Ravusy Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Bolson, vi er ikke medlem av EU! Drit i å dra inn det hele tiden! EU har sitt egent system, det er har ikke vi. Skulle vært en måte ignorere folk her, så hadde du vært første på den lista. Endret 11. oktober 2010 av Svedge Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Jeg sa da vitterlig informasjon OG kultur da. Ikke få det å høres ut som jeg sa kun informasjon. Jada, en faglitteratur bok har selvfølgelig mer praktisk verdi i de flestes øyne, men kultur i form av musikk, film, bøker osv. har også praktisk verdi for samfunnet og dets individer. Kunnskapsutvikling og kultur går som regel hånd i hånd. Når jeg sier "informasjon" så mente jeg forøvrig også ordet i en bredere betydning - ikke bare praktisk faglitteratur og den slags erketyisk "viktig informasjon". Digital informasjon har den enorme fordelen at det koster ingenting å kopiere. Jeg er derfor personlig av den oppfattning at vi bør ikke ha mer enn absolutt nødvendig nivå av avgifter på slike ting slik at vi kan oppmuntre til at flest mulig kan nye godt av disse varene. De koster jordens beboere totalt sett ingenting å lage en ekstra kopi tross alt, men vil komme folk til gode. Men det blir kanskje litt off-topic her i forhold til hva vi diskuterte - jeg ville bare oppklare litt bedre hva jeg mente. -Stigma Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 @Stigma: Langt fra off-topic mener jeg. Men du berører klart at vi snakker om to problemstillinger. Den ene er om tjenester/varer skal avgiftssmessig likebehandles uansett distribusjonsform og hvor produsert så lenge den "konsumeres" f.eks i Norge. Der mener jeg et absolutt ja, uansett om de det finnes uavklarte spørsmål. Den andre er om informasjon og kultur skal særbehandles avgiftsmessig pga verdien som samfunnsgode. Det er et spørsmål som klart bør diskuteres, ikke minst i ly at informasjon/kultur i en ikke ubetydelig grad er utenfor merverdiavgiftsområdet alt i dag. Personlig ser jeg ikke digitale distribusjon eller fysisk distribusjon som viktig i denne sammenheng. Heller ikke at digital kopiering er så ekstremt billig. For meg er dette mer et spørsmål om på hvilke vilkår informasjon/kultur distribueres. Så lenge informasjon/kultur distribueres på kommersielle vilkår med svært begrensa bruksvilkår for oss, og primært for å berike enkelte aktører synes jeg avgiften er fortjent. Distribueres informasjon/kultur med "fair use" vilkår som reelt gir et samfunnsgode så synes jeg det er helt naturlig at det ikke skal avgiftsbelegges. Personlig tror jeg man ville fått en langt rikere diskusjon og også større mulighet til å påvirke politisk om man aksepterer prinsipp 1 (likebehandling), og heller prøver å påvirke endringer i avgiftssatser på informasjon/kultur som i dag er avgiftsbelagt. Og ikke som mange gjør, (regner ikke med deg) oppfatter dette som et angrep på flyt av informasjon/kultur. Komisk etter min mening da iTunes, Spotify, Steam etc alt krever deg for avgiften. @Svedge: EU er særdeles relevant av flere grunner. 1. Flere og flere aktører inne området forholder seg til EU sitt regelverk og behandler Norge omtrent som et EU-land. Dvs vi får ulempen av at de også beregner moms (VAT) også på salg til Norge, men vi får ikke fordelen av inntekter til den norske stat. 2. EU leder den reelle implementeringen av OECD's rammeverk for skatte- og avgiftslegging av e-handel og digitale tjenester. Norge har i realiteten ingen mulighet til å ikke bry seg om OECD sine anbefalinger. 3. Norge søker å harmonisere merverdiavgiftslovgivningen med EU. Dette er i tråd med de 4 frihet nedfelt i EØS-avtalen. Harmonisering gir også Norge en bedre konkurransesituasjon, da nær identiske regelverk gjør det langt enklere å drive virksomhet på tvers av landegrenser. At du misliker mine synspunkt i denne saken plager ikke meg. Jeg tør i alle fall argumentere faglig og saklig for et standpunkt. Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Bolson, vi er ikke medlem av EU! Drit i å dra inn det hele tiden! EU har sitt egent system, det er har ikke vi. Skulle vært en måte ignorere folk her, så hadde du vært første på den lista. EØS Endret 11. oktober 2010 av Sajber Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Bolson, vi er ikke medlem av EU! Drit i å dra inn det hele tiden! EU har sitt egent system, det er har ikke vi. Skulle vært en måte ignorere folk her, så hadde du vært første på den lista. EØS Slik som Norge dilter etter EU uansett så er vi jo i praksis nesten medlemmer i alt utenom navn... Ikke at jeg synes dette er noen god ting vel og merke. -Stigma 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 jeg tror ikke du helt forstod argumentet mit . alle land har enn eller annen form for moms . så kommer EU med et forslag som Norge slett ikke må følge. de kan gjøre det som EØS medlem men de er ikke nød til å følge det . når jeg nevner at man ikke er i stand til å gjennomføre alle reglen man har i Norge 100 % så mener du at det ikke har noe med saken å gjøre. jeg mener at det har noe med saken å gjør når du forslå at de som blir rammet for hardt av den nye momsregelen skal få en form for kompansjon. problemstillingen for meg ar at staten kan ikke garantere at denne moms kompensasjonsordningen ville fungere etter hensikten. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 @elgen: EU har ikke kommet med noe forslag som Norge må følge. EU innførte dette allerede i 2003 som en midlertidig forordning, permanent gjøres ordningen i perioden 2010 - 2015. Norske myndigheter ser det som hensiktsmessig å innføre samme ordning av flere grunner - ikke minst fordi det likestiller digitale tjenester "produsert" i Norge med de produsert utenfor Norge, gir Norge et gyldig rettslig grunnlag for innkreving av moms på slike tjeneste. En "moms" som flere aktører alt krever inn fra oss som forbrukere. Bedre at vi får den enn selskapene. En grunn er også at det er tråd med OECD sine anbefalinger, og at dette vil bli innført i stort omfang de neste 2 - 5 år. Når det gjelder likestilling av digitale tjenester har det en konkurransevirkning. Jeg bistår en potensiell bedriftsetablering innen området som pga av dette forslaget trolig velger å legge en del av arbeidsplassene i Norge i stedet for til Nederland. Når det gjelder skatte- og avgiftsregler er det aldri hensiktsmessige å gjennomføre de 100 %. Kostnaden med å hente inn de siste %-ene er så høy at man trolig vil bruke langt mere penger enn man får inn. Ett skatte-/avgiftsystem skal være ekstremt effektiv, normalt er den effektiviteten høyest når man faktisk ikke får inn ca 5 - 10 % av skattene/avgiftene. Det betyr ikke at man ikke håndhever reglene, men for å komme over 95 % må nesten hvert eneste regnskap gjennomgås hvert eneste år. Derfor bygger systemet på stikkprøvekontroller etc. I realiteten bli ingen rammet særlig hardt av denne reformen, det er i det store og hele snakk om småbeløp pr dato. Det er så vidt jeg vet ca 35 kr pr innbygger. I tillegg er trolig 50 % av dette noe vi allerede betaler fordi aktører som iTunes, Steam etc krever oss for moms uten å betale noe til den norske stat. Momskompensasjon er en ordning som i dag gjelder kommuner, fylkeskommuner og enkelte statlige virksomheter. Det betyr at varer som blir kjøpt inn til bruk i disse tjenestene gir refusjon av moms etter gitte regler. Systemet har ingen beløpsgrense i seg selv. Så om en videregående skole kjøper inn 200 e-bok lisenser med 25 % moms får man igjen momsen i ettertid. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Jeg sa at EU kom med forslaget , men det betyr ikke at Norge må følge det. hvis det er så lite kostnadseffektivt ( lite å tjene skattemessing ) hvorfor må det da innføres ? Fordi EU har sagt det ? eller tyskland, eller Sverige ? Den enste grunnen er skrue prinsippene som staten av og til bedriver. ( kjøpe en tyggegummi til 1o kr for å plaser den på enden av pinnen for så ta opp kronestykket som ligger under risten i gaten eller subsidiere et produkt med 125 kr som du må betale 100kr pluss moms for ) Da er det langt bedre at staten bruker andre kanaler til inntektene sine. Det aller første staten burde gjør er å bruke pengen de har langt mere effektivt. Endret 12. oktober 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Det er om lag 5mil som bor i dette stakkars landet. Om noen hundre år er det tvilsomt det er noen som helst nordmenn igjen her - så hvorfor tvinge ut av landet de som forsatt er her?.. Fra rederier til mp3-kjøpere - alle blir presset ut av landet med idiotiske avgifter. Hva er det med Norge?.. vil de ikke ha innbyggere?.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Det er om lag 5mil som bor i dette stakkars landet. Om noen hundre år er det tvilsomt det er noen som helst nordmenn igjen her - så hvorfor tvinge ut av landet de som forsatt er her?.. Fra rederier til mp3-kjøpere - alle blir presset ut av landet med idiotiske avgifter. Hva er det med Norge?.. vil de ikke ha innbyggere?.. Det er vel vesentlig flere som flytter inn til norge enn som flytter ut? Ellers kan det vle diskuteres hvorfor det er så idiotisk å ikke ha fullt så enorme skattelettere til redere... AtW 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Kultur og læring generelt bør ikke beskattes og det er mye innen dette som kan havne i de kategoriene. Ellers rimelig irrelevant å sammenligne en håndverker som jobber svart med dette her. Håndverkere og lignende som jobber svart og de som betaler dem har jeg rimelig liten forståelse og respekt for og fremmer bare dårlig kvalitet og elendig bransjemoral. (bygg og bedrag i lange baner) Jeg synes dog det er stor forskjell på å gjøre en fagmessig tjeneste for bekjente hvor man får litt penger for bryet og det å ta på seg formelle oppdrag svart betalt. Endret 12. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Skulle vært en måte ignorere folk her, så hadde du vært første på den lista. Det finnes her. Men du gjør dumt i å ignorere Bolson, som er en av de mer kunnskapsrike her på forumet, sammen med Omaha, Anders Jensen, Simen, og noen andre. Personlig ignorer jeg istedet slike som deg - kunnskapsløse, ubeherskede, uhøflige noksagter, som ikke evner å uttrykke seg i et eneste interessant innlegg. EDIT: Joda, jeg er også uhøflig - og ikke minst ubehagelig - etter at folk som deg har vært det først. Inntil da opprettholder jeg som regel et disiplinert høflighetsnivå. Endret 13. oktober 2010 av Prognatus Lenke til kommentar
norgaard Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Dette betyr at leverandørene må høyne prisen, mange produkter selges med lav avanse, jeg er selv medeier av et firma som selger digitale produkter og vi skal fortsatt leve av det vi driver med. Det er en stor feil å tro at alle er på størrelse med Telenor, Netcom m.f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå