Bolson Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Liker ikke helt dette... Hva er det jeg får igjen på dette, når jeg må betale moms på dette? Hvilke fordeler får jeg av disse ekstra millionene staten får inn? Er det bedre skole-stipend, bedre ordning i NAV, eller er det bare staten som er grisk? 150 milloner har minimal effekt - det er ca 0,75 % av dagens totale momsinntekter, så beløpet er lite viktig. Om de ønsket å få tak i 150 mill, var det enklere måter. Grunnen til at de innfører dette er andre forhold, f.eks harmonisering med regler i EU, likebehandling av slike tjenester uansett om leverandør er i Norge eller annet land, og likebehandling av varer/tjenester uavhengig av distribusjonsform. Som nevnt har det for næringsdrivende vært moms på alle disse tjenestene siden 2001. Private har man valgt å holde utenfor fram til i dag. Mest fordi mangel på felles internasjonal forståelse, implementering i andre land og mangelfulle systemer for registrering, rapport og innbetaling hadde gjort dette uhensiktsmessig med det lille omfanget som har vært. Nå har EU innført og prøvd et slikt regelverk over noen år. Med gode erfaringer og de har vedtatt nødvendige permanente ordninger. Når vi da vet at omfanget av denne type tjenester vil stige betydelig, så er det naturlig å innføre det på nåværende tidspunkt. Ellers så betaler du med stor sannsynlighet alt i dag moms på mange tjenester, selv om de kommer fra utlandet. Så det er langt fra sikkert at konsekvensen er særlig stor i de lommebok. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 og den helsikes 200kroners-grensen ved import står fortsatt!?!!! makan! hørt om index-regulering? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) @ism: Sånn helt hypotetisk sett, kan jeg skaffe meg en server i f.eks. England (eller et land uten mva.), også kjøpe noe fra f.eks. USA via serveren i England uten å måtte betale mva. til Norge. Da kjøpes jo varen til England, og ikke Norge. Jeg vil da tro at toll og avgiftsreglene for flyttelass også gjelder digital eiendom, og ikke bare fysisk eiendom. Faktisk så tror jeg lovverket fortsatt er så "utdatert" at det ikke skiller mellom digital eiendom og fysisk eiendom. Kanskje noen som er mer inne på juss kan belyse problemstillingen litt bedre enn det jeg kan?. Det eneste problemet jeg ser er at eiendommen må være i utlandet en viss tid (mener det er et eller to år) før den kan tas til Norge avgiftsfritt. Utover dette er det vel tilnærmet umulig for myndighetene å ta deg for momsunndragelse uten å måtte ty til avlytting, noe de ikke kan gjøre uten å ha god en grunn. At du leier server i et annet land og overfører data til og fra den kan jo umulig være en grunn til å avlytte trafikken din. Dog blir banktransaksjoner loggført, så det er vel teoretisk sett mulig å finne ut om du har betalt mva. eller ikke. Men det er også her at digital eiendom kommer inn i bildet, så lenge du har varen i et annet land vil den ikke være underlagt Norsk lov. Men du må fortsatt vente til du kan ta den til Norge uten å betale for det, noe som er upraktisk lenge for de fleste. Endret 7. oktober 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Revox Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Norske stat kliner til igjen. Greit nok. Torrent og warez på denne mannen. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Du som forbruker kan jo selvsagt prøve å "unngå" dette via proxy og us billing address o.l.. Dette kan i verste fall muligens karakteriseres som dokumentforfalskning som har en ganske stram strafferamme, men foreløpig tror jeg ikke du løper en stor risiko. Hvorfor noen heller vil betale moms i USA eller et annet land har jeg riktignok ikke helt skjønt enda. Dette kalles sivil ulydighet og jeg godtar ikke dette forslaget som borger, jeg skal gjøre alt jeg kan for unngå MVA på digitale medier. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 @ism: Sånn helt hypotetisk sett, kan jeg skaffe meg en server i f.eks. England (eller et land uten mva.), også kjøpe noe fra f.eks. USA via serveren i England uten å måtte betale mva. til Norge. Da kjøpes jo varen til England, og ikke Norge. Gjer du det så må du betale 17,5% VAT i UK. Med den forutsetninga at du har eit britisk selskap eller er britisk statborgar. Om ikkje så betaler du norsk moms. 1 Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Når en utenlands aktør selger elektroniske produkter eller tjenester til Norge, slipper både tilbyderen og mottakeren ofte MVA. Normalt er ikke slike tjenester avgiftsbelagt når det er snakk om salg til privatpersoner, fordi det ses på som avgiftsfri eksport. Selges produktet eller tjenesten derimot fra en norsk aktør, til en norsk kunde, kommer avgiftene. Det er akkurat denne tilstanden finansdepartementet ikke ønsker. Med økende bruk av slike avgiftsfrie tjenester over nett kan selv den skarpeste kritiker se at utenlandske aktører fort vil få et massivt forsprang i markedet. Jeg skjønner at de vil ha like vilkår for utenlandske og norske distrubitører digitalt og skjønner derfor at de f.eks ønsker denne avgiften på mp3 filer. Men finnes det virkelig noen norske digitale distrubitører av spill f.eks? Når norske bransjefolk selv går ut å sier at denne loven bare er tull så sier vel det sitt i grunn. Jeg vil tro at bransjen ikke akkurat ser på denne lovendringen som et skritt i riktig rettning når det f.eks kommer til bekjempelse av piratkopiering. På tide å avskaffe merverdiavgift på alt av kultur i stedet kanskje? Endret 7. oktober 2010 av Cappo Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Det virker ikke som om Norge trenger disse momspengene , men likevel så skal de taes inn av ren faenskap.. Igjen gjør de det : i stedet for bruke pengen staten har effektivt så henter de bare inn mere penger Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Så.. når jeg kjøper playtime til World of Warcraft må jeg betale ekstra penger slik at slottet skal få nytt tak? Til helvete med Norge. Hvorfor skal kongen og kongefamilien ha et slott egentlig? Har aldri skjønt meningen med at visse personer skal få et slott med fullt av dill dall på... De kunne klart seg med et dyrt, stort hus, ikke et pokkers slott til utallige millioner! Skal ikke påstå at jeg kan så mye om politikk, men har lest om at staten tuller bort penger på ting de ikke burde. Skal man lage slike avgifter på ting, så bruk pengene på vetige ting slik partiene lover hvert valg... Dette tiltaket vil kunne øke piratvirksomheten(!), få utlandske aktører til å trekke seg ut av norge, sinke teknologisk utvikling og utbredelse av visse tjenester(kanskje). Dette er ikke temaet jeg kan mest om, så tar forbehold om feil. Endret 7. oktober 2010 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Jeg har ingen problemer med å betale moms på digitale tjenester, men jeg stiller meg ett hundre prosent bak de som er negative til avgift på kulturprodukter som e-bøker og e-tidsskrifter. Ved å innføre moms på disse produktene vil jo aldri e-bøker kunne overta. Hvorfor skal jeg f.eks. måtte betale 250 kroner for en e-bok til Kindle som jeg kan kjøpe fysisk for 200 kroner på Amazon? Dette er helt uforståelig. Når en utenlands aktør selger elektroniske produkter eller tjenester til Norge, slipper både tilbyderen og mottakeren ofte MVA. Normalt er ikke slike tjenester avgiftsbelagt når det er snakk om salg til privatpersoner, fordi det ses på som avgiftsfri eksport. Selges produktet eller tjenesten derimot fra en norsk aktør, til en norsk kunde, kommer avgiftene. Det er akkurat denne tilstanden finansdepartementet ikke ønsker. Med økende bruk av slike avgiftsfrie tjenester over nett kan selv den skarpeste kritiker se at utenlandske aktører fort vil få et massivt forsprang i markedet. Jeg skjønner at de vil ha like vilkår for utenlandske og norske distrubitører digitalt og skjønner derfor at de f.eks ønsker denne avgiften på mp3 filer. Men finnes det virkelig noen norske digitale distrubitører av spill f.eks? Når norske bransjefolk selv går ut å sier at denne loven bare er tull så sier vel det sitt i grunn. Jeg vil tro at bransjen ikke akkurat ser på denne lovendringen som et skritt i riktig rettning når det f.eks kommer til bekjempelse av piratkopiering. På tide å avskaffe merverdiavgift på alt av kultur i stedet kanskje? Nextegentel har vel en digital spilltjeneste. Platekompaniet selger musikk digitalt. Endret 7. oktober 2010 av ZiggyStardust Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Dette tiltaket vil kunne øke piratvirksomheten(!), få utlandske aktører til å trekke seg ut av norge, sinke teknologisk utvikling og utbredelse av visse tjenester(kanskje). Dette er ikke temaet jeg kan mest om, så tar forbehold om feil. Teknologisk utvikling er det bedrifter som står for, og vi har hatt moms på slike tjenester siden 2001. Det vil i svært liten grad øke priser på tjenester knyttet til spill, musikk eller film. De fleste større tjenester der har alt regnet inn moms (EU-satser) allerede gjennom registrering i EU. Spotify selges f.eks til samme pris i butikk i Norge som på nettet. Steam har VAT på alt i den europeiske nettbutikken. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Dette tiltaket vil kunne øke piratvirksomheten(!), få utlandske aktører til å trekke seg ut av norge, sinke teknologisk utvikling og utbredelse av visse tjenester(kanskje). Dette er ikke temaet jeg kan mest om, så tar forbehold om feil. Teknologisk utvikling er det bedrifter som står for, og vi har hatt moms på slike tjenester siden 2001. Det vil i svært liten grad øke priser på tjenester knyttet til spill, musikk eller film. De fleste større tjenester der har alt regnet inn moms (EU-satser) allerede gjennom registrering i EU. Spotify selges f.eks til samme pris i butikk i Norge som på nettet. Steam har VAT på alt i den europeiske nettbutikken. Okei. Som sagt, har ikke så mye innsikt i dette. Endret 7. oktober 2010 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
Kraa Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Prisene på datadeler er jo høyest i Norge av alle land allerede og nå vil de de øke med 25% enda mere LOL sier jeg bare da blir det nedgang i pc kjøp i Norge tror jeg og de kommer nok å merke det. Takker for at DustinHome og andre nettbutikker finnes som har lager Sverige, Danmark osv som man slipper å betale mva Staten ska ha ska ha. Er for ingen grund at det er så mange avgifter her i Norge. Dyreste land å bo og staten skryter av Norge er rikeste land på jord når de må kutte ned på skoler, aldershjem, dårlige veier osv. Det går til xxxxxxx med Norge sier folk etter en stund hvis de holder på slik. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Du er på bærtur, Kraa. 1 Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Er mye sannhet i det, da. Vi har svimlende store summer penger, allikevel står skoler og forfaller rundt i Norge. At denne MVA-en er fordi vi trenger penger er ren løgn, de kan jo bare ta fra de hundrevis av millionene kongehuset får. De har faen ikke rett til å ta pengene til resten av oss. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Prisene på datadeler er jo høyest i Norge av alle land allerede og nå vil de de øke med 25% enda mere LOL sier jeg bare da blir det nedgang i pc kjøp i Norge tror jeg og de kommer nok å merke det. Takker for at DustinHome og andre nettbutikker finnes som har lager Sverige, Danmark osv som man slipper å betale mva Staten ska ha ska ha. Er for ingen grund at det er så mange avgifter her i Norge. Dyreste land å bo og staten skryter av Norge er rikeste land på jord når de må kutte ned på skoler, aldershjem, dårlige veier osv. Det går til xxxxxxx med Norge sier folk etter en stund hvis de holder på slik. Du kommer ikke lengre på vidda, sett deg inn i saken, les artikkelen! Moms på elektronikk er det fra før av, her er det snakk om elektroniske tjenester! 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Du er på bærtur, Kraa. Ikke bare på bærtur - jeg vil påstå at han er så langt ut på viddene som det går an. Jeg må generelt si at jeg blir skremt over hvor lite kunnskap om samfunnsforhold mange har. Det er en større grunn til at det går xxxxx med Norge. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 når Norge AS ikke har bruk for disse pengen hvor skal da regjeringen vær sånne jævlige vesener at de "MÅ" ha de pengene ? Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Vel.. Som det nevnes, så er jo moms noe man kun betaler 1 gang. Flere av de tjenestene som er nevnt er jo allerede momsbelagt fra det landet man kjøper de fra, er jo ikke verre enn om man tok med seg Tax-free-varer over grensa til Norge og fikk tilbakebetalt momsen der (for så å betale norsk moms). Mesteparten av de 150 mill vil nok heller komme fra andre lands momskasser enn fra norske forbrukere. Forutsatt at kongeriket Norge får tak i pengene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Takker for at DustinHome og andre nettbutikker finnes som har lager Sverige, Danmark osv som man slipper å betale mva Måtte kommentere denne. Alt du kjøper frå Dustinhome er momsbelagt, det står heilt nederst på sida. Ser det er fleire som ikkje har forstått kva det er snakk om her. Elektroniske tenester er noko ein kjøper og får levert via internett. Det er ikkje varer som blir sendt med posten, der får dei allerede moms gjennom Tollvesenet som kontrollerer pakker som kjem til landet, samt leverandørfirma som tar jobben for deg. Elektroniske tenester kan være å kjøpe spel på Steam, videofilmer, musikk osv utan å få det levert i posten. Du mottar det ved å laste ned eller benytte deg av tenestene på internett. Eg er spent på korleis dette vil fungere i praksis med tanke på oppfølging og kontroll. Blir det regulert gjennom alle måtar ein kan handle på nett, Paypal, VISA, bankoverføring osv? Dette kjem neppe som noko overraskelse med tanke på korleis nett-tenester har utvikla seg dei siste åra. Det er heilt forståeleg, men eg fryktar at me endar opp med eit dårlegare tilbod dersom dette betyr ekstraarbeid for nettsidene som leverer tenestene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå