Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen under 64-bit installasjon.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en pc med komponenter som :

• ASUS M2N32 SLI - Delux
  • AMD Phenom x4 9600 Black Edition
  • 4 GB Kingston HyperX minne
  • Asus 8600GTS 256MB

Denne maskinen skal være kompatibel med både 32- og 64-bit versjonen av windows 7. Men under installasjonen av 64 bit versjonen, får jeg bluesceen med meldingen:

A clock interrupt was received on a secondary processor within the allocated time interval.

Jeg har lest rundt på nettet og har fått inntrykk at dette har noe med prosessoren å gjøre, mer spesifikt har folk skrevet at dette kommer av overklokking. Når jeg leste det gikk jeg inn i BIOS'en og forsikret meg om at alt er på Standard(fabrikkinnstilling). Kan også opplyse om at jeg har oppgradert BIOS'en til en versjon som er ganske ny, sikkert ikke til dags dato den nyeste. Men for en tid tilbake ny nok til å støtte Phenomen. Jeg har nemmelig blitt fortalt at om man finner en BIOS som fungerer er det ikke nødvendigvis bedre og oppgradere til den nyeste fordi den er nyere. Det som da er rart er at jeg kan installerer windows 7 32-bit versjonen og den fungerer fjell.. Om dere lurer så er begge versjonen ekte og valid.

Er det noen som kan hjelp meg? Om dere krever mer tester av meg forklar hvordan og hva jeg skal gjøre! :)

Frikish

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville prøvd med kun en minnebrikke under installasjon av OS.

Og hvis det fungerer, ville jeg oppdatert windows før montering av brikke nr2.

Hvorfor?

Fordi jeg har hørt at mange har hatt problemer med 4GB eller mer ved installasjon av 64bit OS. (Dette var dog med Vista, og jeg vet det kom en fix i SP1)

Jeg benyttet meg av samme fremgangsmåte selv når jeg installerte 64bit på min maskin.

Oppdaterte Windows, og enablet memory remap i bios før jeg installerte brikke nr2-3-4.

Her er en som har hatt lign problem. http://www.sevenforums.com/204820-post31.html

Lenke til kommentar

Litt tamt svar egentlig.

Mulig det, men så har jeg heller aldrig påstått at jeg er noe IT geni.

Forumet er basert på frivillig hjelp, og da kan vel ikke et tips skade i ny og ne.

Har ikke påstått at Win7 ikke klarer mye minne, men at noen hovedkort krangler under installasjon av OS, med 4GB eller mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt tamt svar egentlig.

Windows 7 64bit har ikke problemer med store mengder minne men det kan være hovedkortet sliter med minnebrikkene, man bør i såfall kjøre en ordentlig memtest.org på systemet og få sjekket at alt er 100% stabilt.

Jeg skal ta slik test før jeg prøver ut å ta vekk mye minne. Men å kjøre en ordentlig test. Har gjordt dette før da kjørte jeg 12 timer på en annen maskin. Er det "ordentlig" nok? Eller krever det mye mer tid?

Frikish

Lenke til kommentar

Litt tamt svar egentlig.

Forumet er basert på frivillig hjelp, og da kan vel ikke et tips skade i ny og ne.

Har ikke påstått at Win7 ikke klarer mye minne, men at noen hovedkort krangler under installasjon av OS, med 4GB eller mer.

Når jeg sier tamt mener jeg at du baserer svaret ditt på ting du har "hørt" uten egentlig at du er så virkelig sikker på at det er tilfelle , selve forslaget er det ingenting å si på derimot.

Mulig jeg rett og slett bør drikke litt mer kaffe om morgenen før jeg prøver å hjelpe :p

Det er uansett en myte at Windows 7 64 bit skal ha problemer med store minnemengder , som regel så er det mer pga dårlig støtte via Bios eller at feil på minnet kommer bedre fram når det benyttes 64bits adressering i steden for 32bits adressering.

Uansett så er det veldig lurt å starte feilsøkinga en plass og når det gjelder minne så bør man kjøre en test av brikkene først, sjekke at minnet er riktig innstillt i bios og til slutt oppdatere biosen på hk.

Andre ting som er lurt er av og til å slakke litt på minnet , remappe minnet ved behov som eldre OS (sjelden det er behov med dagens OS som ikke har dette problemet, deriblandt Windows 7 )

Håper jeg ikke fremstår som belært nå med denne posten, er jo ikke det som er meningen, men bare forklare deg hva jeg kan litt om temaet :-)

Lenke til kommentar

Litt tamt svar egentlig.

Når jeg sier tamt mener jeg at du baserer svaret ditt på ting du har "hørt" uten egentlig at du er så virkelig sikker på at det er tilfelle , selve forslaget er det ingenting å si på derimot.

Mulig jeg rett og slett bør drikke litt mer kaffe om morgenen før jeg prøver å hjelpe :p

Det er uansett en myte at Windows 7 64 bit skal ha problemer med store minnemengder , som regel så er det mer pga dårlig støtte via Bios eller at feil på minnet kommer bedre fram når det benyttes 64bits adressering i steden for 32bits adressering.

Uansett så er det veldig lurt å starte feilsøkinga en plass og når det gjelder minne så bør man kjøre en test av brikkene først, sjekke at minnet er riktig innstillt i bios og til slutt oppdatere biosen på hk.

Andre ting som er lurt er av og til å slakke litt på minnet , remappe minnet ved behov som eldre OS (sjelden det er behov med dagens OS som ikke har dette problemet, deriblandt Windows 7 )

Håper jeg ikke fremstår som belært nå med denne posten, er jo ikke det som er meningen, men bare forklare deg hva jeg kan litt om temaet :-)

Kaffe var en god ide hehe..

Jeg er VELDIG enig i hva du skriver ang "slakke på minne evt starte på lavere Mhz en max ytelse på brikker/FSB.

Tanken var at han først skulle få Win7 oppe å gå.

Min neste tanke var at når først OS was oppe å går så kunne han lettere kjøre testprogrammer i Win7 for å sjekke stabilitet.

Min erfaring er at tidlig generasjon av DDR3 krever litt mer spenning en opprinelig oppgitt, og at dette gjelder spesiellt minne med lav timings.

Det er også ikke noe jeg har "hørt" men erfart med mitt Rampage Extreme HK.

Det liker åpenbart ikke minne som ikke er i QVL, og spessiellt ikke hvis det er over 4Gb eller mer en to minnespor i bruk.

Cheers.

Lenke til kommentar

3rd_SQD : Memtest86 er et program som kjører før W7, rett etter oppstart så dette sørger for at man kan få feilsøkt effektivt på minnet før man trenger å laste OS i det hele tatt. Man kan faktisk ta en memtest uten å ha noen harddisker tilkoblet i det hele tatt.

Det jeg reagerte på spesifikt ved innlegget ditt er at du blander noen småting : "Fordi jeg har hørt at mange har hatt problemer med 4GB eller mer ved installasjon av 64bit OS. (Dette var dog med Vista, og jeg vet det kom en fix i SP1)"

Du påpeker at derfor er det greit å : "Oppdaterte Windows, og enablet memory remap i bios før jeg installerte brikke nr2-3-4." .

Det man i bunn og grunn risikerer ved en slik fremgangsmåte er at man får til innstalasjonen av W7 uten problemer, men når man så putter i flere minnebrikker så er det godt mulig at siden W7 er relativ ganske tolerant i forhold til minnefeil (har en del remapping og feilkorrigeringsalgoritmer) så ser det ut som at den metoden man benytter fungerer selv om man i bunn og grunn sitter med et ustabilt operativsystem som vil gi ymse feil over tid.

Ellers så er du spot on på det meste, men som sagt noen detaljer som kan bli bedre ;-)

Til Trådstarter :

Hvordan gikk det med full memtest av minnebrikkene? 6-8 timer bør holde i massevis.

Anbefaler å følge rådene som er gitt i denne tråden, deriblandt å prøve med kun en minnebrikke og se om resultatene er den samme.

Andre ting som bør prøves er å benytte seg av et annet skjermkort.

Sørge for at cpu er stilt manuelt i bios.

Oppdatere bios om det er mulig til siste versjon.

Fjerne USB enheter ved innstalasjon (Mus og tastatur bør være i ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...