. Da må man kunne stole på hvert lagsmedlem på at de klarer alt dersom noe skulle skje.

Jeg mente hovedsakelig i førstegangstjenesten, jeg antar at det er bedre med en blanding av jenter og gutter. Dette er rett og slett fordi vi er så forskjellige, ikke bare på fysikken, men også hvordan vi tenker. Jo flere forskjellige individer som tenker jo oftere kommer man frem til en god løsning. Såfremt man har en god leder.

Jenter er ofte mye flinkere til å vise evnen til å passe på oss, tenker ofte på det beste for mest mulig komfort. Jo mer komfort i felt, jo enklere blir det å løse oppdrag.

Kan ta skolen for eksempel, jeg synes at klassen som helhet er mye mer effektiv og det er mye lettere å trives når man har jenter der. Dette er sikkert smak og behag, men iallefall sånn jeg føler det.

Altså det meste en mann kan gjøre kan også en kvinne gjøre.

Så derfor synes jeg det blir helt feil å dømme etter kjønn.

Litt flisespikk: FSK/HJK er slått sammen. KJK er heller ingen spesialstyrke.

Lenke til kommentar

Sapere_aude skrev 9. oktober 2010 - 01:08:

Hvorfor er så og si alle OL rekorder høyere for menn enn kvinner (uten å sjekke fakta)

Fordi menn er fra naturens side bedre rustet/bygget/konstruert for å yte mer enn det kvinner er. Derfor er menns OL-, VM- og andre prestasjoner og rekorder høyere enn kvinners, for når begge kjønnene trenes til sitt yttterste vil uansett menn sine ligge litt over kvinners. I Forsvaret er skjeldent folk trent til sportsutøveres elite-nivå, så her er det lettere å få kjønnene like gode.

Dete er slik jeg resonerer i hvert fall, men det er uten å ha harde kilder for min sluttning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...