ATWindsor Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Digitale tilbydere av media har ingenting å tape når Norge ikke har rettighet til kreve registrering for MVA ovenfor andre suverene stater og Norge er ikke medlem av EU. Det vil kanskje forbause deg å oppdage at alle seriøse bedrifter gjør så godt de kan for å følge de lover og regler som gjelder. Derfor vil de også legge norsk moms på de varene de selger til Norge. Det er flere som allerede har påpekt at dette er vanlig praksisfor de fleste land og at de fleste bedrifter takler dette helt uten problemer. Du som forbruker kan jo selvsagt prøve å "unngå" dette via proxy og us billing address o.l.. Dette kan i verste fall muligens karakteriseres som dokumentforfalskning som har en ganske stram strafferamme, men foreløpig tror jeg ikke du løper en stor risiko. Hvorfor noen heller vil betale moms i USA eller et annet land har jeg riktignok ikke helt skjønt enda. Du skal jaggu meg dra dokumentforfalskningskoseptet rimlig langt for å kalle det dokumentfalsk å bruke en proxy og bestille til en adresse i USA. AtW Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Eg er spent på korleis dette vil fungere i praksis med tanke på oppfølging og kontroll. Blir det regulert gjennom alle måtar ein kan handle på nett, Paypal, VISA, bankoverføring osv? Momsrapportering og betaling i Norge, helt identisk så vidt jeg vet i EU, bygger på prinsippet om selvdeklarering. Dvs at i utgangspunktet har ikke myndighetene noen oppfølging og kontroll. Det eneste de sjekker normalt er at jeg leverer omsetningsoppgave til fristen og betaler inn det beløpet som står på oppgaven. Selve sjekken av at oppgaven er fullstendig foregår automatisk. Slik sett kan jeg la være å oppgi omsetning på oppgaven samt føre fradrag for ting jeg ikke har kjøpt. Hvorfor de fleste ikke gjør det er av noen få grunner: 1. Det finnes risiko for bokettersyn - som kan bli dyrt. 2. Man vurderer omsetningsnivå for en virksomhet i forhold til hva som må forventes - og avviker det gjøres bokettersyn. Men effektiv innkreving er viktigere enn at man får inn 100 %, derfor er hovedsaklig innen områder med potensielle store unndragelser man har bokettersyn. Den delen av skatteetaten som jobber med moms er faktisk ikke så stor, og de fleste arbeider med veiledning og saksbehandling av forhold som ikke er helt klare i loven. I utgangspunktet vil ikke betalingsmåte ha noe å si. For leverandøren vil det være utstederland på kredittkort (det er egne nummerserier i Norge), oppgitt adresse, IP-adresse, land for PayPal-konto som bestemmer. Om noen av disse ikke samsvarer kan f.eks også kjøpet ikke godkjennes. Og klart man kan unngå dette om man vil. Men personlig har jeg vanskelig for å ta de som legger ned særlig med arbeid i det alvorlig. Endret 7. oktober 2010 av Bolson 1 Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Tror dette vil gå smertefritt på de fleste områder. Skjønner ikke helt hvorfor man skal betale mva. på en vare kjøpt på ebay av en privatperson. Da burde jo selger få tilbake sin mva. som han betalte når han kjøpte varen i første omgang? eller er jeg på vidda her? Blir sikkert en liten gråsone man kan utnytte, hva et fysisk gavekort til 199,- som bare er en kode til å benytte elektroniske tjenester? momsfritt til norge? Lenke til kommentar
mojojojo Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Jeg forsøkte å komme med noen problemstillinger til dette forslaget i forrige tråd, men ble i stedet belært om hvorfor det er viktig at vi betaler moms til felleskapet. Jeg gjør et nytt forsøk: Omsetning av elektroniske varer/tjenester er i sterk vekst. Jeg tror det omsettes for mer enn 600 millioner i Norge allerede i dag, men dette er umulig å vite fordi det ikke foreligger noen gode tall. Finansdepartementet innrømmer at de gjetter her, og hvis de får dette til å fungere kan de jo få seg en positiv overraskelse. Forslaget innebærer å snu opp ned på reglene som allerede gjelder for virksomheter i Norge; når en norsk bedrift kjøper elektroniske varer fra en utenlandsk aktør ligger rapporteringsplikten hos den norske bedriften. For salg til private brukere skal man nå altså pålegge den utenlandske aktøren å rapportere/kreve inn mva. De største aktørene vil nok rette seg etter dette, men vi kan få dyrere varer slik det skjedde med Steam når EU innførte mva på elektroniske varer (1$ = 1€). Det finnes også en lang rekke mindre aktører som kan velge å ikke selge til nordmenn, eller la være å registrere seg. Jeg er ikke enig i at trenden går mot at det kun blir noen få store leverandører, snarere tvert om: Jeg er overbevist om at det vil bli en eksplosiv økning av små leverandører som leverer elektronisk innhold. Jeg kjøper ikke argumentet om at siden EU har fått dette til så vil det ikke være noe problem å få til for Norge. EU har løst det slik at en forholder seg til et forenklet system og registrerer seg i ett medlemsland. Det gir adgang til over 500 millioner mennesker. EU har dessuten helt andre sanksjonmuligheter enn det Norge har. Det er ikke mulig for Finansdepartementet å kreve innsyn i regnskap. Da blir det vanskelig å kontrollere at ikke leverandører som krever inn mva på vegne av Norge stikker deler av pengene i egen lomme. Jeg lurer på om noen vet hvilke regler som gjelder i Norge for innsyn i mva-registeret? Jeg tenker da på innsyn i hvor mye et registrert foretak har betalt inn. Et slikt tall vil f.eks gi svar på eksakt hvor mye Steam solgte spill for i Norge. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Jeg forsøkte å komme med noen problemstillinger til dette forslaget i forrige tråd, men ble i stedet belært om hvorfor det er viktig at vi betaler moms til felleskapet. Jeg gjør et nytt forsøk: Omsetning av elektroniske varer/tjenester er i sterk vekst. Jeg tror det omsettes for mer enn 600 millioner i Norge allerede i dag, men dette er umulig å vite fordi det ikke foreligger noen gode tall. Finansdepartementet innrømmer at de gjetter her, og hvis de får dette til å fungere kan de jo få seg en positiv overraskelse. Forslaget innebærer å snu opp ned på reglene som allerede gjelder for virksomheter i Norge; når en norsk bedrift kjøper elektroniske varer fra en utenlandsk aktør ligger rapporteringsplikten hos den norske bedriften. For salg til private brukere skal man nå altså pålegge den utenlandske aktøren å rapportere/kreve inn mva. Det er jo bedriften som krever inn mva og rapporterer det når de selger til privatpersoner nå også? Også når det ikke gjelder e-handel. AtW Lenke til kommentar
mojojojo Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg forsøkte å komme med noen problemstillinger til dette forslaget i forrige tråd, men ble i stedet belært om hvorfor det er viktig at vi betaler moms til felleskapet. Jeg gjør et nytt forsøk: Omsetning av elektroniske varer/tjenester er i sterk vekst. Jeg tror det omsettes for mer enn 600 millioner i Norge allerede i dag, men dette er umulig å vite fordi det ikke foreligger noen gode tall. Finansdepartementet innrømmer at de gjetter her, og hvis de får dette til å fungere kan de jo få seg en positiv overraskelse. Forslaget innebærer å snu opp ned på reglene som allerede gjelder for virksomheter i Norge; når en norsk bedrift kjøper elektroniske varer fra en utenlandsk aktør ligger rapporteringsplikten hos den norske bedriften. For salg til private brukere skal man nå altså pålegge den utenlandske aktøren å rapportere/kreve inn mva. Det er jo bedriften som krever inn mva og rapporterer det når de selger til privatpersoner nå også? Også når det ikke gjelder e-handel. AtW Joda, norske bedrifter må kreve inn mva på elektroniske varer når de selger til private brukere i Norge. Slik sett vil jo nå samme regler gjelde for utenlandske bedrifter. Men utenlandske bedrifter som selger fysiske varer til nordmenn rapporterer/krever ikke inn mva i dag. Det er Tollvesenet sitt ansvar når varen passerer grensa. Skulle en fulgt logikken i forlsaget så kunne en jo pålegge alle utenlandske bedrifter som selger fysiske og elektroniske varer til nordmenn å rapportere/kreve inn mva. En ting som ikke har vært nevnt er alle aktørerene som driver med penge-spill på nett. Noen som har en formening om hvordan forslaget vil fungere når det gjelder disse? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Forslaget innebærer å snu opp ned på reglene som allerede gjelder for virksomheter i Norge; når en norsk bedrift kjøper elektroniske varer fra en utenlandsk aktør ligger rapporteringsplikten hos den norske bedriften. For salg til private brukere skal man nå altså pålegge den utenlandske aktøren å rapportere/kreve inn mva. ..... Jeg lurer på om noen vet hvilke regler som gjelder i Norge for innsyn i mva-registeret? Jeg tenker da på innsyn i hvor mye et registrert foretak har betalt inn. Et slikt tall vil f.eks gi svar på eksakt hvor mye Steam solgte spill for i Norge. Den generelle regelen i mva-rapportering er at det er selger som rapporterer. Dette gjelder i Norge, og alle andre land som har en form for VAT eller Sales Tax. Da tjenester (også fjernleverte) ble innlemmet i avgiftsområde i 2001 ble det laget en unntaksregel for fjernlevering som inneholdt to elementer. 1. For bedrifters med mer sine kjøp av fjernleverte tjenester ble det normale prinsippet for hvem som skulle rapportere snudd, slik at det er kjøper av tjenestene som rapporterer. Dette gjorde man fordi kjøper mest sannsynlig alt hadde rapporteringsplikt - og det ville da være den enkleste ordningen å iverksette. 2. Privatpersoners kjøp av fjernleverte tjenester ble holdt utenfor lovens virkeområde. Så nå snur man ingen ting, man innfører dette med hovedprinsippet for rapporteringsplikt. Og det er helt logisk å sammenligne med EU, da departementet klart signaliserer at de vil innføre tilsvarende forenklede registerings- og rapporteringsordning som EU har. Det blir et land ekstra å registrere/rapportere til - men ellers mer eller mindre identisk. Når man da faktisk vet at norske skattemyndigheter har et langt bedre og mer effektivt elektronisk rapporteringssystem enn noen land i EU, og vil tilpasse denne til de forenklede reglene, så tror jeg dette ikke vil bli problematisk. Det er logisk å sammenligne med EU av en annen grunn - begge har/vil implementere dette i tråd med OECD sine anbefalinger. Innsyn i mva-registeret er ikke mulig. Dette regnes som fortrolig informasjon mellom bedrift og skattemyndigheter. Edit: Pengespill og lotterier er unntatt mva i sin helhet. Endret 8. oktober 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg har ingenting i mot å betale penger til fellesskapet, men når sant skal sies virker dette som ett steg frem og to steg tilbake. Merdieravgiften er nemlig her for å sponse fellesskapet. Da virker det rett og rimelig at det ikke er noe poeng i å skatte produkter og tjenester som er nødvendige for samfunnet og som gjerne gjør samfunnet en gode og presser det videre. Et eksempel kan være el-bilen. Kjøre i kollektiv-felt, ingen bom o.l. Kjempe tiltak. Dette prinsippet burde man innført over hele fjøra. Fjern merdieravgift på frukt og grønt, sett opp merdieravgiftene på brus, snop og tobakk. Det er her poenget mitt angående denne saken kommer. Elektroniske varer er et svært stort fremskritt i å møte klodens ressurs- og klimaproblem. CD, bøker, film, musikk, spill. Det er ingen grunn til å distribuere slike produkter fysisk lenger. Man vil spare emballasje, produktet selv, fabrikkene som lager produktet og emballasjen, frakt fra produksjonsland til butikken osv. Å innføre e-moms vil utlikne prisforskjellen mellom fysiske og elektroniske varer, og dermed hindre overgangen til elektronisk distribusjon. 2 Lenke til kommentar
Androod Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Slik går det når en jævla bonde skal styre økonomien i Norge. Glad jeg har familie i utlandet som jeg sender via. Slipper alle avgifter. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Slik går det når en jævla bonde skal styre økonomien i Norge. Glad jeg har familie i utlandet som jeg sender via. Slipper alle avgifter. Har du lest artikkelen? Dette gjelder ikke fysiske varer.. 1 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Liker ikke helt dette... Hva er det jeg får igjen på dette, når jeg må betale moms på dette? Hvilke fordeler får jeg av disse ekstra millionene staten får inn? Er det bedre skole-stipend, bedre ordning i NAV, eller er det bare staten som er grisk? Det er eg og du som er staten. Kva er det du inbillar deg egentlig? Det er ikkje berre noken få utvalgte i Norge som får nyte godt av avgiftene. Alle nyter godt av dei felles godene vi har. Du har nok berre problem med å sjå dei. Eit anna spørsmål, er det samme 200 kr regelen her også? Så vis ein f.eks kjøper Spotify kvar månad, 99 kr mnd så kan ein lure seg unda? Eller f.eks på itunes, kjøper ein sang til 8 kr... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Slik går det når en jævla bonde skal styre økonomien i Norge. Glad jeg har familie i utlandet som jeg sender via. Slipper alle avgifter. Dersom posten mot formodning skulle ta en stikkprøve og finne at verdien er over 1 000 kr så ville du nok fått deg en overraskelse. Det er nemlig ikke mva-fritt selv om du får det sendt som "gift" fra annen privatperson, det er bare beløpsgrensa som er høyere. Ellers er ikke Sigbjørn Johnsen bonde, han har trolig en langt bedre formell utdanning enn det virker som du har. Og som nevnt foran, dette har intet med fysiske varer å gjøre. @rvenes: Ingen 200 kr regel - alt faller innenfor. De fleste tror at 200 kr regelen er laget for at det skal være mulig å kjøpe småting uten å betale mva/toll. Det er faktisk helt feil. Da regelen ble laget for lenge siden var det mest av praktisk/økonomiske hensyn. Toll og avgiftbehandling var tidkrevende - og ved å droppe håndtering av varer under en viss verdi sparte man betydelig med ressurser. Hadde man etablert regleverket i dag, så hadde det neppe blitt noen grense i det hele tatt. Endret 8. oktober 2010 av Bolson 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Det er vel "litt" lite gjennomtenkt dette også. Tanken var sikkert "ehh.. fillern.. vi har ingen skatt på stash folket kjøper elektrnoisk. Det må vi gjøre noe med".. Jeg blåser i konkuransen fra utlandet. Hvis de har bedre produkter og priser enn her i Norge så er ikke det VÅR feil. Vi bør jo ikke bli straffet pga det.. Nei, her i landet skal du betale skatt av alt du tjener og alt du kjøper. Klart du skal beskattes to ganger for alle pengene du omsetter personlig. Men hvis utenlandske tjenestetilbydere har bedre priser enn norske, så kan jo nettopp det skyldes at de har lavere/ingen momssats. Den totale momsen (norsk pluss utenlands per produkt) skal uansett ikke overstige den norske momsen slik at lavere nettopris nødvendigvis gir lavere bruttopris, uavhengig av hvilket land varen eller tjenesten selges fra. Ellers kan jeg tenke meg to scenarioer; #1: Selgere kommer til å øke prisene for norske forbrukere. #2: Selgere kommer til å nekte salg til norge. #1: Det kommer nok isåfall til å gå kraftig ut over omsetningen. Ta f.eks. Blizzard (eller Steam), som selger nedlastbare spill: de er allerede i overkant dyre, og jeg handler heller spill i norske (nett)butikker, selv om Blizzard/Steam sin løsning er enklere i form av at du slipper å vente på evt. postgang, og du slipper å oppbevare den fysiske kopien da spillet kan lastes ned via nettet om du skulle trenge å installere det på nytt. Da jeg kjøpte Starcraft 2 kostet det omkring 450 kr hos Blizzard sin elektroniske nettbutikk, kontra 299 hos Lefdal. COD MW2 koster i skrivende stund også 299 hos Lefdal, men noen kroner mer hos Steam - ikke så mye at det i det hele tatt er avgjørende, men jeg skjønner rett og slett ikke hvordan en elektronisk nedlasting av samme tjeneste kan koste mer enn en fysisk kopi av samme utvikler, shippet til Norge, med fortjeneste til forhandler. Jeg tror nok de utenlandske nettbutikkene har mer enn nok å gå på, hvilket bringer meg til neste punkt. #2: Å nekte seg selv inntekter ved å kutte ut salg til en hel nasjon - hvor du riktignok må senke prisene for å være konkurransedyktig, men fremdeles ha fortjeneste? Tuller du? Endret 8. oktober 2010 av srbz Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 @srbz: Du har en liten feil i ditt første avsnitt. Ingen - uansett land skal betale mva/VAT på eksport til landet hvor virksomheten er etablert. VAT skal alltid beregnes etter "destinasjonsprinsippet". F.eks må Adobe ikke betale VAT til Irland (hvor de har registert sin europeiske nettbutikk), ei heller til Norge etter dagens regler. Så du har rett i at de har ingen mva-sats, men feil i at de har lavere. Ellers så beskattes du omtrent likt i de fleste land i verden (i alle fall EU, Canada, Australia etc). Du betaler inntektskatt av en viss størrelse og dut betaler VAT på det du konsumerer (kjøper). I % er ikke det norske skatte- og avgifttrykket særlig avvikende fra f.eks resten av EU. Det er faktisk lavere enn i Sverige og Danmark. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Det burde endret slik at MVA behandlingen blir lik for både fysiske og ikke fysiske varer. Altså når du kjøper en dings eller noe nedlastbart så inngår MVA i den prisen du betaler til butikken og selger er pliktig å innberette salget. Hva anser staten er fordelen av å ha to forskjellige måter å innkreve mva på, økt byrokrati ? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Så, MVA på e-books, men ikke på bøker? Ender jo opp med at bøker blir dyrere i digital form enn i papirform.. -.-' Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Det burde endret slik at MVA behandlingen blir lik for både fysiske og ikke fysiske varer. Altså når du kjøper en dings eller noe nedlastbart så inngår MVA i den prisen du betaler til butikken og selger er pliktig å innberette salget. Hva anser staten er fordelen av å ha to forskjellige måter å innkreve mva på, økt byrokrati ? I prinsippet gjør forslaget i Statsbudsjettet mva-behandlingen lik uansett om varen er fysisk eller i elektronisk form. Når det gjelder det særtilfelle at bedrifter som kjøper fjernleverte tjenester har rapporteringsplikten er det innført fordi det ikke medførte merarbeid for bedriften eller skattemyndighetene. Som bedrift mv må du uansett føre regnskap (også for vanlig mva). Hva du kjøper fra utlandet av fjernleverbare tjenester så skal også disse føres i regnskapet (fradragsberettiget utgift). At man da må bruke en avvikende mva-kode er ikke akkurat merarbeid. Mva-oppgaven skal man uansett levere. Og som jeg alt har skrevet - man bruker selvdeklarasjonsprinsippet - så skattemyndighetene bruker ikke en time ekstra. Fordelen er altså at norske bedrifter, stat, kommune etc alt i dag har rapporteringsplikt. Du vil derfor få langt mer korrekt rapportering når plikten for rapportering av fjernleverte tjenester ligger på den norske parten. Og det uten ekstra ressursbruk. I tillegg er dette i hovedsak kun en rapportering, da bedrifter jevnt over har fradragsrett for inngående meravgift. I enkelte tilfeller har man ikke fradragsrett - men det vil jo bare påvirke beløpet man må betale uansett. For privatpersoner er jo ikke et slikt prinsipp gjennomførbart. @Snuggis: Ja, det er en potensiell lite heldig konsekvens av dette. Personlig mener jeg at det bør løses med å oppheve det særskilte momsfritaket på bøker og aviser. De fleste negative konsekvenser knyttet til dette kan løses. For bibliotek/skoler til og med videregående er det alt etablert momskompensasjonsordninger. For høyere utdanning kan man øke stipendet i studiefinansieringen. Slike ordninger ville være langt mer målrettet og likestille elektroniske og fysiske versjoner av lærebøker og bokinnkjøp til bibliotek. Endret 8. oktober 2010 av Bolson 1 Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Javel da, får vel bestille alle de nye delene til datamaskinen min FØR jeg må betale plutselig-mye-mere for dem! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Javel da, får vel bestille alle de nye delene til datamaskinen min FØR jeg må betale plutselig-mye-mere for dem! Enda en gang: Les artikkelen Fatter ikke at når hardware har laget en såpass god artikkel som dette, så syter folk over helt feil problemstilling. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Javel da, får vel bestille alle de nye delene til datamaskinen min FØR jeg må betale plutselig-mye-mere for dem! Enda en gang: Les artikkelen Fatter ikke at når hardware har laget en såpass god artikkel som dette, så syter folk over helt feil problemstilling. Du vet jo at de fleste ikke er i stand til å lese og sette seg inn i tekst lengre enn det som går i en Twitter-melding. Om jeg nå oppfattes som stygg (usaklig), så får det så være. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå